Mi-am trăit cea mai mare parte a copilăriei în anii 90, aşa că nu am cum să mă uit altfel către acea perioadă decât cu nostalgie. Primele reclame luminoase, primele reclame la televizor, primele produse de import, disponibile în vitrine, gumele de mestecat cu surprize, interfon, televiziune prin cablu, telefoane cu fise, uniforme grosolane, mirosul de chimicale din magazinele de confecţii sau de încălţăminte, pe cât de banale sau de depăşite sunt astăzi, pe atât de fascinante şi seducătoare erau la vremea lor. Fie că era vorba de decorurile elegante  de atitudini noi, de obiecte strălucitoare sau de discursuri docte şi sofisticate, fie că era vorba de mirosul acru al alimentarelor prost aerisite, de paltoanele îmbâcsite pe care le purta toată lumea, de băncile rupte din parcul central sau de faţadele plângăreţe ale blocurilor la toate mă uitam cu aceeaşi privire îndrăgostită de copil sedus de marele spectacol al lumii pe ici pe colo transformată, pe ici pe colo încremenită.

Legătura mea (şi a generaţiei mele – circula şi pe internet la un moment dat un manifest al identităţii copilăriei trăite în anii 90) cu anii tulburi ai tranzitiei este categoric subiectivă şi marcată de vârsta fragedă pe care o aveam în acea perioadă. Inevitabil sunt ataşat de anii 90, pentru că sunt ataşat de copilărie. Iar dacă pentru cei ca mine  descoperirea unei surprize în guma Turbo o plimbare cu Pegas-ul dar şi cu Mountain Bike-ul, se dovedeau a fi calea regală spre paradis, pentru alţii, adulţi în putere şi plini de speranţă acelaşi paradis avea să se dovedească mult mai greu de atins. Tulburii ani 90, ai promisiunilor, ai tranziţiei, ai lipsurilor, dar şi ai ambiţioaselor proiecte care s-au născut în mintea tuturor celor care au crezut în beneficiile democraţiei şi ale economiei de piaţă se dezvăluie şi în romanul lui Andrzej Stasiuk, întregind portretul unei generaţii triumfătoare pe de o parte, pierdută pe de altă parte.

Varşovia postcomunistă din romanul scriitorului polonez este un tărâm mult prea familiar pentru orice cetăţean din Europa de Est care a învăţat să respire fără o cortină de fier deasupra capului, abia dupa 1989. Capitala Poloniei din romanul Nouă este, în primul rând, plină de repere urbane ce supravieţuiesc mai degrabă prin nume şi prin memoria locuitorilor, decât prin funcţia sau utilitatea lor de odinioară: zecile de uzine falimentate, aflate în ruină, o mulţime de străzi şi instituţii sunt în căutarea unei identităţi. Acelaşi lucru se poate spune despre o parte a varşovienilor care vor să-şi scrie povestea şi istoria valorificând toate oportunităţile aduse de adierea libertăţii. De pildă Pawel, unul din protagoniştii romanului, ar face orice ca să-şi creeze o situaţie, într-o lume plină de posibilităţi. Improvizează, renunţă, o ia de la capăt, azi e munctior, mâine face comisione sau creşte animale, orice ca să atingă promisiunea îmbogăţirii rapide şi cinstite. Dar, deşi zbaterea e continuă, împlinirea promsiunii e departe, într-o ţară în care ţigările sunt mai ieftine decât mâncarea, într-o ţară dominată de clarobscur. Iar labirintul în care Pawel îşi duce viaţa se încurcă şi mai rău, atunci când polonezul se împrumută- şi nu de la prieteni, ci de la tot soiul de interlopi ai noii ordini capitaliste care nu sunt dispuşi să-i uite datoriile. Alergătura disperată a lui Pawel  se intersectează cu cea a conaţionalilor săi: dependentul de droguri Jacek, traficantul Bolek, amestecaţi în afaceri dubioase, mereu puşi pe fugă, mereu trăind în suspiciune şi teamă, într-o epocă în care vânătorii şi vânaţii nu au dispărut, aşa cum ar fi fost de aşteptat, ci doar au îmbrăcat straie noi şi s-au echipat cu arme neiertătoare.

Romanul lui Andrzej Stasiuk este fragmentat, imprevizibil şi ameţitor de-a dreptul, urmărind o serie de personaje dezamăgite sau disperate, alergând într-un du-te-vino continuu, uneori greu de urmărit, de-a lungul şi de-a latul unui oraş cenuşiu.  Semnificaţia alergăturii lor este opacă atât cititorului, cât mai ales personajelor care par să fi renunţat la asemenea exerciţii de înţelegere. Romanul Nouă imbraca in haine literare (potrivite) ultima decada a secolului XX petrecuta in Europa de Est.

NOUA – Andrzej Stasiuk – Editura Rao, 2010

Cartea poate fi comandata online pe www.libris.ro.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *