Nu știu câți dintre cititori știu cât de greu e să construiești o piață de carte și mai ales să reziști pe o piață de carte (recunosc că nici mie nu îmi sunt complet deslușite lucrurile, atâta timp cât am luat contact cu acest mediu doar de vreo 3-4 ani de zile), cel puțin în România. În acești ani, de când lucrez la librărie, mi-am dat seamă cât de dificil este să clădești un nume durabil într-un astfel de domeniu, un domeniu în care profitul, rațiunea de a fi a oricărei afaceri, se dovedește adesea nu mobilul principal al activitatii, ci mai degraba un rezultat colateral si ocazional. Ca să fie lucrurile mai clare o să mă refer la exemplul pe care îl dă Mihail Penescu în cartea sa: o editură plătește bani în avans pentru drepturi de autor, pentru traducere, pentru tipărire, pentru publicarea unei cărți, pentru promovarea ei iar mai apoi… speră că ea va avea succes. Da, speră, pentru că prea puține studii și previziuni pot anticipa succesul unui volum dependent de gusturile capricioase ale publicului. Veți spune că aceasta este o regulă generală în afaceri, cea a asumării riscului în lansarea produselor noi. Insa nu trebuie sa uitati că activitatea unei edituri e reprezentată în cea mai mare parte a timpului de o asemenea provocare, de un asemenea pariu din care de prea putine ori iesi câștigător. Așadar, pe de o parte vorbim de investiții în permanent riscante și pe de altă parte de o recuperare a banilor de la furnizori adesea la fel de imprevizibilă – căci comerțul de carte în România se face în general după o lege practic nescrisă, a plății pe măsura vânzării.

Recunosc că, atunci când am aflat cum stau lucrurile prima oară când am lucrat într-o librărie, m-am tot întrebat cine poate fi atât de curajos încât să se încurce cu asemenea premise?  Chiar dacă numărul de edituri din România după 1989 a crescut exponențial și chiar dacă, și acum, este destul de ridicat (deși probabil că e mai mic decât acum un deceniu), totuși sunt puțini jucători pe piața de carte care să reușească să-și asume complet provocările domeniului în care se desfășoară: un ritm editorial susținut (adică multe pariuri riscante) și o recompensă financiară nu foarte previzibilă și nu foarte satisfăcătoare. În acest context am rămas intrigat de titlul volumului lui Mihail Penescu: All-biografia unui succes. Eram tare curios să aflu ce poate să însemne succesul într-un asemenea domeniu, în care doar supraviețuirea părea să fie o performanță demnă de luat în considerare. Mihail Penescu este fondatorul și directorul uneia din cele mai longevive și mai mari edituri din România: Editura All (astazi e vorba de fapt de un grup editorial care include și Editura Allfa, Helen Exley, All Educational etc).

Eu am luat contact prima oară cu Editura All, cand eram în clasa a V-a. Am fost prima generație care a studiat după manualele alternative (proiect susținut, așa cum amintește Mihail Penescu de Banca Mondială). La vremea respectivă am rămas foarte impresionat, din perspectiva școlarului de gimnaziu, de calitatea hârtiei, de coperta lucioasă și de conținutul prietenos și viu al manualului de limba română care se asemăna prea puțin cu ceea ce mă așteptam să găsesc într-o carte școlară. Era o adevărată revoluție și nu era întâmplătoare – Editura All, cea care avea să devină unul din cele mai cunoscute nume editoriale de pe piață, o pregătise bine de tot. Volumul lui Mihail Penescu desfășoară, într-o manieră condensată, articulând punctele de cotitură, povestea editurii pe care a fondat-o. E o poveste în care se dezvăluie suficiente aspecte dramatice (uneori chiar tragice) încât să te convingă că nu e vorba de un volum propagandistic, de spoit cultura organizațională. E o poveste fără un debut glorios și promițător, cu profesori care supraviețuiesc cu greu la începutul anilor 90 și care se decid să deschidă o firmă (“întâi construim un srl și vedem după aceea cu ce se ocupă”). E o poveste din care nu lipsesc iluziile destrămate, amatorismul și nici oportunismul, la fel cum nu lipsesc pasiunea și dorința de a crea un lucru de calitate și de a aduce o contribuție la valorificarea și promovarea profesioniștilor români (căci Editura All a avut un profil de carte universitară și mai apoi școlară, înainte să devină o editură generalistă). E o poveste din care veți afla  cum funcționa și cum funcționează piața de carte din România (dar și cea din strainatate) E o poveste din care veti afla insa si istoria unui business construit în anii tulburi ai deceniului nouă (o istorie in care se admite destul de explicit  o insuficiență pe care prea puțini o recunosc: faptul că uneori nici chiar cele mai bune lecții venite din afară și nici chiar propria-ți experiență de ani de zile nu pot compensa un context favorabil și un factor întâmplător pe care îl întâlnești sau nu). E o poveste în care se simte sinceritatea (poate și pentru că Mihail Penescu se autocaracterizează drept puțin coleric și nu poate să se abțină de la a spune ceea ce crede) pe care nu știu câți directori de organizații mari din România și-o permit să o aibă, după ce ajung să conducă afaceri de milioane de dolari. Iar apropos de milioanele de dolari, am să vă ofer un pasaj pe care îl consider semnificativ: „O vorbă adoptată în anii de după 1989 pe care nu o gust spune să nu întrebi cum a făcut cineva propriul milion. Eu, de modă veche fiind cred că tocmai felul în care ai făcut acest prim milion este cel mai important. Acest prim milion este cel mai greu de făcut și el te definește ca om de afaceri și mai ales ca om”.

Miahil Penescu oferă povestea sinceră a primului milion câștigat (și nu de unul singur și nici pentru el, ca persoană fizică) dar și a primului milion pierdut ulterior. Iată așadar în ce constă de fapt biografia succesului Editurii All și a fondatorului ei – capacitatea de a reveni, chiar și de pe gura prăpastiei (nu doar o data) și de a privi cu încredere și dăruire spre viitorul unui domeniu de care ramai devotat si caruia i te dedici cu consecventa, nu pentru ca este cel mai profitabil, ci pentru ca el reprezinta pana la urma suma celor mai frumosi ani pe care i-ai dedicat cuiva vreodata.

ALL, BIOGRAFIA UNUI SUCCES – Mihail Penescu – Editura All, 2012

Cartea poate fi comandata online pe www.libris.ro.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *