O seara cu dress-code politist… la Cinemateca

12/06/2015

Serile de iunie sunt seri care pe care le prelungim de bunăvoie în oraș, acolo unde prădătorii de senzații tari sau, de ce nu, de filme bune, au toate șansele să găsească întâmpinări memorabile pentru pasiunile lor. Chiar și asasinii celebri, fictivi sau nu, devin ușor țintele spectatorilor și nu doar ale inamicilor, atunci când se desfășoară, în toată splendoarea lor profesionistă pe un ecran în centrul vechi al Brașovului.

VINERI, 12.06.2015, la Librăria Șt.O.Iosif Brașov am găzduit o nouă ediție a Cinematecii la care am proiectat un film clasic polițist, semnat de regizorul Jean Pierre Melville: LE SAMOURAI, avându-l în distribuție, în rolul principal pe inegalabilul Alain Delon.

11

Seara a fost deschisă, ca întotdeauna, de Horia Nilescu cel care a subliniat de la început impactul pe care această peliculă l-a avut asupra istoriei cinematografiei, asupra producțiilor care au căutat să reînsceneze înfruntarea familiară dintre gangsteri și polițiști. În ciuda titlului, filmul nu e despre samurai sau despre cultura niponă, dar referința este directă la trăsăturile onorabile ale figurilor japoneze: meticulozitate și ritual (trăsături esențiale asumate de protagonist).

Filmul lui Melville este despre un asasin profesionist, interpretat de Alain Delon, un asasin cu dress-code și stil, un asasin care vorbește puțin dar se pregătește intens pentru fiecare execuție pe care o are de dus până la capăt după o rețetă aproape impecabilă. Un protagonist rece și stăpân pe sine care comite o greșeală imperdonabilă în meseria sa: lasă un martor în viață, după un contract finalizat într-un club de jazz. Din acest punct începe un joc psihologic antrenant de-a șoarecele și pisica între angajatorii protagonistului, autorități în încercarea de a-l lichida pe protagonist.

Așa cum ne-a amintit Horia, citatul care deschide filmul (un pretins fragment din Codul Samurailor) și care evocă singurătatea absolută a celui ce alege să purceadă pe această cale este de fapt o invenție de-a regizorului. Cu toate acestea, portretul asasinului respectă spiritul acestui citat: personajul lui Delon pare impenetrabil și vigilent, deși, departe de a fi un psihopat rece, obiceiurile sale trădează totuși vulnerabilități masculine.

Aproape toate filmele polițiste care au apărut după Le Samourai au preluat ceva din stilul și mai ales din construcția personajului lui Delon: figura care ucide din priviri, care își respectă cu sfințenie ritualurile, profesionistă până la capăt a fost implementată ulterior de regizori precum John Woo, Sergio Leone sau Quentin Tarantino. Impactul filmului lui Melville a fost atât de mare încât chiar și profilul fizic și vestimentația protagonistului au devenit iconice pentru figura asasinului.

A fost o seară minunată la Cinematecă, o seară cu dress-code… polițist. Ne revedem luna viitoare!

 

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *