Despre Gatsby… un romantic incurabil

28/09/2013

Deși vremea din luna septembrie prilejuiește mai degrabă dispoziții melancolice, am găsit un răgaz potrivit, ca în fiecare după-amiază de vineri, de la finalul lunii, pentru a ne înviora, cu băuturi calde și dialoguri cordiale pe marginea unui roman ofertant, în ceea ce privește  controversele.

VINERI , 27.09.2013, la Librăria Șt.O.Iosif Brașov ne-am reîntâlnit pentru o nouă ediție a CLUBULUI DE LECTURĂ, la care am discutat despre romanul lui F.S. Fitzgerald, una dintre cele mai populare capodopere americane, MARELE GATSBY (Editura Polirom, 2013).


Am deschis evenimentul amintind că cea mai cunoscută operă a lui Fitzgerald mi-a adus aminte, în calitate de cititor român, de romanul Ion al lui Liviu Rebreanu. La fel ca personajul din mediul rural și Gatsby pare să fie stăpânit de un glas al pământului și un glas al iubirii, doar că în cazul lui Jay, ele nu reprezintă tendințe contradictorii ale personajului ci păstrează o relație de subordonare: setea de înavuțire a lui Gatsby este pusă de fapt în slujba obsesiei sale amoroase.Am sugerat de asemenea că lumea în care se învârt personajele high-classului new yorkez este o lume decăzută, lipsită de orice repere morale, a cărei joacă cu destinele oamenilor conduce în cele din urmă la tragedii.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rFeeYgkMtbI&feature=youtu.be[/youtube]

Maria Anghelescu a mărturisit că Gatsby nu i s-a părut, la o lectură îndeplinită la vârsta a treia, prea convingător: sfioșenia lui în relația cu Daisy și iubirea sa obsesivă reflectă mai degrabă preocupările și profunzimea unei fete de pension decât a unui bărbat matur și reușit. Jay Gatsby este un personaj ciudat, în măsura în care evidențiază contradicții de tot felul: comportamentul său în relațiile sentimentale este mult prea naiv în comparație cu robustețea profesională și chiar vicleșugul prin care a reușit să își strângă averea. Maria Anghelescu a remarcat de asemenea stranietatea relației dintre Tom și amanta sa vulgară și banală.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KJw56m5dx9w&feature=youtu.be[/youtube]

Livia Nilescu a surprins și ea faptul că Daisy pare o figură frivolă, superficială, lipsită de orice conștiință morală și de remușcări, în vreme ce Gatsby pare, prin contrast, un individ mult mai răsărit, mai deștept, mai întrerpinzător dar care se dovedește mult mai vulnerabil decât iubita sa, tocmai datorită sentimentelor sale obsedante. Livia Nilescu a citit cartea prima oară la tinerețe și, deși la vremea respectivă a impresionat-o (poate și pentru că, în atmosfera propagandei comuniste a citi ceva neintoxicat ideologic se dovedea o experiență memorabilă), la momentul recitirii s-a dovedit mai degrabă o deziluzie. Livia Nilescu a concluzionat că anumite cărți merită să fie citite doar la tinerețe.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dYlkJTwXoX4&feature=youtu.be[/youtube]

Virgil Borcan a observat că romanul lui Fitzgerald, în ciuda anului și contextului publicării sale, se dovedește o creație care respectă tipologia de secol XIX – în acest sens Gatsby este un romantic autentic, un personaj cu dorințe care îi depășesc puterile. În aceeași măsură, Jay Gatsby se dovedește și un personaj tragic care trăiește drama evocată asemănător în romane precum Pielea de Șagri sau În căutarea absolutului. Personajele lui Fitzgerald sunt dominate, de asemenea, de un bovarism accentuat, atâta timp cât fiecare se crede altceva decât este.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Bz7bUk5r7Q8&feature=youtu.be[/youtube]

Alți vorbitori au remarcat contrastul dintre maturitatea profesională și financiară a protagonistului, pusă față în față cu imaturitatea sa emoțională: în acest sens cei prezenți au căzut de acord că Gatsby se dovedește un romantic deplin – un personaj care nu-și poate adapta idealurile și iluziile de care se înconjoară la realitatea pe care o are de gestionat.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5pJPccS2x9M&feature=youtu.be[/youtube]

Horia Nilescu a aprobat ideea conform căreia farmecul unei cărți variază, odată cu vârsta la care o citești – vorbitorul s-a raportat la propria experiență, cu romanul Kim al lui Rudyard Kipling, poveste care l-a impresionat profund în liceu, dar care mai târziu nu i-a mai spus mare lucru. În acest sens și Marele Gatsby ar fi trebuit să fie o lectură de adolescență în primul rând pentru că atunci ar fi savurat-o pe deplin. Horia Nilescu a amintit de experiența similară pe care a trăit-o Roger Ebert, regretatul critic de film de la Chicago Sun, în raport cu filmul La Dolce Vita și protagonistul său Marcello – în vreme ce Marcello a rămas, același ins descurcăreț, paparazzo de 20 de ani, privitorul filmului a îmbătrânit și și-a schimbat atitudinea față de personajul principal: de la admirație, la compătimire, la indiferență.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MEDkZ6d23rc&feature=youtu.be[/youtube]

Printre căni cu ceai delicios de la Tea Garden, cu aromă tomnatică de dovleac, polemizând pe marginea avertismentului privitor la visul american, discutând despre evoluție raportării la o serie de opere, am încheiat și ediția din luna septembrie a Clubului de Lectură. Ne vedem în octombrie!

One Comment

  • Lavern C. Mclaughlin 07/10/2013 at 12:46 am

    Dacă acceptăm faptul că vestimentația feminină cunoaște, în anii ’20, o veritabilă mutație antropologică, la fel de firesc trebuie să ne gîndim că schimbările la nivelul mentalului colectiv au nevoie de o perioadă relativ îndelungată pentru a se impune și a deveni normă. Ca prim vector al aparențelor, veș­mîntul conține germenii schimbării, semnalează, „dă tonul“, dar nu poate impune. Pentru ca noutățile prefigurate de acesta să fie adoptate sînt necesare, în primul rînd, modificări de natură legislativă, iar acestea – fiind făcute tot de oameni – ne retrimit la mentalul colectiv sau, mai bine spus, la cei care se ridică deasupra acestuia, la cei care sînt vizionari. Numai așa înțelegem de ce emanciparea feminină începută în anii ’20 a parcurs un drum anevoios pentru a deveni realitate.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *