Au revenit serile călduroase de vară, serile vii și răcoroase, serile în care trăiești plăcerea admirării unui apus și a atmosferi senine din orașul de la poalele Tâmpei, oglindind-o într-o plăcere similară, surprinsă pe peliculă de un regizor celebru, inspirat de un roman memorabil.
VINERI, 13.06.2014, am găzduit o nouă ediție a CINEMATECII ȘT.O.IOSIF Brașov, la care am proiectat producția lui Roman Polanski, din 1979, TESS, o ecranizare după romanul omonim semnat de Thomas Hardy.
Evenimentul a fost deschis de Horia Nilescu, cel care a adus detalii substanțiale despre culisele acestei producții, căci nu întâmplător regizorul de origine poloneză a ales să realizeze un film după opera prozatorului și poetului englez. Marcat de experiența supraviețuirii Holocaustului, rămas orfan la o vârstă fragedă, Polanski a devenit pasionat de filme, a produs inițial doar scurt metraje, apoi, ajuns la Paris și mai apoi la Hollywood, acolo unde s-au născut câteva din operele sale majore precum Chinatown, The Tenant sau Repulsion.
Filmul TESS este dedicat soției regizorului, Sharon Tate, al cărei roman preferat era chiar opera de ficțiune semnată de Thomas Hardy, Tess D Urberville. După ce Sharon Tate a fost asasinată de Charles Manson, Roman Polanski a decis să realizeze primul său film în exil, exil datorat acuzațiilor de molestare sexuală din cauza cărora regizorul polonez nu a mai putut să pună piciorul în America. Păstrând ecourile biografice ale semnatarului peliculei, și în ecranizarea fidelă realizată de Polanski este vorba tot de un personaj supus pribegiei și constrângerilor generate de prejudecățile unei epoci conservatoare și rigide, o epocă profund asupritoare pentru identitatea feminină.
Cu un background profesional exersat în realizarea thrillerelor, Polanski evită sentimentalismul chiar și într-o producție dramatică ce ar fi putut fi infuzată cu astfel de elemente, valorificând jocul de lumini și culorile pentru a sugera, mai degrabă decât a sublinia dramatismul unora dintre scene.
Dincolo de tragedia protagonistei, Tess D Urberville, abuzată și ispitită constant de nefericire, peisajele minunate și mai ales ciclurile zi-noapte surprinse de Polanski în producția sa filmată inclusiv în Maramureșul românesc, dau o nuanță optimistă și caldă întregii producții.
După mai bine de două ore în care am admirat o desfășurare vizuală și o poveste impresionantă, am încheiat și această ediție a Cinematecii, o ediție cufundată în aromele dulci-amare ale verii.