La Multi Ani Felix Mendelssohn Bartholdy!

03/02/2012

In aceasta zi geroasa de februarie lumea muzicii isi aminteste ca se implinesc 203 ani de la nasterea lui Felix Mendelssohn Bartholdy. Un pion exponent al dezvoltarii romantismului timpuriu, Mendelssohn va ramane in constiinta muzicala prin lucrari unice in sensibilitatea lor , pe care timpul le-a transformat in capodopere –sa amintim doar:  “Marsul Nuptial”, melodie ce este folosita in aproape toate filmele ce contin scene de casatorie, “Concertul pentru Vioara in Mi Minor”, folosit foarte des in spoturile media ale zilelor noastre, “Simfonia Scotiana si , bineinteles, celebra muzica de scena pentru la fel de celebra piesa shakespeariana “Visul unei Nopti de Vara”. Desi muzica sa a fost denigrata o lunga perioada de timp , in mare parte din cauza regimului nazist si antisemitismului promovat la sfarsit de secol XIX – inceput de secol XX, o reevaluare binemeritata a fost facuta ulterior (pe criterii mai… relevante) iar compozitorul se numara astazi , pe buna dreptate, printre cele mai importante nume ale muzicii clasice.

Felix Mendelssohn s-a nascut la Hamburg pe data de 3 februarie 1809, ca fiu al unui bancher evreu care s-a decis sa renunte la religia iudaica crescandu-si  astfel copiii fara o educatie spirituala de vreun anume fel. Numele de Bartholdy a fost adaugat la sugestia unchiului compozitorului care mai folosea acest nume drept pseudonim. Tatal lui Felix avea sa-i explice acestuia ca folosirea acestui nume este necesara pentru a scoate in evidenta si mai tare indepartarea de religia iudaica spunand ca “nu poate sa existe un crestin cu numele de Mendelssohn, asa cum nu poate sa existe un evreu cu numele de Confucius”.

In copilaria sa Mendelssohn a fost adesea considerat cel mai celebru copil-minune dupa Mozart, datorita faptului ca la varsta de noua ani deja dadea reprezentatii de muzica de camera la pian. Diferenta fata de minunea de la Salzburg era ca repertoriul acestor reprezentatii nu ii apartinea , prima compozitie realizand-o “abia” la treisprezece ani. Deosebirile fata de Mozart nu se opresc aici,  micul si marele Felix lucrand adesea foarte mult la o partitura, utilizand multe schite pana cand aceasta sa prinda forma finala. Insa faptul ca nu s-a putut ridica , ca nici un alt compozitor de altfel, la nivelul genialitatii lui Mozart nu l-a deranjat absolut deloc si el probabil ca ar fi fost primul care sa recunoasca acest lucru. Spre deosebire de multi alti compozitori , contemporani cu el sau nu, Mendelssohn a ramas foarte modest chiar si atunci cand laudele il imprejurau; nu-i placea deloc sa fie in centrul atentiei. El era genul de om care, la o serata, daca zarea un pian mai degraba ii dadea tarcoale examinandu-i frumusetea decat sa se aseze si sa uimeasca toata lumea din incapere cu al sau talent. De asemenea , sensibilul romantic, a avut un rol foarte important in readucerea la viata a unor idoli de-ai sai muzicali , uitati pe nedrept de publicul acelor timpuri. Profund influentat de Bach si Schubert, Mendelssohn a facut tot ce i-a stat in putinta pentru a promova muzica celor doi in fata auditoriului german , folosindu-si propria celebritate (chiar daca ii displacea sa o exploateze). O perioada a si colectionat o serie de manuscrise ale celor doi compozitori in speranta de a le alcatui acestora un catalog asa cum se cuvine. Astfel , datorita lui, fugile lui Bach si marsurile lui Schubert , intrate de mult timp intr-un con de umbra, rasunau din nou maiestuos in salile de concert berlineze. Cu ocazia unui tur de forta dirijoral a propriei “Simfonii Italiene” modestul artist a tinut sa precizeze ca aceasta lucrare nu ar fi existat fara Bach si Schubert si ca toate acele aplauze frenetice ar trebui sa mearga catre ei.

Toate aceste acte de altruism nu-i stirbesc deloc propria sa valoare , ba chiar am putea spune ca i-o potenteaza. Muzica incidentala pentru “Visul unei Nopti de Vara” este considerata si astazi o lucrare de geniu iar singurul sau concert de vioara smulge si printre ascultatorii contemporani cate o lacrima sincera. Chiar daca se ferea de cuvantul geniu multe din calitatile lui Felix Mendelssohn Bartholdy il situeaza in aceasta regiune semantica; pe langa prolificitatea sa de compozitor Mendelssohn era si un om extrem de cultivat: vorbea fluent engleza si italiana, picta si scria volume de proza scurta in care descria calatoriile sale si impresiile pe care acestea i le lasau. Mendelssohn avea putini prieteni in lumea artistica , cel mai cunoscut dintre acestia fiind Robert Schumann , cel pe care l-a convins sa i se alature in infiintarea conservatorului de la Leipzig si care i-a numit celebrul sau oratoriu “Elijah” “cel mai bun oratoriu de la Messiah incoace”.

Pe cat de linistita si lipsita de picanterii este biografia sa,  pe atat de poetice si , de ce nu, chiar mitologice au fost ultimele luni din viata sa care au culminat cu moartea prematura a acestuia la doar 38 de ani. In ultimul an de viata Mendelssohn primise porecla de “contele nelinistit” din cauza acceselor de furie contrastante cu  personalitatea sa docila. Cauza mortii lui Felix Mendelssohn a fost epuizarea, el muncind in continuu ani de zile fara pic de odihna. Povestea ultimelor momente ale existentei sale este una foarte romantica si avem toate motivele sa credem ca ea este adevarata , marturiile slujitorilor si persoanelor ce erau in incapere coroborand istorisirea. Cand marele compozitor se pregatea sa ne paraseasca fiind inconjurat de apropiati si servitori pe strada din Leipzig trecea o fanfara interpretand un mars popular. Unul dintre servitori , stiind ca stapanul sau adora marsurile de fanfara, a deschis usa pentru a se auzi mai bine iar Mendelssohn , desi inconstient, s-a ridicat cu ultimele puteri in sezut si a inceput sa dirijeze pret de cateva secunde acea bucata muzicala cu foarte mult aplomb. Dupa acest moment uluitor firavul geniu s-a prabusit la loc in patul sau si s-a stins lasand lumea mai saraca dar lansadu-ne noua , ascultatorilor sai, o serie de intreaga de bucurii muzicale pe care , din fericire, le putem descoperi si redescoperi oricand.

Pana la sfarsitul lunii toate cd-urile continand muzica lui Mendelssohn Bartholdy vor beneficia de o reducere de 10%, in cadrul campaniei “Aniversari Muzicale”.

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *