În luna aniversară a Librăriei Şt.O.Iosif Braşov, la 4 ani de la inaugurarea Salonului de Carte care poartă numele poetului braşovean, am avut ocazia să reconfigurăm domiciliul familiar pentru doi autori care şi-au trăit anii de formare intelectuală în oraşul de la poalele Tâmpei, doi autori care livrează, prin operele lor esenţe critice sau ludice la adresa unui regim defunct.

georgemarius

Primul invitat al zilei a fost GEORGE BOGDAN, consilier în Ministerul Muncii,  originar din Prahova dar iniţiat literar la Braşov de unde şi-a continuat apoi activitatea artistică la Iaşi acolo unde a frecventat Cenaclul Junimea. GEORGE BOGDAN a lansat LUNI, 8.12.2014 la Librăria Şt.O.Iosif volumele: TĂRÂMUL CU DIMINEŢI PUTREDE (Editura Eminescu, 2013), respectiv 1,CASA REVOLTEI (Editura Tracus Arte, 2014).

Am deschis evenimentul amintind că poeziile semnate de invitat păstrează importante accente sociale şi un discurs ideatic, volumele fiind menite să trezească, să aducă aminte şi să pregătească priviri critice şi lucide îndreptate deopotrivă asupra trecutului, prezentului şi viitorului. Lansarea celor două cărţi este potrivită chiar în luna în care se împlinesc 25 de ani de la Revoluţia din 1989, amintind de acel moment esenţial al revoltei: o revoltă îndreptată asupra politicului dar şi asupra neputinţelor şi ineficienţelor noastre din decursul ultimelor decenii.

ADRIAN LESENCIUC, preşedintele USR Filiala Braşov, cel care a participat şi la lansarea de la Bucureşti a celor 2 volume, de la Institutul Cultural Român a sugerat că lucrările lui George Bogdan prezentate astăzi unui public eterogen care a trăit sau nu ororile comunismului, reprezintă o dublă recuperare: pe de o parte a literaturii de sertar care, după mai bine de două decenii iese la lumină cu mult curaj şi ajunge în conştiinţa cititorului şi, pe de altă parte, a unui autor care îşi datorează pregătirea universitară Braşovului, locul în care s-a întors pentru a împărtăşi averea spirituală înmulţită pe alte meleaguri.

MIHAELA MALEA STROE care a mărturisit că pare să se specializeze în literatură de sertar de bună calitate a remarcat faptul că George Bogdan a fost martorul decăderii şi decapitării parţiale a regimului comunist însă scrierile sale, din volumul TĂRÂMUL CU DIMINEŢI PUTREDE, propun o glisare temporală mai generoasă: de la anii de oţel ai dictaturii, la luptele anticomuniştilor şi până la capitalismul cu tarele sale. Omul din lirica lui George Bogdan pare să evolueze în două direcţii, creionând o antiteză universală: cea dintre individul zero, depersonalizat care stă aşezat sub semnul imperativului ideologic şi individul care spune nu, poetul, gînditorul, conştiinţa critică onestă vânată şi incriminată. Exigent deopotrivă cu trecutul şi prezentul, George Bogdan rămâne omul de pe baricade, indezirabil pentru sistemele disfucţionale prin verticalitatea sa de neînvins.

VIRGIL BORCAN a amintit de abordările sovietice malefice din planurile de sovietizare care prevedeau desfiinţarea omului vechi, a intelectualului şi a scriitorului prin cenzura şi presiunile menite să îl ţină în beznă şi în frică. În acest sens, GEORGE BOGDAN câştigă pariul literaturii de sertar, atâta timp cât revolta sa exprimată creator în poeziile din volumul 1, CASA REVOLTEI demonstrează că scriitorii au putut afla un spaţiu al libertăţii chiar şi în noaptea minţii impusă de dictatură. George Bogdan se foloseşte de tehnici convingătoare în poeziile sale: suprapunerea explozivă de imagini, respectiv reliefarea, punerea pe aceleaşi plan a frânturilor de realitate care intră în coliziune. Soluţia în faţa absurdului, de ieri sau de astăzi, pe care o propune George Bogdan este aşadar revolta, într-o serie de creaţii care îţi lasă senzaţia de liberate şi curaj, la finalul lecturii.

Actriţa BIANCA ZUROVSKI de la Teatrul Sică Alexandrescu din Braşov a ilustrat, printr-un recital inspirat, mesajele puternice ale poeziei lui George Bogdan.

GEORGE BOGDAN a sugerat că volumele sale nu vorbesc doar despre anii încheiaţi sub un sistem disfuncţional, ci reprezintă un posibil semnal de alarmă pentru prezent. TĂRÂMUL CU DIMINEŢI PUTREDE este un tărâm care există şi astăzi în noi, atîta timp cât trăim într-o societate dominată de impostori. 1, CASA REVOLTEI trimite nu doar la o luare de poziţie împotriva ceauşismului ci şi la o stare de revoltă a oricărui individ care caută să renască şi să se recreeze. George Bogdan a vorbit şi despre planurile sale de viitor: editarea unui nou volum din cadrul proiectului POEME DIN EST, înfiinţarea unei şcoli de creativitate şi poezie, pregătirea unui spectacol la Teatrul Sică Alexandrescu pe baza volumelor lansate.

La eveniment au mai fost prezenţi şi au luat cuvântul, elogiindu-l pe autor, AZOTA POPESCU din partea Asociaţiei Catharsis Braşov, respectiv FLORIN POSTOLACHE, preşedintele Asociaţiei 15 noiembrie 1987 Braşov.

azotageroge public

Evenimentul s-a încheiat cu o sesiune de autografe si cu o generoasa si delicioasa gustare oferita de Restaurantul Casa Romaneasca, cu sprijinul Asociatiei Catharsis Brasov.


Mulţumim lui George Bogdan pentru că a ales să-şi lanseze volumele la Braşov, mulţumim invitaţilor şi publicului pentru prezenţă.

Cel de-al doilea autor pe care l-am primit la Librăria Şt.O.Iosif, tot un braşovean prin formaţie intelectuală a fost MARIUS DANIEL POPESCU, un scriitor născut la Craiova, care a frecventat însă cercurile literare de la Braşov, alături de Alexandru Muşina, Andrei Bodiu, Caius Dobrescu, Marius Oprea. După ce a emigrat, în 1990 în Elveţia, având parte de un destin aproape bukowskian, cu slujbe mărunte, a decis să îşi transforme viaţa în literatură, debutând în proză prin romanul SIMFONIA LUPULUI (o poveste despre copilăria în România comunistă) care s-a bucurat de traduceri şi tiraje succesive.

LUNI, 8.12.2014, la Librăria Şt.O.Iosif Braşov am lansat romaul CULORILE RÎNDUNICII (Editura Polirom, 2014), semnat de MARIUS DANIEL POPESCU, un scriitor care a venit în oraşul de la poalele Tâmpei  însoţit de coordonatorul colecţiei Biblioteca Polirom, BOGDAN ALEXANDRU STĂNESCU.

marius culorimarius 2

Am deschis evenimentul amintind că invitatul nostru, după propriile mărturisiri într-o serie de interviuri, nu crede în banalitate şi nu s-a săturat de povestit despre România atâta timp cât rămâne convins că suntem plini de literatură prin felul nostru de trăi, de a ne îmbrăca, de a ne creşte copiii. Romanul CULORILE RÎNDUNICII este o naraţiune în contrapunct cu accente autobigrafoce, o poveste despre întâlnirea cu ţara de ieri şi ţara de azi, despre căutarea identităţii în ţara de aici şi ţara de acolo.

RUXANDRA INVANCESCU a recunoscut în perspectivele literare ale lui Marius Daniel Popescu ceva poetic, ceva din felul de a vedea lumea al lui Alexandru Mușina, unul dintre mentorii invitatului nostru. În opinia vorbitoarei autorul rămâne un ins  de o vitalitate și o energie debordante iar temele pe care le abordează romanul lansat țintesc spre ideea de libertate negociată cu resurse diferite în lumile traversate de protagonist – în vreme ce lumea din Elveția pare mai așezată și mai prosperă, aceasta e în același timp constrângător de compartimentată, de pusă în pătrățele. Prin contrast în lumea românească, din vremurile comuniste și până azi, haosul și cenușiul sunt dominante dar chiar și așa își fac loc și aici alte specii de liberate.

GEORGETA MOARCĂS a remarcat și ea protagonistul romanului, un ins prins între două lumi care refuză însă apartenența constrângătoare la una sau la cealaltă, mizând chiar pe ideea că fiecare individ ar putea fi la rândul său o țară. Culorile Rîndunicii este un roman mai fragmentat decât Simfonia lupului dar, cu toate acestea și aici există un fir roșu care leagă toate piesele de puzzle la un loc. Tematizarea conștientă a separației dintre lumi o putem deduce din adresarea la persoana a II-a pe care naratorul o folosește, dând senzația cititorului că ar avea de a face cu 2 personaje în diferite timpuri și locuri.

ROMULUS BUCUR, un vechi prieten al lui Marius Daniel Popescu, a amintit faptul că invitatul nostru e caracterizat, de ani de zile de o libertate față de orice tabu, multe dintre scenele din cartea lansată putând fi socotite exemplare pentru acest model existential, atât in ceea ce il priveste pe protagonist cât și pe scriitor. Narațiunea la persoana a II-a proiectează ziduri cuvinte între personaj și lumea înconjurătoare care nu au însă un scop protector ci mai degrabă pregătesc o ciocnire între cuvinte și realitate din care ies scântei.

BOGDAN ALEXANDRU STĂNESCU a recapitulat felul în care a evoluat relația sa cu Marius Daniel Popescu: de la stadiul de invidie pe faptul că scriitorul de origine română a fost publicat inițial de altă editură la stadiile de relație profesională și apoi  la o prietenie din care se mai naște încă literatură.

MARIUS DANIEL POPESCU a citit un fragment din romanul lansat.

Autorul a vorbit apoi despre preferințele sale pentru jocuri, pentru structurile originale, noi și complicate pe care le integrează în textele sale fără să refuze nivelele de lectură facile și pentru cititorii mai puțin specializați. Culorile Rîndunicii este cartea în care cuvintele se duc în recreație, cartea dedicată lui Alexandru Mușina, cartea care continuă Simfonia Lupului și care va fi urmată de un nou roman ce va duce la capăt trilogia propusă de autor.

Evenimentul s-a încheiat cu o sesiune de autografe.

Mulțumim lui MARIUS DANIEL POPESCU pentru că a ales Librăria Șt.O.Iosif pentru a-și lansa cel mai recent roman tradus în limba română. Mulțumim publicului pentru prezență și răbdare, mulțumim și vorbitorilor, cadrele didactice de la Facultatea de Litere pentru

Volumele TĂRÂMUL CU DIMINEȚI PUTREDE, 1 CASA REVOLTEI, CULORILE RÎNDUNICII sunt disponibile și pe www.libris.ro

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *