Azi elevi, mâine oameni de afaceri

28/05/2010

O fi criză economică, nimic de zis, dar lumea îşi vede cu conştiinciozitate de treabă, mai ales că sunt atâtea de făcut. De pildă, elevii ne dovedesc, alături de profesori că, în ciuda protestelor şi nemulţumirilor pe care le vedem zi de zi oglindite în presă, mai e loc şi de entuziasm şi interes pentru înfiinţare de firme… chiar dacă acestea sunt doar firme în exerciţiu.  Ieri am primit vizita unui grup de elevi de la Colegiul Economic Andrei Bârseanu din Braşov puşi pe fapte mari. Implicaţi în faza naţională a competiţiei Business Plan, elevii braşoveni au înfiinţat o firmă de exerciţiu (denumită în spiritul îndrăznelii şi ambiţiilor tinereşti,  Avangarda Eco) prin care îşi vor dovedi competenţele antreprenoriale în faţa unor comisii de evaluare. Nici că se putea o metodă mai nimerită ca să pregăteşti oamenii de afaceri de mâine… ia elevul şi pune-l în situaţia să ia decizii, să-şi asume responsabilităţi şi iniţiative şi să examineze lucrurile într-o cheie critică şi vezi dacă n-o să-i placă! Ei cum nu? Metodele interactive te fac să te simţi important, sunt strategii didactice care te încurajează să dai tot ce ai mai bun! Şi cum orice proiect presupune, mai ales când eşti interesat de tema maximizării profitului, o documentare destul de serioasă, elevii colegiului economic, îndrumaţi de doamnele profesoare Şerban şi Bernica, au socotit oportun să consulte profesioniştii cu experienţă, femeile de afaceri de succes din Braşov, membre ale AFAFCI.

După ce au aflat despre cum se înfiinţează şi cum se susţine o cofetărie sau o tipografie (discutând cu reprezentantele Maripusc şi Brastar Print brastar.com), tinerii întreprinzători  în exerciţiu au avut ocazia să intre în dialog şi cu doamna Ana Oniţă, Director General Libris Braşov şi să facă o scurtă trecere în revistă a felului în care cărţile ajung în mâinile celor interesaţi.  Bineînţeles că întrebările au fost punctuale şi au vizat chestiuni esenţiale în dezvoltarea oricărei afaceri: care sunt strategiile de promovare? Cum se atrag clienţii? Care sunt mijloacele prin care se face publicitate? Cum se formează preţul cărţilor?

Doamna Oniţă a avut grijă să răspundă la toate aceste curiozităţi profesionale, pornind de la istoria firmei Libris în peisajul braşovean. Relaţia cu furnizorii este importantă pentru orice comerciant, iar Libris a avut avantajul dezvoltării unor parteneriate de timpuriu cu numele mari de pe piaţă (Humanitas, Nemira, Polirom). Libris si-a adus contributia la construirea imaginii acestor edituri, în primii ani de existenţă, prin amenajarea unor spatii  speciale de expunere şi bannere care să promoveze publicaţiile editoriale. Iar beneficiile au fost reciproce, căci editurile au oferit preţuri cât se poate de convenabile, atât pentru public, cât şi pentru distribuitori. Un alt aspect pe care doamna Oniţă l-a subliniat, în discuţia cu elevii a fost legat de promovare: orice afacere trebuie promovată adecvat, iar Libris a întreţinut relaţii solide cu toate mijloacele de comunicare locale, de la presa scrisă şi până la radio şi televiziune. Şi pentru că, pe lângă dimensiunea strict comercială, Libris a fost preocupată şi de viaţa culturală braşoveană, aşa cum trebuie să fie orice librar care îşi respectă meseria şi finalitatea muncii sale, doamna Oniţă a atras atenţia şi asupra importanţei organizării evenimentelor de profil, lansări de carte şi muzică, în prezenţa unor personalităţi remarcabile. Elevii şi doamnele profesoare şi-au amintit pe rând de câte o lansare de carte la care au fost prezenţi, de-a-lungul istoriei Libris. În relaţia cu clienţii, Libris a pornit de la ideea că există o carte pentru fiecare categorie de public, aşa că s-a asigurat întotdeauna de varietatea şi adresabilitatea largă a ofertei. La fel de importantă pentru succesul afacerii a fost desigur şi echipa, caracterizată de solidaritate profesională, pregătire continuă şi apreciere reciprocă individuală. Şi cum nici o afacere nu poate să nu se lovească şi de momente dificile, doamna Oniţă a prezentat şi câteva situaţii pe care Libris le-a depăşit cu brio, când interesul pentru carte a început să scadă. Unul din aceste momente a fost la începutul anilor 2000, când reforma în învâţământ (a câta, oare?) precum şi răspândirea accesului la informatic au produs un declin pe piaţa de carte. Atunci Libris a găsit o formă de răspuns rapidă şi de succes, inaugurând ulterior o tradiţie, prin organizarea singurului târg de carte şi muzică de la Braşov. Nici în ultimul an, când criza economică a ameninţat din plin sectoarele comerciale, Libris nu s-a lăsat şi a lansat o librărie online (care şi-a dovedit succesul la scurt timp de la înfiinţare).

După ce au aflat care sunt câteva din reperele unei reuşite pe piaţa de carte: colaborare strânsă cu furnizorii, promovare, apropiere de clienţi, spirit de echipă,  răspuns în timp real la provocări, unul din elevi a fost curios ce trebuie să facă dacă vrea să scrie o carte. Şi viitori oameni de afaceri şi viitori scriitori… preocupările tinerilor capătă nenumărate valenţe astăzi, ceea ce nu poate fi decât îmbucurător. Doamna Oniţă n-a ezitat să ofere sfaturi în acest sens şi cine ştie… peste câţiva ani îi vom aştepta la lansări de carte pe aceşti tineri entuziaşti, în calitate de protagonişti.

Le mulţumim elevilor de la Colegiul Economic Andrei Bârseanu din Braşov pentru vizita pe care ne-au făcut-o, domanelor profesoare Şerban şi Bernicu pentru încrederea acordată şi le urăm succes în competiţia la care participă.

One Comment

  • Gabriela Bernicu 03/06/2010 at 6:18 pm

    Multumim mult pentru colaborare si pentru urari.

    Succes in activitatea dumneavoastra!

    Cu stima,
    prof. ec. Gabriela Bernicu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *