Probabil că e un lucru obişnuit pentru orice public speaker din domeniul business să poată vorbi ore în şir unei audiente despre un subiect anume. Discursurile multor public speakeri sunt adesea gândite într-o cheie interactivă, într-o cheie adesea mobilizatoare din care nu lipsesc dramatismul, momentele de exclamaţii colective, şi nici întrebările provocatoare adresate auditorului. Asemenea strategii care caută să dea o latură dinamică prezentării sunt probabil necesare în demersul de focusare a atenţiei publicului pe termen lung. Marius Ghenea face parte din categoria destul de selectă de public speakeri (deşi nici măcar nu se autointitulează ca atare) capabil să capteze atenţia publicului şi fără intervenţii spectaculoase, fără exclamaţii şi artificii dramatice, ci doar apelând la o manieră clasică, expozitivă de prezentare, cu un discurs cât se poate de consistent.
Vineri, 1.10.2011, Salonul Şt.O.Iosif a devenit pentru două ore o adevărată sală de curs de business, cu ocazia lansării volumului ANTREPRENORIAT (Universul Juridic, 2011), semnată Marius Ghenea.
Evenimentul a fost deschis de doamna Ana Oniţă, Director General Libris Braşov care a urat bun venit invitaţilor.
A luat cuvântul apoi domnul Dan Mărculescu, directorul Editurii Universul Juridic care a făcut o scurtă prezentare a colecţiei din care face parte şi volumul lansat astăzi. Colecţia Business a jucătorului cu greutate de pe piaţa de carte juridică este dedicată antreprenorilor români care primesc, prin această iniţiativă editorială, posibilitatea de a-şi împărtăşi experienţele şi ideile de dezvoltare în contextul de afaceri românesc.
A vorbit apoi domnul Laszlo Pacso, organizatorul Business Days Brasov, eveniment care se află încă în derulare în oraşul de la poalele Tâmpei, un eveniment care priejuieşte întâlnirile oportune între know-how-ul afaceriştilor de succes din România. Domnul Pacso l-a apreciat pe Marius Ghenea drept un adevărat model capabil să-i inspire pe cei din jur, un tip aparte de antreprenor care are curajul de a oferi informaţii nevoalate din domeniul său de expertiză, fiind capabil să-şi privească cu onestitate atât succesele cât şi eşecurile.
Discursul autorului , insotit de imagini proiectate, a fost cât se poate de cuprinzător, fără să îşi piardă deloc caracterul sistematic. Marius Ghenea a vorbit despre experienţa sa profesională, despre geneza cărţii, despre motivaţia de a o scrie , despre felul în care a fost ea receptată, neocolind nici chiar o prezentare concisă de conţinut, ilustrată cu exemple relevante.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9t8PdUNqSPw[/youtube]
Volumul ANTREPRENORIAT, un manual pentru antreprenorii în exerciţiu sau în devenire vine să ocupe un loc gol pe piaţa editorială românească: acumulând experienţă în domeniu timp de 18 ani, concentrându-se în ultimii ani pe latura teoretică şi conceptuală a antreprenoriatului, Marius Ghenea a remarcat că nu prea existau materiale în limba română despre acest domeniu. De aceea autorul a luat decizia de a oferi un volum suficient de accesibil şi suficient de consistent, fără să anticipeze însă ecoul pe care urma să-l aibă (Marius Ghenea a remarcat că tirajul acestei ediţii este aproape epuizat, volumul fiind citit atât de oamenii mai în vârstă, cât şi de cei foarte tineri, încă elevi de liceu).
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Us4gK0RAPns[/youtube]
Apreciind că în România istoria antreprenoriatului este foarte recentă (avem doar 20 de ani de experienţă, comparativ cu Anglia care are 200), Marius Ghenea a subliniat necesitatea dezvoltării acestui domeniu pe două direcţii: educaţie antreprenorială şi modele antreprenoriale. Există însă, aşa cum a remarcat vorbitorul obstacole în ambele direcţii: pe de o parte, pe o piaţă atât de tânără este încă greu să decantezi modelele reale de antreprenoriat de cele false (în condiţiile în care cei mai vizibili şi mai cunoscuţi afacerişiti sunt greu de remarcat drept profesionişti), pe de altă parte educaţia antreprenorială trebuie începută de timpuriu (în Anglia se începe chiar de la vârsta preşcolară) şi trebuie predată de oameni care să aibă atât un background teoretic cât şi unul practic.Marius Ghenea a făcut apoi o prezentare a volumului său, pornind de la cele mai vechi definiţii date antreprenoriatului – privit ca activitate strict economică – un antreprenor era definit drept un intermediar între capital şi forta de muncă, şi până la cele contemporane în care antreprenoriatul se referă la o activitate de identificare a soluţiilor şi oportunităţilor şi la acţiunea asupra unor probleme de interes. Aşadar, aşa cum a reieşit din prezentarea autorului, astăzi, antreprenoriatul nu mai este legat doar de activitatea de business, care urmăreşte profit – ci se poate vorbi de antreprenoriat social (înfiinţarea unui ONG), cultural sau politic.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5xu7nNdWR08[/youtube]
Marius Ghenea a vorbit apoi despre importanţa educaţiei în formarea antreprenorului – deşi multe din figurile importante ale antreprenoriatului anilor 70, 80 (să spunem doar Steve Jobs sau Richard Branson) par să sugereze, prin parcursul biografic că şcoala nu are prea mare legătură cu succesul în antreprenoriat, Marius Ghenea a sugerat că în mileniul III, în care businessul este mult mai competitiv decât acum două – trei decenii, mediul de afaceri solicită oameni cât mai bine instruiţi iar antreprenorii de succes de azi sunt oameni care nu renunţă la formare permanentă. Autorul volumului lansat a prezentat şi câteva din ingredientele succesului în antreprenoriat: un antreprenor bun îşi alege o echipă bună, merge pe val, se concentrează asupra unui singur proiect, recunoaşte oportunităţile (şi nu apelând în primul rând la intuiţie, ci mai degrabă la educaţie şi experienţă). Pe de altă parte, un antreprenor slab amână mereu deciziile (chiar şi în speranţa găsirii celei mai bune decizie), ignoră rezultatele şi rolul şansei în succesul său.
La finalul prezentării cărţii, Marius Ghenea ne-a mărturisit că este şi un iubitor de carte, sugerând că această afinitate pentru lectură n-ar trebui să lipsească antreprenorilor de succes (fie că vorbim de cărţi de business, fie că vorbim de literatură).
Sesiunea de autografe de la finalul evenimentului ne-a amintit că am asistat totuşi la o lansare de carte, deşi pătrunsesem deja în atmosfera unei lecţii la nivel înalt despre antreprenoriat.
Mulţumim autorului şi Editurii Universul Juridic pentru că au ales să ne includă în turneul de promovare al acestui bestseller pe piaţa de business şi mulţumim şi publicului pentru prezenţă, un public care trebuie să remarcăm că a fost îmbucurător de tânăr… în compania unor asemenea lecturi şi a unor figuri prestigioase, precum este cea a lui Marius Ghenea, nu putem decât să sperăm că generaţiile de mâine vor înlocui modelul „antrepenorului descurcăreţ”, încă atât de popular pe plaiurile mioritice, cu modelul „antreprenorului profesionist şi onest”.
Volumul ANTREPRENORIAT (Editura Universul Juridic, 2011) de Marius Ghenea este disponibila si pe www.libris.ro dar si la Libraria St.O.Iosif din Brasov