Cronica debutului unui proiect de… recuperare

01/03/2012

Se spune că anumiți autori devin valoroși, se clasicizează, în măsura în care opera lor rezistă probei timpului, în măsura în care moștenirea lor culturală este valorificată mai departe de discipoli și ajunge în cele din urmă sa patrunda durabil si in conștiința publicului. Uităm însă  că, în desfășurarea acestei probe, se întâmplă uneori ca opera unor scriitori să cadă pradă uitării nu pentru că ea nu ar fi valoroasă, ci mai degrabă datorită unor factori extrinseci – sa ne referim doar la cenzura sau slaba publicare. Este nevoie uneori ca anumiți autori să fie salvați de la uitare prin implicarea vocilor contemporane prestigioase care să îi recupereze și să prevină înstrăinarea generațiilor de o dimensiune valoroasă a propriei lor istorii culturale. În această după amiază am avut parte de celebrarea unei asemenea recuperări fericite a unui autor prea puțin cunoscut publicului român.

JOI, 1 .03.2012, la Librăria Șt.O.Iosif din Brașov am lansat volumul de poezii antume semnat B. FUNDOIOANU (OPERE 1 – Poezia antumă, Editura Art, 2012), o ediție îngrijită de marele comparatist MIRCEA MARTIN.

Și pentru că evenimentul a făcut parte din cadrul seriei de întâlniri propuse de Facultatea de Litere, acesta a fost deschis de profesorul ANDREI BODIU cel care a amintit tuturor importanța  ultimelor zile, pentru cultura românească: inaugurarea Institului de Cercetare Lingvistică de la Brașov și lansarea unei cărți importante – ambele având legătură desigur, cu implicarea profesorului MIRCEA MARTIN, un părinte spiritual al Facultății de Litere de la Brașov (dacă ne gândim că Mircea Martin a condus doctoratele lui Caius Dobrescu și Alexandru Mușina) dar și un specialist de vârf în ceea ce privește opera lui B. Fundoianu.

A luat cuvântul apoi MIRCEA MARTIN cel care a împărtășit auditoriului legăturile speciale pe care le are cu comunitatea academică brașoveană. Vorbitorul a remarcat că volumul lansat aparține unuia din marii poeți ai limbii române, un poet care a părăsit însa România prematur, la doar 25 ani, ajungând însă să își construiască o carieră în Franța, unde a frecventat mediul elitelor intelectuale ale vremii. Fundoianu, așa cum a fost prezentat de Mircea Martin, apare ca un poet original, un reformator în fapt al gândirii poetice, cu o perspectivă poate mult prea provocatoare pentru timpurile sale: aceea că literatura română se dovedește mai degrabă o colonie franceză (perspectivă pentru care nici Lovinescu și nici Călinescu nu l-au iertat). Volumul lansat este doar primul dintr-un efort de recuperare ce se va întinde probabil pe ani de zile (manuscrisele operelor lui Fundoianu nici măcar nu se află în România, ci la Biblioteca Universității Yale) dar este important că demersurile în acest sens au fost începute.

Următorul discurs a aparținut lui ADRIAN LĂCĂTUȘ care a apreciat cartea lansată astăzi drept un eveniment în sine (mai ales că este doar prima dintr-o serie prin care B. Fundoianu va fi restituit integral publicului român). În opinia vorbitorului nu doar opera lui Fundoianu, o poezie plină de vitalitate, impune respectul cititorului, ci și ediția în care aceasta a apărut, cu un aspect grafic solid și o prefață la fel de solidă din partea unui sofisticat cunoscător al autorului.

A vorbit apoi CAIUS DOBRESCU cel care a reamintit tuturor celor prezenți preocuparea longevivă, de peste 30 de ani, a profesorului Martin legată de scrierile lui Fundoianu. Caius Dobrescu a încercat chiar și o explicație, recunoscută drept precară, în ceea ce privește această preocupare: ar putea exista o apropiere între profesorul Martin și B. Fundoianu bazată pe afinitatea pentru energia pusă în slujba ideilor (a gândi cu pasiune, a urmări ideile cu tot ceea ce ai mai profund în tine).

În lipsa lui Mircea A. Diaconu, a vorbit ALEXANDRU MUȘINA, cel care a mărturisit, cu autoironie, că nu a putut scăpa de tentația microfonului. Profesorul Mușina l-a apreciat pe B. Fundoianu drept un mare poet,chiar dacă doar al limbii române (deși, ca intelectual s-a dovedit un autor care și-a disputat identitatea culturală și istorică între spațiul francez și cel authton), un poet care a adus un aer nou în lirica peisajului și a naturii. În fapt, profesorul Mușina a explicat succesul intelectual al lui Fundoianu tocmai prin prisma talentului său literar- în opinia sa, cine este un mare poet, e capabil de lucruri extraordinare. Și pentru a proba judecățile de valoare, profesorul Mușina a analizat una din poeziile lui Fundoianu, aplicând testul lui Ezra Pound.

Evenimentul a fost încheiat de ANA ONIȚĂ, cea care a mulțumit pentru acest mărțișor minunat și original oferit de invitații din această după amiază.

Lucrurile s-au potrivit de minune: iată cum, chiar de 1 martie, în ziua în care celebrăm regenerarea, reînnoirea, în fond redescoperirea naturală a primăverii  am reușit, sperăm noi, să vă oferim deschiderea spre o redescoperire culturală ai unuia din cei mai viguroși intelectuali români din secolul XX.

Mulțumim mult Facultății de Litere pentru o nouă Seară memorabilă și mulțumim desigur tuturor celor care au fost prezenți.

Volumul OPERE 1- POEZII ANTUME – B. Fundoianu –Editura Art 2012 este disponibil pe www.libris.ro dar și la Librăria Șt.O.Iosif – cu mărțișor literar pe toata durata lunii martie -25% reducere.