Cinemateca s-a întors la filmul românesc

18/01/2014

După sărbătorile de iarnă, după mini sau maxivacanțele petrecute în toate colțurile țării, după epuizarea multor alternative de petrecere a timpului liber, ne-am bucurat să ne reîntâlnim cu publicul pasionat de filme, în cadrul unuia dintre cele mai îndrăgite proiecte pe care le desfășurăm, un proiect care, în decembrie 2013 a împlinit un an.

VINERI, 17.01.2014, la Librăria Șt.O.Iosif Brașov a avut loc o nouă ediție a Cinematecii Șt.O.Iosif, la care am propus o întoarcere la filmul românesc, de data aceasta la filmul românesc contemporan, proiectând o producție care, deși s-a lansat în urma cu doar un an, are toate șansele să se clasicizeze: este vorba de POZIȚIA COPILULUI (regia: Călin Peter Netzer).


Dat fiind faptul că Horia Nilescu, mintea din spatele Cinematecii, este plecat într-o călătorie pe care o planifică de mai bine de un an, am avut privilegiul să îi țin locul pentru a oferi spectatorilor prezenți minidiscursul introductiv. Am amintit de faptul că POZIȚIA COPILULUI poate fi integrat într-un așa zis al doilea val al cinematografiei românești, un val care spre deosebire de predecesorul său (care a inclus pelicule meritorii ce au reușit să triumfe la cele mai prestigioase festivaluri internaționale) , a reușit să depășească tentația portretizării insuficiențelor balcanice, tentația de a transforma România nemachiată, cu dimensiunile ei cele mai întunecate, în personaj principal.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dsvOE7RNosc&feature=youtu.be[/youtube]

În acest sens, Poziția Copilului reușește să folosească elementul românesc doar pe post de cadru (un cadru plauzibil cu structuri familiare precum corupția sau polarizarea socială), pentru a ataca o problematică cu valențe universale: relațiile dintr-o familie contemporană. Accidentul pe care un tânăr șofer bucureștean îl provoacă, un acccident care se soldează cu moartea unui copil, este doar un pretext pentru a explora tensiunile din cadrul familiei șoferului. Cu precădere accentul cade pe relația mamă-fiu. Personajul mamei, interpretat de Luminița Gheorghiu are o atitudine ultraprotectoare față de fiul ei, refuzând parcă să accepte autonomia și libertatea acestuia. Imaginea lui Barbu în ochii Corneliei este blocată în timp și e construită pe 2 coordonate: Barbu merită mai mult decât oricine dar același Barbu are nevoie de protecție față de agresiunile din jur, venite din partea autorităților, nevestei și chiar a propriilor sale fapte. Barbu nu este însă un incompetent și răsfățat deplin, el caută pe alocuri să se distanțeze de această protecție obsesivă care i se oferă dar ajunge, în mai multe momente, să se abandoneze globului de sticlă în care a fost crescut.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tkaFbgHV-ws&feature=youtu.be[/youtube]

Celelalte personaje interpretate de Ilinca Goia (în rolul nevestei terorizate de soacră), de Florin Zamfirescu (în rolul tatălui și soțului-cârpă – căci familia portretizată de Netzer e una mai degrabă matriarhală), de Adrian Titieni și Tania Barbu în rolul părinților copilului mort, vin să arunce lumini complementare și să reliefeze relația dintre mamă și fiu, iar apariția lui Vlad Ivanov în rolul martorului accidentului este delicioasă și esențială ca întotdeauna. Filmul este practic furat de interpretarea Luminiței Gheorghiu în rolul mamei leoaice capabilă de comportamente cameleonice (când cinică, când sentimentală, când agresivă) pentru a-și atinge scopul.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9JW4PUIB93I&feature=youtu.be[/youtube]

I-am invitat pe spectatori să stabilească dacă filmul portretizează o femeie care dezvoltă un cult al personalității pentru fiul ei sau o femeie însingurată și neîmplinită care își găsește refugiul în apărarea progeniturii sale sau pur și simplu cu reliefurile monstruoase dar de înțeles pe care le poate căpăta iubirea de mamă într-un context de criză.

A fost o seară cu un final emoționant, în care tăcerile din ultimele cadre ale filmului lui Netzer s-au oglindit și în Salonul Șt.O.Iosif. Vă mulțumim pentru participare și vă așteptăm la următoarea ediție a Cinematecii de pe 7.02.2014.

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *