Câți ingineri proiectanți preocupați de culturism cu cel puțin un roman publicat cunoașteți? Mai probabil ca nici unul, cel puțin până acum, când aveți ocazia să îi descoperiți pe Silviu Urdea și thrillerul său, Suflet pierdut. La prima vedere, dincolo de aparenta nepotrivire dintre imaginea stereotipă a scriitorului (un ins astenic, bolnăvicios, chinuit de muze, nu-i așa?) și cea a ridicătorului de haltere (pleznind de sănătate și reliefuri musculare), te-ai aștepta poate, dacă ai accepta acest exercițiu de imaginație al unui strong man intimidant care acceptă provocarea delicată a plăsmuirii unei ficțiuni elaborate, aceasta să fie una situată în perimetrul caracteristic, al SF-ului sau al sportului practicat (în fond, mai ales atunci când ești debutant, inspirația cea mai tentantă vine din sfera de activitate in care ai o oarecare experienta ). Contrar acestor prejudecăți și clișee de reprezentare mentală până la urmă, Silviu Urdea face o surpriză interesantă și oferă, în cartea sa de debut o poveste polițistă cu accente horror, o poveste întinsă pe aproape 300 de pagini.
Narațiunea debutează brutal, cu o răpire și o tortură executate de ceea ce pare a fi un psihopat expert în mânuirea cleștilor, ciocanelor și topoarelor – sunt elementele care te introduc rapid și convingător în atmosfera sinistră și te pregătesc pentru misterul pe care îl va asambla povestea. Romanul gravitează așadar în jurul crimelor înfăptuite de acest psihopat, crime care vor afecta și vor antrena atât anchetatorii cât și apropiații victimelor. Unul din firele narative îl urmărește pe Mihail Cooper, tânărul proprietar al unui magazin de calculatoare care își pierde iubita într-un accident de mașină produs de un șofer necunoscut care a fugit de la locul incidentului. Profund afectat de această pierdere (așa cum dezvăluie câteva capitole care evocă biografia lor amoroasă în câteva momente cotidiene, surprinse razant, Emma și Mihail au dezvoltat o relație profundă, durabilă și armonioasă, dând senzația ca ar fi chiar suflete pereche), captiv al experienței doliului, incapabil să se resemneze, bântuit de coșmaruri și animat de o dorință de răzbunare, Mihail, alături de cei doi prieteni ai săi Edy și Dan pornesc o investigație pe cont propriu pentru a-l descoperi pe făptaș. În paralel, inspectorul de poliție Constantin, un workaholic tipic romanelor noir, cu o căsnicie făcută țăndări, epuizat de cariera polițienească, o cariera care mai mult l-a consumat decât l-a recompensat, e pus în fața rezolvării unor cazuri dificile, aparent fără conexiune: dispariția imprevizibilă a unor tinere presupus ucise și moartea iubitei lui Mihail. Flerul și experiența îl vor ajuta pe Constantin să facă legaturi cheie între aceste cazuri și să pregătească o ipoteză îndrăzneață, cuprinzătoare și coerentă care să închidă investigația. Ideile lipsite de dovezi ale lui Constantin sunt însă probate de descoperirile solide, pur întâmplătoare ale lui Mihail. Inițial mai degrabă concurenți și rivali, apoi, forțați de împrejurări, colaboratori, Mihail și Constantin vor fi antrenați într-o aventură sinistră în urma căreia, chiar dacă răspunsurile la întrebări vor deveni transparente, siguranța, viața și integritatea protagoniștilor vor rămâne sub specia îndoielii.
Romanul lui Silviu Urdea, chiar dacă nu este original, valorifică bine tiparele și tehnicile asamblării unui thriller atât în construcție cât și în conținut: suspansul e dozat prin alternarea perspectivelor narative, prin împrăștierea elementelor disparate care se vor unifica coerent la final, prin apel la elemente de cadru premonitorii, intervenții misterioase și redesenarea graniței dintre vis și realitate. Chiar dacă personajele par cam plate, dialogurile pe alocuri stângace și artificiale, chiar dacă țesătura coincidențelor oportune este puțin cam transparentă pe alocuri (mai ales când vine vorba de descoperirile făcute de Mihail), autorul reușește la capitolele esențiale pentru genul abordat: crearea de atmosferă și imprimarea unui ritm narativ susținut, integrand chiar si ecouri gotice: secrete ascunse care bântuie narațiunea, impactul trecutului asupra prezentului și mai ales protagoniști damnați. Aproape toate personajele romanului, de la Mihail, la inspectorul Constantin și până la criminal sunt figuri tragice, suflete pierdute și vulnerabile și invită la reflecții mai profunde, ce depășesc stratul polițist al povestii. Romanul lui Silviu Urdea este și o poveste despre obsesii, mai precis despre alegerea de a te lăsa dominat de ele, de a le transforma, așa cum se sugerează și naratorul, în religii care să dea un sens fals și până la urmă fragil existenței apasatoare. În mod bizar, pentru asemenea personaje obsedate, moartea, aparent cel mai crunt deznodământ de care pot avea parte, devine o opțiune dezirabilă în cele din urmă.
Parte din campania de promovare, romanul beneficiaza si de un trailer interesant, in care brasovenii vor recunoaste figuri familiare, dovedind ca are si un potential de ecranizare bun:
Va asteptam SAMBATA, 21.06.2014, la Libraria St O Iosif Brasov, alaturi de Silviu Urdea, Cristina Nemerovschi si Alex Voicescu, la lansarea romanului SUFLET PIERDUT (Editura Karth – imprint Herg Benet, 2014).
SUFLET PIERDUT – Silviu Urdea- Editura Karth (imprint Herg Benet), 2014
Cartea poate fi comandata online pe www.libris.ro.