Virgil Nemoianu – despre rafinamentul calmului si critica ludica

07/06/2013

Prin vacarmul cotidian pe care îl traversăm, presărat de manifestari și știri ce caută spectaculosul ieftin la tot pasul, mai nimerim și momente privilegiate, în care avem ocazia să reflectăm dar și să ne destindem în compania unor modele autentice, alături de personalități cu discursuri relevante și consistente. Chiar dacă această zi de vineri a început sub auspicii cât se poate de nefavorabile, greva Regiei de Transport în Comun și vremea dând peste cap răbdările și dispozițiile tuturor la Brașov, am înseninat totuși o după-amiază ploioasă în orașul de la poalele Tâmpei, printr-un eveniment de mare prestigiu, pe care l-am găzduit la noi în librărie.

VINERI, 7.06.2013, la Librăria Șt.O.Iosif Brașov am lansat volumul STRUCTURALISMUL. CALMUL VALORILOR (Editura Spandugino, 2013), semnat de Virgil Nemoianu, în compania autorului și a unor voci importante ale universitarilor români.

Am avut onoarea să deschid acest eveniment, recapitulând biografia și formația spectaculoase ale profesorului Virgil Nemoianu: de la implicarea în Cercul de Stilistică de la București, coordonat de Tudor Vianu, Mihai Pop și Alexandru Rosetti și până la activitatea didactică susținută la universități din Londra, Cambridge sau Washington. Am dat citire și scrisorii de mulțumire trimisă de Lavinia Spandonide (care nu a putut fi prezentă la eveniment), Directorul Editurii Spandugino, în care editoarea și-a exprimat recunoștința față de toți care s-au implicat în promovarea acestei serii de autor inaugurate prin acest volum.

LUIGI BAMBULEA, redactor la Editura Spandugino a vorbit despre proiectul editorial ambițios pe care îl coordonează: o serie de 10 volume din opera lui Virgil Nemoianu, o serie deschisă tocmai de vlumul lansat. Editarea operelor va fi făcută cronologic și vine ca urmare a importanței pe care contribuțiile lui Virgil Nemoianu le prezintă și astăzi: lucrările profesorului american reprezintă repere importante în bibliografia oricărui comparatist, deschid și cadre de dialog interdisciplinar (între literatură, artă, religie) și susțin convingător valori privite astăzi drept insolite, precum tradiția sau memoria.

ANDRE BODIU a apreciat vizita lui Virgil Nemoianu în România, cu prilejul Conferinței de Literatură Comparată și Studii Culturale care se desfășoară în această perioadă la Brașov, o vizită care a fost pregătită de mai mult timp. Cele două lucrări ale lui Virgil Nemoianu, curpinse în volumul lansat, sunt lucrări de tinerețe ale autorului, a căror republicare este cât se poate de binevenită. Ele anunță afinitățile și ideile majore ale cercetătorului de mai târziu, idei care s-au dovedit esențiale pentru literatura comparată. Calmul valorilor este o colecție de studii literare publicate într-un context politic potrivnic și exprimă, în mod subtil, o libertate de gândire expusă într-o epocă a constrângerilor. Ambele texte reflectă ușurința cu care Virgil Nemoianu a fost și este capabil să vorbească, atât despre literatura română cât și despre cea americană, oferind imaginea unei conștiințe critice și teoretice cât se poate de actuale și în 2013.

ANDREI TERIAN a identificat în cartea publicată de Editura Spandugino, o serie de teme dezvoltate ulterior în opera lui Virgil Nemoianu precum: teoria secundarului sau romantismul Biedermeier. De asemenea, Andrei Terian a remarcat faptul că ambele lucrări cuprinse în volumul lansat reflectă imaginea îndrăznelii pe care tânărul Nemoianu a avut-o la publicarea celor două lucrări, în anii 70. În opinia vorbitorului, profesorul american, prin aceste lucrări ce abordează teme vaste și actuale ar putea veni în întâmpinarea rescrierii istoriei criticii literare, atâta timp cât dovedesc familiaritatea elitelor culturale cu poezia americană înaintea generației optzeciste și sprijină o perspectivă ludică asupra cirticii literare, prea puțin prezentă în România.

CAIUS DOBRESCU a observat, în prelungirea aprecierii făcute de Solomon Marcus că lucrarea Structuralismul este primul eseu de sinteză asupra acestei mișcări culturale importante, iar Virgil Nemoianu a fost primul care a intuit sturcturalismul ca paradigmă de gândire, într-un text coerent. Virtuțile evidente în lucrările lui Virgil Nemoianu, precum simțul nuanțelor, empatia și eleganța intelectuală, lejeritatea în exprimare nu ar fi fost posibile, în opinia lui Caius Dobrescu, în măsura în care autorul nu le-ar fi exersat într-un context al elitelor academice românești, din anii 70, dominate de un anumit spirit particular – e vorba de o generație din care mai fac parte și personalități precum Toma Pavel, Sorin Alexandrescu, Mircea Martin sau Alexandru Paleologu. Structuralismul este o lucrare de sinteză care adoptă însă și poziții critice polemice, atâta timp cât această perspectivă culturală nouă, apărută în a doua jumătate a secolului XX elimina ideea de agent liber din câmpul dezbaterilor. Calmul valorilor este o lucrare care abordează problematica axiologică într-un sens mai degrabă anglo-saxon în care discuția despre valori atinge problema fundamentelor morale, respectul pentru individualitate și liberatate.

VIRGIL NEMOIANU a mulțumit vorbitorilor pentru aprecierile pe care le-a considerat exagerate, sugerând că cele două cărți, dincolo de contribuțiile sesizate de cititori spun mai degrabă o poveste despre trișarea regimului comunist și despre o înfruntare ludică cu cenzura epocii. E vorba de lucrări care au dovedit, prin contextele oarecum anecdotice evocate de Virgil Nemoianu, că nu sunt ceea ce vor să spună: deși Structuralismul a fost gândită de autor ca o lucrare meintă să orienteze perspectivele spre o morfologie a culturii opusă marxism leninismului, anumiți tovarăși din Comitetul Central ar fi propus această lucrare spre a fi predată în… învățământul politic românesc. În același fel, eseurile cuprinse în Calmul valorilor au căutat să exploreze negocierea limitelor de exprimare și publicare, într-un context în care ideologii epocii vânau cu asiduitate așa zisele devieri intelectuale.

Evenimentul s-a încheiat cu o sesiune de autografe.

Mulțumim Editurii Spandugino pentru că a ales Librăria Șt.O.Iosif pentru desfășurarea acestui prestigios eveniment, mulțumim invitaților și mulțumim profesorului Nemoianu pentru onoarea pe care ne-a făcut-o. A fost o după -amiază în care ne-am bucurat de privilegiul unei atmosfere de factură iluministă, în care rigoarea și anecdoticul s-au împletit memorabil, in compania canilor de ceai oferite de cei de la just t care au fost pe placul audientei.

Volumul STRUCTURALISMUL. CALMUL VALORILOR (Editura Spandugino , 2013) de Virgil Nemoianu  va fi disponibil începând cu săptămâna viitoare și pe www.libris.ro