Pădurea Klarei

11/11/2010

CASA CU VEDERE LA SECOL

Uneori n-ai nevoie de prea multe elemente ca să oglindeşti imaginea unei epoci. Dincolo de reconstrucţiile descriptive şi narative ale obiceiurilor, locurilor, modei, mentalităţilor care oferă o panormă fidelă a culorii locale şi pe care le regăsim în romanele istorice, un secol se vede la fel de bine şi într-un decor mai modest, în care nu se învârt prea multe personaje şi în care spaţiul este cât se poate de limitat.

Aşa cum au demonstrat uneori F.S. Fitzgerald, Faulkner, Evelyn Waughn sau mai recent,  Kazuo Ishiguro sau Kate Morton, zeci de ani semnificativi pentru umanitate pot să transpară din cele mai minimaliste decoruri, atâta timp cât sunt încărcate cu simboluri esenţiale ale unei anumite perioade. Casa petrecăreţului Gatsby sau conacul Darlington sunt doar două spaţii în care spiritul unei întregi epoci erupe ca un gheizer. Iar dacă acestea aruncă lumină asupra câtorva decade ale secolului XX şi mai interesant este atunci când aproape întregul veac poate fi simţit într-o simplă dumbravă, într-o simplă casă construită pe malurile unui lac din Germania.

Romanul lui Jenny Erpenbeck se deschide neconvenţional, cu povestea calotei glaciare de acum 24000 de ani. Scurtul prolog geologic nu este întâmplător, atâta timp cât introduce unul din cele mai importante personaje ale romanului: malul lacului Brandenburg, martorul silenţios al evenimentelor care vor urma. Apoi, romanul continuă cu un capitol aflat undeva la limita dintre basm şi sociologie (în măsura în care vă puteţi imagina o învecinare de acest fel): “Ţăranul înstărit şi cele patru fete ale sale”, în care, pe lângă povestea destul de tristă a fermierului şi a fiicelor sale (dintre care una va da şi numele dumbravei în care se va petrece acţiunea romanului) ni se oferă un inventar minuţios al obiceiurilor şi superstiţiilor din regiune. Nici acest lucru nu este întâmplător, căci facem cunoştinţă cu un alt personaj important: vremurile epocii. Despre ce vorba totuşi în romanul lui Jenny Erpenbeck? Este povestea unui secol văzut din perspectiva istoriei unei case. În dumbrava locuită odinioară de fermier, un tânăr arhitect construieşte o casă splendidă, cu balcoane din fier, cu dulapuri ascunse şi cu grădini încântătoare. Acest loc va găzdui nenumăraţi martori sau actori ai tragediilor secolului XX: un colaborator al lui Albert Speer (arhitectul lui Hitler) evrei persecutaţi care vor dispărea pe rând, soldaţi epuizaţi şi dezorientaţi din Armata Roşie, tineri care vor căuta să evadeze din Lagărul Sovietic, un cuplu întors din pribegiile Siberiei şi nepoata lor care va apuca prăbuşirea Zidului Berlinului, a economiei Est Germane şi care va fi nevoită să vândă casa unor proprietari care intenţionează să o demoleze.

Planurile se amestecă, poveştile se succedă rapid şi se prezintă într-un stil în care se regăsesc mărcile oralităţii şi care nu respectă întotdeauna o ordine cronologică. Poveştile sunt legate între ele prin figura grădinarului o încarnare metaforică a domeniului pe care se petrece acţiunea. La fel ca şi casa în care se perindă atâtea figuri şi se petrec atâtatea evenimente, grădinarul este un observator tăcut care face ceeea ce ştie să facă, fără să influenţeze şi fără să se lase influenţat în vreun fel de cursul evenimentelor. De fapt, cele mai importante personaje din Pădurea Klarei sunt timpul şi spaţiul. Spaţiul, casa şi împrejurimile lacului sunt de fapt suportul pe care se pregăteşte o meditaţie asupra timpului. Unui secol care aleargă năucitor,  aparent atât de dens în evenimente, i se opune un banal şi uitat aşezământ din Germania, un banal şi ciudat grădinar netulburaţi de ritmurile istoriei agitate. În esenţă, destinul casei, al locuitorilor ei şi al grădinarului sugerează că oamenii respectă de fapt aceleaşi cicluri pe care le respectă şi natura (încă de pe vremea calotei glaciare) cu apariţii şi dispariţii repetabile care te fac să te întrebi, la fel ca unul din personajele romanului, dacă nu cumva viaţa veşnică se află deja pe pământ dar nimeni nu o recunoaşte.

PĂDUREA KLAREI – Jenny Erpenbeck – Editura Humanitas, 2010

Cartea poate fi comandata online pe www.libris.ro.

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *