Regele, inteleptul si bufonul

08/10/2012

La ultimele ediții Schimb de Cărți a fost prezentat un volum care a a căpătat repede notorietate și asta pentru că acesta s-a dovedit o combinație interesantă între ficțiune, istorie, filosofie și scrierile de popularizare. Povestea ar putea fi rezumată, în linii mari de tot sub forma unui anunț: Țară minunată, caută o religie oficială. Shafique Keshavjee se folosește de un pretext imaginar, pe care îl dezvoltă însă până la capăt, pentru a oferi cititorilor o trecere rapidă și accesibilă prin cele mai importante tradiții religioase de pe glob.

Volumul său Regele, înțeleptul și bufonul este de fapt o introducere inedită în istoria religiilor, integrată însă într-un roman din care nu lipsesc umorul și intrigile amoroase. Ce pretext poți să găsești însă ca să aduni laolaltă, în mod pașnic și benevol, creștini, musulmani, evrei, hindusi, budiști și… atei? Desigur, un pretext cu mize, cum ar fi mântuirea unui popor întreg. Într-un regat îndepărtat, unde valurile murdare ale problemelor lumii nu ajungeau decât rareori pe frumoasele sale plaje calde și ocrotitoare, un regat condus pașnic și onest de conducătorul său, trei personaje cheie din sala tronului, anume Bufonul, Înțeleptul și însuși Regele au parte de un vis similar, plin de referințe divine și de profeții de moarte, pe care nu sunt în stare să-l dezlege.  Dat fiind faptul că sunt prezentate cât se poate de schematic, cele trei personaje pot fi privite și într-o notă alegorică, ele pot simboliza  dimensiunile diferite ale experienței umane: Bufonul, cel preocupat doar de băutură și mâncare pare să întrupeze dimensiunea senzorială, în vreme ce Înțeleptul, aplecat spre cugetare întrupează dimensiunea rațională iar Regele apropiat de supuși dimensiunea socială. Nu întâmplător din această triadă lipsește reprezentantul dimensiunii spirituale. Fiecare din cele trei personaje este însă atins, de perplexitatea în raport cu divinul, prin acel vis pe care îl trăiesc Regele, Bufonul și înțeleptul, în așa fel încât, dincolo de plăcerile trupului și ale minții, Regele identifică nevoia sa și a poporului său pentru un sens mai înalt, pentru o religie. Ce religie să aleagă însă drept oficială pentru regatul său? Pentru a întemeia o asemenea decizie cu greutate , regele provoacă un… turnir al religiilor – o înfruntare intelectuală cavalerească între reprezentanții celor mai importante tradiții, la finalul căreia să declare religia cea mai bună.

Pe cât de naivă este probabil pretenția regelui, ea pregătește totuși cadrul pentru un eveniment intelectual desprins parcă din atmosfera debate-cluburilor: avocații tradițiilor religioase de pe glob (creștinism, iudaism, hinduism, budism, islamism, ateism) se înfruntă după schema cunoscută încă din universitățile medievale europene – affirmatio/oppositio – vorbitorii își susțin, pe rând, punctul de vedere al religiei sale, apoi așteaptă să fie combătut de public și de invitați, după care oferă răspunsuri la obiecții. Desigur, dat fiind faptul că avem de a face cu o confruntare la cel mai înalt nivel, reprezentanții tradițiilor religioase se dovedesc vorbitori iscusiți și cu vederi largi (în fond, dat fiind faptul că adevărul este numai unul și că nu poate fi de bun augur să respingi vehement pozițiile celorlalți, strategia fiecărui vorbitor va fi, într-o formă sau alta să înglobeze și perspectiva celorlalte religii în propria sa religie). Creștinul va vorbi despre articulațiile religiei europene: harul și solidaritatea, evreul va sublinia importanța sfințeniei și a credinței, imamul pe cea a milosteniei și supunerii, hindusul va vorbi despre reîncarnare și kharma, budistul despre detașare și compasiune, despre cele 4 adevăruri iar ateul despre complexitatea și umanitatea care au dus la depășirea divinului. Vorbitorii vor fi provocați să facă față mai multor obiecții: atât cele de ordin istoric (veridicitatea Bibliei, efectele războaielor religioase etc), cât și cele de natură logico-filosofică (problema conceptului de Trinitate, a panteismului etc).

Decizia regelui nu se va dovedi ușoară atâta timp cât fiecare religie pare să aibă punctele ei forte: hindușii afirmă divinitatea omniprezentă, islamiștii au revelația cea mai recentă, iudaicii sunt izvorul religiei monoteiste, budiștii par a fi cei mai toleranți. Desfășurarea Turnirului va fi afectată pe alocuri, de un personaj misterios care o va tulbura apele, amenințând-o pe fiica imamului pentru lipsa de respect dar și de o posibilă simpatie amoroasă între personaje prezente la întrecere care nu va rămâne fără repercusiuni asupra finalului. Care va fi deznodământul acestor fire narative răzlețe și ce decizie va lua regele în cele din urmă vă rămâne să descoperiți.

Abordarea lui Keshavjee este inedită: integrând rigorile debateului în narațiunea sa (cu afirmări, combateri și recapitulări), prezentarea religiilor capătă un caracter didactic, atractiv pentru un cititor neinstruit (să mai punem la socoteală că finalul volumului cuprinde și un rezumat tematic al tradițiilor și concepțiilor spirituale, precum și un tabel istoric cu evoluția fiecărei religii). În același timp, micile ruperi de ritm, prilejuite de întâmplările de la curtea regelui oferă ocazii de respiro binevenite pentru cei care se simt copleșiți de puzderia de informații. Mai adaug doar că vorbitorii, departe de a fi intoleranți și fanatici, își păstrează simțul umorului și deschiderea și sunt capabili de apreciere la adresa adversarilor lor. Finalul volumului rămâne deschis și reprezintă de fapt o lecție esențială pe care regele o descoperă, o lecție cu valabilitate universală, relevantă inclusiv pentru cititori.

REGELE, INTELEPTUL SI BUFONUL – Shafique Keshavjee- Editura Nemira, 2011

Cartea poate fi comandata online pe www.libris.ro.

2 Comments

  • Sever Gulea 14/10/2012 at 7:10 pm

    Nu imi este clara contradictia: pretul intreg al cartii este de 36.90, dar titlul fiind la promotie beneficiaza inca de un pret de 33,21.

  • mihai constantin 14/10/2012 at 11:12 am

    Va contraziceti in ceace priveste pretul,care,in loc sa scada creste de 33,21 la 36.90!Care este totusi adevarul!?Cu stima,Mihai

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *