Ritualuri culturale de weekend… la Targ

22/03/2015

Indiferent de capriciile meteorologice, ritualurile de weekend își păstrează constanța și printre brașoveni: e vremea plimbărilor și dispozițiilor relaxante, e vremea surprizelor plăcute și întâlnirilor memorabile cu prietenii sau, de ce nu, cu un volum bun sau o muzică agreabilă. Iar daca e penultima săptămână din martie, de 12 ani, la Brașov, exersăm un ritual cultural: cel al vizitării Târgului Internațional de Carte și Muzică Libris Brașov, un loc însuflețit de o atmosferă memorabilă, cu repere familiare și cuceritoare: de la ofertele expozanților care au inclus board-games, lecturi, cd-uri, ceaiuri și obiecte hand made și până la evenimentele desfășurate din jumătate în jumătate de oră, încă de la primele ore, pe scena din apropierea intrării în centrul expozițional Business Park Brașov.

12

Weekendul celei de-a 12-a ediții a Târgului a debutat  cu o lansare matinală incitantă, densă în controverse. Avangardismul lui Tzara sau Urmuz, antisemitismul lui Eminescu, legionarismul lui Eliade sunt doar câteva dintre problemele provocatoare abordate de IULIAN CĂTĂLUI în cartea pe care am lansat-o: MARI CONTROVERSE LITERARE (Editura Aldus, 2015). Este vorba de o colecţie de studii apreciate de Mircea Brenciu drept o premieră pentru istoriografia literară, o întreprindere critică suficient de curajoasă în care autorul îşi valorifică afinitatea pentru problemele literare necanonice şi în care Iulian Cătălui îşi dovedeşte capacităţile de documentarist şi analist. Asociaţia Ziariştilor Cincinat Pavelescu i-a acordat lui Iulian Cătălui premiul pentru cea mai bună carte de critică literară a anului 2014.

I-am invitat apoi pe scenă pe doi elevi de la două licee prestigioase din Braşov care au adus în atenţie două volume despre ipostazele şi experienţele inedite ale adolescenţei. MIHAI CUCU şi VICTOR ÎNDOITU sunt exemple ilustrative al faptului că generaţia tânără citeşte şi scrie, cu talent şi cu imaginaţia pe care doar tinereţea le pot exacerba. Amândoi au dovedit că sunt performeri academici: Mihai Cucu are o activitate competiţională cu rezultate remarcabile în vreme ce Victor Îndoitu a publicat, la nici 18 ani, nu mai puţin de 3 cărţi. Romanul lui Mihai Cucu, 169, e o carte despre dificultatea asumării deciziilor modelatoare la o anumită vârstă, despre aspiraţii, prietenii şi o developare identitatară iar romanul Sufletul un labirint este un roman mai eseistic, mai introspectiv care îşi duce cititorul într-o călătorie în care graniţa dintre real şi oniric se estompează subtil, un roman traversat de meditaţii pe marginea identităţii personale, timpului, adevărului. Autorii au vorbit puţin despre cărţile lor dar au dat citire fragmentelor de roman, oferind publicului un contact nemijlocit cu textele. Mihai Cucu şi Victor Îndoitu ne-au vorbit despre preferinţele lor de lectură, despre experienţa scrierii cărţilor, despre cum arată viaţa după publicarea unui volum la o vârstă tânără.

Victor Indoitu:

Mihai Cucu:

Neobosit şi plin de umor, ca întotdeauna, VALENTIN AJDER i-a pregătit pe vizitatori pentru o nouă rundă de surprize tipărite, vorbite şi cântate. Alături de invitaţii săi, Ovidiu Ivancu, Goerge Precup şi Laurenţiu Ciprian Tudor, reprezentantul Editurii Eikon a vorbit despre mai multe volume printre care:  Mălinii semnat de EDUARD DORNEANU, un scriitor care trăieşte în satul natal al lui Nicolae Labiş, în condiţii patriarhale şi scrie poezii născute dintr-o comuniune şi o contopire cu natura. Volumul ELIZEI MACADAN, o poetă de forţă, cu 3 cărţi la activ este o carte de proză scurtă cu accente naturaliste. GEORGE V PRECUP a citit poezii din volumul intitulat Aferim!, chiar la aniversarea Zilei Internaţionale a Poeziei. S-a mai vorbit şi despre volumul Şamanii şi poeţii, despre volumul Politica sincerităţii semnat de exigentul profesor Sorin Borza, Destinul unui disident – Paul Goma -cartea Marianei Şipoş,  dar şi despre Jurnalul Indian semnat de OVIDIU IVANCU, însemnări despre o Indie mai puţin idilică, o Indie în care autorul s-a simţit mai european decât acasă.

Următorul eveniment din cea de-a treia zi a Târgului a fost dedicat realităţilor diplomatice şi politice contemporane. Doi specialişti, unul în ştiinţe juridice şi altul în sociologie ne-au oferit repere şi chei de acces la înţelegerea lumii în care trăim. Diplomatul şi fostul Director al SRI în perioada 2006-2015, GEORGE CRISTIAN MAIOR a sosit la Braşov pentru a-şi lansa ediţia a doua a volumului INCERTITUDINE – GÂNDIRE STRATEGICĂ ŞI RELAŢII INTERNAŢIONALE ÎN SECOLUL XXI (Editura Rao, 2015) care a fost publicat şi în Republica Moldova sub sigla Editurii Cartier. E vorba de o colecţie de eseuri privind viitorul puterii şi securităţii în lumea internaţională care ating teme sensibile precum: transformările din UE şi NATO, relaţiile dintre Europa, America, evoluţia diplomaţiei, serviciilor de informaţii şi armatei în secolul nostru.  La eveniment a participat şi VASILE SEBASTIAN DÂNCU – autorul volumului TRIBURILE – O PATOLOGIE A POLITICII ROMÂNEŞTI DE LA REVOLUŢIE LA GENERAŢIA FACEBOOK – o colecţie de articole analitice ale autorului asupra fenomenului politic autohton. Remus Ştefureac a apreciat actualitatea cărţii lui George Cristian Maior care antrenează o serie de concepte precum geopolitica energetică, non statul, statul reţea – elemente esenţiale pentru înţelegerea raporturilor între entităţile politice  contemporane. Vasile Dâncu a amintit că eseurile lui George Cristian Maior pledează pentru acceptarea principului incertitudinii în abordarea relaţiilor internaţionale astăzi.

George Cristian Maior a avut cuvinte de apreciere la adresa Braşovului, oraşul copilărieir sale şi a subliniat necesităţile schimbării de paradigmă în noua generaţie de politicieni şi diplomaţi pe coordonatele asumării incertitudinii drept o constantă integrantă în proiectarea politicii internaţionale, despre necesitatea dezvoltării  alianţelor tactice între ţara noastră şi vecini, despre eforturile de cunoaştere care trebuie investite pentru construcţia viitorului.

Despre cartea lui VASILE DÂNCU, TRIBURILE – O PATOLOGIE A POLITICII ROMÂNEŞTI DE LA REVOLUŢIE LA GENERAŢIA FACEBOOK (Editura Şcoala Ardeleană, 2015)  a vorbit Remus Ştefureac care a identificat un ton pesimist în articolele profesorului său , articole care dezvoltă şi analizează fenomene interesante din evoluţia postdecembristă: apariţia contrademocraţiei sau a facebookistanului – o republică pe cât de anarhică, pe atât de relevantă în modelarea spaţiului public, o republică în care se aud tot mai articulat vocile tinerilor. George Cristian Maior a remarcat că Vasile Dâncu, în cartea sa, oferă o istorie vie a degenerării realităţii politice în România, un exerciţiu de sociologie postmodernă aplicată şi expresia deziluziei unui om care a căutat să aibă iniţiative constructive în redefinirea peisajului public contemporan.

Imediat după ora prânzului, am început o incursiune în istoria folkului românesc, alături de oamenii care au dat expresie acestei mişcări artistice, începând cu Cenaclul Flacăra şi până astăzi. Primul invitat pe care l-am invitat pe scenă a fost poetul, publicistul, cronicarul GEORGE STANCA, o personalitate cu o biografie demnă de un roman, demnă de destinele scriitorilor teribili ai generaţiei beat, din anii 50-60: a lucrat ca inginer, proiectant, a fost jurnalist la revistele Săptămâna, Contemporanul, a fost unul dintre membri fondatori ai revistei Flacăra şi secretar muzical al Cenaclului Flacăra, pregătind ieşirea în lumină a numelor mari din muzica românească: Mircea Vintilă, Dan Chebac, Radu Gheorghe.  George Stanca, autor al unei antologii impresionante CU MAXIMĂ TANDREŢE, a venit în faţa cititorilor cu poveşti savuroase şi cu un scurt recital de poezie.

 

Interpreţii care au urcat pe scenă pentru următoarele evenimente sunt prieteni vechi ai Târgului care au venit să concerteze în cea de-a treia seară magică de la Sala Patria. La Business Park Braşov, publicul a avut ocazia să îi descopere în calitate de scriitor. Lansarea cărţii lui VALI ŞERBAN a beneficiat de o deschidere muzicală oferită chiar de celebrul şi inconfundabilul folkist, cel care a avut calitatea de martor şi actor asupra unui fenomen artistic care ne-a lăsat o moştenire consistentă: Cenaclul Flacăra. Despre volumul ISTORIA UNUI VIS. O POVESTE SUBIECTIVĂ A CENACLULUI FLACĂRA, apărut la Editura Eikon a vorbit Mihai Cosmin Popescu, de la Radio România Acutalităţi care a sugerat că această apariţie este doar prima dintr-o serie pe care Vali Şerban o va dezvolta în anii următori, o apariţie inedită despre rampa absolută de lansare pentru tinerele talente ale anilor 80.

George Vasile Dâncu a fost de părere că volumul adus în atenţie este mai degrabă o istorie obiectivă a fenomenului artistic a unui menestrel care a devenit cronicar. George Stancu a surprins dimensiunea duală a visului despre care vorbeşte Vali Şerban: deopotrivă pozitiv şi coşmaresc, a recapitulat maniera în care a degenerat cântecul patriotic în epoca comunistă, ca preţ plătit pentru supravieţuirea Cenaclului.

VALI ŞERBAN, cantautorul care a semnat volumul apărut la Editura Eikon a sugerat că a scris această carte, atâta timp cât a parcurs, timp de 9 ani, aproape întreaga existenţă a Cenaclului pe care a ajuns să îl cunoască în profunzime, atâta timp cât a rămas ataşat de acest proiect şi acest vis, pentru experienţele colective pe care le-a trăit acolo.

Tot din judeţul Alba, tot un chitarist, dar dintr-o altă generaţie decât cea a lui Vali Şerban, pe scena Târgului l-am primit apoi pe SILVAN STÂNCEL un interpret care ne-a dezvăluit, între elegie şi romanţă, o poezie care celebrează şi dă expresie revelaţiei care inspiră inepuizabil artiştii: iubirea. Silvan Stâncel a lansat la Braşov volumul INCREDIBIL. IUBESC apărut sub sigla Libris Editorial, rodul colaborării longevive şi frumoase dintre compozitorul şi cântăreţul din Alba şi marea familie Libris.

Aşa cum ne-a marturisit Silvan Stâncel, acest volum s-a născut şi prin contribuţia feedbackului pozitiv pe care l-a primit din partea publicului dar şi din partea unor artişti precum Doru Munteanu sau Nicu Alifantis. Interpretul şi-a completat recitalul poetic cu unul muzical:

Dacă Silvan Stâncel ne-a amintit, din perspectiva poetului cum este să trăieşti starea de graţie a iubirii, următorul eveniment ne-a dezvăluit sursele şi mijloacele celebrării feminităţii, într-un volum de dezvoltare personală intitulat IUBESC SĂ FIU FEMEIE. Autoarea sa, psiholoaga şi psihoterapeuta HEDI HOKA, o personalitate generoasă, creativă şi nonconformistă, autoare a primului CD de mindfulness din România, implicată şi în acţiuni caritabile a adus în faţa vizitatorilor o carte care să ofere repere pentru o viaţă împlinită, trăită la feminin, un fel de călăuză care să fie deopotrivă sursa de inspiraţie, răspunsuri şi optimism. Hedi Hoka a provocat audienţa cu o discuţie purtată cu realizatoarea Digi 24, Delia Puşcă în care au fost abordate probleme precum: condiţionarea fericirii de factori genetici, circumstanţe şi acţiuni, formula fericrii, raportarea la trecut etc. Hedi Hoka a apreciat la femeile din România bunătatea lor şi disponibilitatea de a avea copii şi a amintit despre importanţa de a nu te ataşa de rolurile pe care le asumi în viaţă (cel de iubită, soţie, mamă, bunică etc), despre acceptarea necondiţionată de sine, despre diferenţele dintre sexe si multe altele.

Am continuat seria manifestărilor culturale din cea de-a treia zi a Târgului, cu un eveniment literar de excepţie: un omagiu adus întemeietorului şcolii de litere braşovene, profesor, scriitor marcant al ultimelor decenii, cu o moştenire literară extrem de fertilă. Cadrele didactice de la Facultatea de Litere, împreună cu OANA CRĂCIUN, fiica regretatului scriitor şi deţinătoarea arhivei Gheorghe Crăciun au adus mai aproape de public şi au oferit câteva repere în ceea ce priveşte volumele MECANICA FLUIDULUI, respectiv ACTE ORGINALE COPII LEGALIZATE, apărute în cadrul seriei dedicate autorului Pactului Somatografic, la Editura Cartea Românească. În încercarea de a aproxima o schiţă de portret a lui Gheorghe Crăciun, profesorul Caius Dobrescu l-a caracterizat drept un fenmen viu şi în desfăşurare, un autor pe care îl descoperi şi îl redescoperi de fiecară dată, dincolo de etichetele literare, un om mai mare decât viaţa. ADRIAN LĂCĂTUŞ a amintit că opera lui Gheorghe Crăciun poate fi privită şi ca o investigaţie a modului în care un eu reflexiv se raportează la materialitatea lumii. Reputatul profesor braşovean a fost şi fotograf, grafician, lucru care poate fi simţit în discursurile sale reflexive asupra artei care se împleteşte cu discursul personal al înregistrării senzaţiilor. RODICA ILIE a surprins demersul lui Gheorghe Crăciun de a regândi literatura nu doar o copie a vieţii, ci a vieţii însăşi, în încercarea de a da materialitate cuvântului. OANA CRĂCIUN a anunţat că cele două reeditări îmbogăţite sunt doar primele volume dintr-o serie care urmează să cuprindă nu mai puţin de 20 de titluri şi care vor cuprinde atât proză, teorie literară, eseistică, publicistică, poezie, corespondenţă cu scriitori contemporani.

Penultimul eveniment al zilei la Business Park Braşov a inclus o dublă manifestare: o dezbatere şi o lansare de carte cu adresabilitate generală, pentru toţi cei interesaţi de situaţia generală a României în context european şi mondial. Invitaţii noştri, analişti şi jurnalişti experimentaţi capabili să traducă problemele complexe într-o manieră accesibilă fără să renunţe la consistenţa discursului. IULIA BADEA GUERITEE, jurnalistă franceză născută în România, colaboratoare la revistele Dilema Veche, Historia, Foreign Policy etc şi-a lansat volumul de articole sau de poveşti frumoase prilejuite de călătoriile autoarei (în Turcia care nu e neapărat o ţară islamică, în Transnistria, în România) ,  după cum a remarcat  Radu Magdin, poveşti despre întâlniri memorabile cu Klaus Iohannis sau Mircea Cărtărescu, ca un omagiu metaforic adresat accidentelor fericite, un volum intitulat SERNDIPITY (Editura Libris Editorial, 2015).

Radu Magdin, analist politic,  a amintit celor prezenţi că articolele Iuliei Badea Gueritee sunt cu atât mai interesante cu cât autoarea a călătorit mult şi a învăţat să respecte diferenţele, să remarce calităţile celor din jur nu doar defectele. Despre posibilităţile de schimbare a mentalităţii, Radu Magdin a sugerat că e nevoie de mai multe ingrediente: un necesar de oameni vii şi activi, exemple personale, iniţiative de implicare (analistul a sugerat însă că, astăzi, poate mai mult decât oricând sunt semne mici dar convingătoare că se poate schimba ceva şi în România – de la atitudinea politicienilor în dezbaterile publice, la reacţia de mobilizare a diasporei).

O fire optimistă şi spontană, IULIA BADEA GUERITEE ne-a amintit că, în viaţa ei personală şi profesională a fost nevoită de multe ori să ia totul de la început, evocând pilda SANDREI PRALONG din volumul apărut la Editura Polirom, CUM SCHIMBĂM MENTALITATEA: chiar dacă nu putem alege evenimentele care ne lovesc în fiecare zi biografia, putem să alegem cum să reacţionăm în faţa lor – atitudinea este aşadar fundamentală în orice proces de schimbare. Iulia Badea Gueritee, cea care a fost aleasa in 2006 drept jurnalistul european al anului 2006, ne-a impartasit si unul dintre cele mai frumoase momente de serndipitate traite: momentul in care Mircea Cartarescu si-a exprimat dorinta de a o citi.

Ultimul eveniment din cea de a treia zi de Târg a fost de fapt o invitaţie la film. Am propus braşovenilor un documentar care a fost considerat filmul anului 2014 în Republica Moldova, proiectat de mai multe ori cu casa închisă, de un mare impact emoţional. E vorba de documentarul TE IUBESC ION ŞI DOINA, o peliculă care adună imagini şi secvenţe video din arhivă spre a-i redescoperi pe regretaţii ION ŞI DOINA ALDEA TEODOROVICI – interpreţi legendari, două inimi care au bătut în acelaşi ritm pentru aceeaşi artă şi acelaşi ideal naţional. Documentarul produs de Leontina Vatamanu nu a fost usor de produs: au fost necesare 4 luni de filmari si o incursiune in mai multe arhive. Alaturi de noi au fost prezenti Veronica si Petre Uncu, din partea OWH Studio care ne-au impartasit cateva detalii de productie.

Am ajuns apoi la Sala Patria, unde recitalul de folk din cea de-a treia seara a Targului era in toi…

 

 

 

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *