Colegul meu Claudiu Raicu a fost prezent la ultima lansare de la Libraria St O Iosif si a surprins in detaliu evenimentul:
A venit şi joi, a fost şi Seara Facultăţii de Litere Brasov, atmosferă destinsă, oameni talentaţi, bogăţie intelectuală…să mai continui ? Evenimentul, mult aşteptat, a fost prezentat de domnul Virgil Oniţă, Preşedintele Asociaţiei “Libris Cultural” Braşov, care ne-a introdus în atmosfera acestei seri de lectură, de bună calitate, al carei actor principal a fost desigur doamna Magda Cârneci iar subiectul, unul pătrunzător, ascuns cu migală în paginile romanului FEM (Cartea Romaneasca, 2011)
Buzduganul sau microfonul a revenit, galant, discret, profesorilor de la Facultatea de Litere Braşov care au transformat măsuţa la care erau aşezaţi într-o impunătoare catedră iar spaţiul ascultătorilor a devenit, sub căldura şi măiestria cuvintelor, o sală de conferinţe. Domnul profesor Andrei Bodiu, moderator de excepţie de altfel, a făcut pe co-gazda, dacă ne este permis termenul, şi l-a invitat pe poetul, eseistul si romancierul Caius Dobrescu sa faca introducerea în creaţia Magdei Cârneci.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EPj3lVtil5A[/youtube]
Caius Dobrescu a încercat o prezentare a autoarei, într-o formă mai neconvenţională considerând că o astfel de abordare poate fi mai provocatoare, mai descoperitoare de sensuri. Dupa o scurtă incursiune în istorie, cu trimitere la feminism , profesorul Dobrescu a ajuns la concluzia indreptatita: aceea că feminismul a reprezentat o imagine ideală într-o lumea a macho-ului. În opinia sa, Magda Cârneci nu a crezut că atributele feminităţii exclud inteligenţa în forma ei cea mai elaborată. Prin eseistica, proza sa, Magda Carneci reuseste sa descrie inteligenţa în mediul natural al feminităţii. In opinia lui Caius Dobrescu, autoarea romanului FEM este un scriitor în mai multe feluri, original şi specific în literatura noastră. Personalitatea sa creatoare merită, în opinia domnului Caius Dobrescu, mai mult, atata timp cat se dovedeste o expresie a lucidităţii, a gândirii lumii (din inedita perspectiva a feminităţii). Limbajul romanului FEM nu este unul agresiv, nu veţi întâlni o agresivitate feminină, ci unul ce te ajută să-ţi (re)încarci bateriile.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xT89CRy0lQI[/youtube]
A luat apoi cuvantul profesorul Andrei Bodiu . Dacă antevorbitorul său a a vorbit mai mult de personalitatea autoarei romanului FEM, domnul Bodiu a vorbit despre încadrea operei şi despre creaţia în sine, aşa cum numai un filolog o poate face. Despre încadrare proza Magdei Carneci poate fi apropiata de proza cărtăresciană, considerând-o o scriitura subiectivă în care putem remarca o explorare a devenirii eului feminin pornind inca de la varsta copilariei. Cartea îşi asumă o subiectivitate autentică, există elemente esenţiale ale definirii feminităţii. Reperele realiste sunt puţine, nu există viaţa sociala în roman. Este un roman ce se constituie din foarte multe coborâri în vise şi viziuni. La baza genezei cărţii, profesorul Andrei Bodiu aşază greutatea feminităţii cu toate experientele ei marcante. Magda Carneci nu pare sa pledeze pentru valorile feminităţii ci face ca ideea de feminitate să fie o prezenţă vie.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ao4GS5I2Jws[/youtube]
După o astfel de prelegere, s-a angajat în completare, cu succes, Adrian Lăcătuş, cel care ne-a dezvăluit impresiile puternice dobandite în urma lecturării paginilor FEM. Astfel, deşi sunt nişte experienţe obişnuite, unele chiar banale prin familiaritatea lor, modul lor de redare face diferenţa, dau o autenticitate şi se transforma într-o încercare de a înţelege modul în care ne definim. Avem de a face cu o naturaleţe, o zgură de prospeţime dar şi cu un mare potenţial de identificare în carte. Pe de altă parte, discursul sugerează, subtil ce-i drept, faptul că existenţa nostră nu se rezumă la perceptibil, există si o deschidere spre un misticism. Adrian Lacatus a apreciat romanul FEM drept o carte cu totul deosebită în peisajul literar autohton.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sLnODp8m9xw[/youtube]
A vorbit apoi si Magda Cârneci – a oferit un discurs scurt si totusi cuprinzător şi puternic prin forţa sa transmisibilă, lăsând mai mult paginile creaţiei sale să discute cu noi, pagini din care face parte şi dânsa, deci un trialog (noi, romanul şi creatoarea). Magda Carneci a marturisit că este fericită să observe cum textul acesta a dat naştere la o serie de observaţii fine. Marturisind ca scriitura ei urmăreşte împlinirea naturii umane aşa cum este ea, Magda Carneci a mulţumit gazdelor, invitaţilor şi moderatorilor.
Finalul lansarii ? Desigur, cu autografe, prăjituri şi multă bună dispoziţie; nici nu se putea altfel, abonaţii lansărilor ştiu asta.
Romanul FEM – Magda Carneci, Cartea Romaneasca, 2011 este disponibil si pe www.libris.ro si la Libraria St.O.Iosif Brasov
Domnule Sever Gulea,
A fost un timp cind apreciam calitatea scriiturii dumneavoastra. Ceva s-a schimbat radical…Nu vreau sa intru in speculatii nefondate cu privire la transformarile prin care treceti. Cert este un singur lucru: scrieti tot mai prost. Si asta n-ar fi nimic daca nu am avea si nenumarate greseli gramaticale. Este surprinzator pentru ca, asa cum spuneam, ne-ati oferit o alta imagine despre dumneavoastra. Inainte de a va oferi o lista sumara a greselilor existente in textul de mai sus, imi permit sa va fac sugestia ca, daca sinteti obosit, plictisit sau nemotivat financiar, sa faceti o pauza, spre binele dumneavoastra, dar mai cu seama al cititorilor blogului libris. Iata si lista promisa:
1. „Claudiu Raicu a fost prezent la ultima lansare de la St. O. Iosif…”
2. „l-a invitat la cuvint…pe poetul, eseistului si romancierului Caius Dobrescu…”
3. „Caius Dobrescu sa a incercat o prezentare a autorei”
4. „o imaginea ideala”
5. „fie si din perspective feminitatii”
6. „o acuta mostra expresionista”
7. „idea de feminitate”
8. „la baza genezei”
9. „se transform”
10. ” discursul ( lipsit de narcisism, sedus de propria persoana)…”
11. „a multumit gazdelor, invitatiilor…”
Cu ginduri de indreptare,
Gara Rosie
Imi pare rau pentru dezagreabila surpriza pe care v-am pricinuit-o. In ceea ce priveste articolul prezent, nemultumirile dumneavoastra sunt indreptatite si argumentate. Problema a provenit din faptul ca, nefiind prezent personal la lansare, am adaptat spre publicare cateva din notele luate de colegul meu Claudiu Raicu, iar aceasta adaptare se pare ca am facut-o cat se poate de superficial (presat fiind de alte activitati). Voi cauta sa fac modificarile de rigoare. Va multumesc oricum pentru atentionare si efort (intocmirea riguroasa a acestui inventar de greseli presupun ca v-a mancat ceva timp), voi cauta sa fiu mai atent pe viitor. In ce priveste calitatea generala a scriiturii mele, mi-ar fi poate de folos sa stiu in ce privinta s-a degradat si in ce alte articole ati sesizat acest aspect Multumesc!
Multumesc intii de toate pentru raspunsul oferit. Sigur ca ceea ce imi spuneti nu scuza nimic din imaginea ce ramine dupa parcurgerea acestui articol. Ne aflam totusi in fata unui blog al uneia dintre cele mai importante societati de distributie a cartii si este limpede ca blogul are suficint de multi vizitatori pentru a va determina sa fiti mult mai atent in ceea ce priveste continutul textului. Depasind acest punct al dialogului nostru, va voi spune ca am luat contact cu articolele dumneavoastra atunci cind am citit citeva dintre cronicile noutatilor editoriale. Am gasit atunci stil, pricepere si coerenta a discursului scris. Ulterior, si mai cu seama in articolul de care am tot discutat pina acum, am descoperit o limba imbicsita, un stil imbatrinit, graba si toate celelalte pe care deja le-am amintit. Ceea ce pot sa va recomand este sa va pastrati autenticitatea discursului, entuziasmul si prospetimea pe care le-ati avut la inceput.
Spre indreptare
Sunt de acord ca stangacia de care am dat dovada (asta ca sa folosesc un eufemism) nu scuza superficialitatea abordarii si nu sterge impresie pe care v-am lasat-o, insa mi s-a parut nromal sa incerc macar sa elimin (fara sperante de absolvire) circumstantele agravante ale situatiei: daca ca as fi fost cat se poate de atent si de serios si as fi publicat articolul in forma pe care ati surprins-o dumneavoastra, ar fi fost cu siguranta mult mai grav, cel putin in ceea ce ma priveste. Oricum, atat in numele Libris cat si in numele meu personal, imi cer scuze inca o data pentru imaginea pe care am oferit-o. In speranta ca nu voi imbatrani prematur si nici nu voi lasa praful sa se asterna neglijent in redactarile mele, va multumesc mult pentru aprecieri si mai ales pentru critici si va astept oricand comentariile viitoare.