Stresul dintre orgasme

15/11/2015

stresulDupă cartea de debut, alter.ego, un puzzle omogen de muzică, stări de spirit şi cuvinte care aproximează solid experienţele unei vârste şi livrează un mesaj convingător (păstrează-ţi esenţa şi iubeşte. În ordinea asta), după colecţia de povestiri enigmatice, imaginative, cu ecouri speculative, reunite în volumul Quasar, Ana Mănescu revine cu un nou roman la Editura Herg Benet,  Stresul dintre orgasme, un titlu care sintetizează bine  două coordonate simbolice şi nu numai ale existenţei contemporane. Într-adevăr,  trăim epoca stresului şi a orgasmelor, întreţinem o jonglerie (dez)echilibrată, ne balansăm în tensiune între stres şi orgasme – între presiunea de  a ne autoperfecţiona pe toate planurile, a îndeplini standarde de viaţă stahanoviste (fuga spre progres, boala unei generaţii pe care o identifică şi Ana Mănescu) şi dorinţa de a atinge culmile de la  capătul iluzoriu al acelei evoluţii, dar şi de a găsi absoluturile desfătărilor senzoriale şi intelectuale.

Experienţe aparent opuse, dar corelate de fapt biochimic şi conceptual, ele reflectă sintetic capacitatea noastră de mobilizare şi răspuns, sunt mărturii ale sensibilităţii şi vitalităţii organismului uman, pe de o parte, însă, pe de altă parte, au şi o latură întunecată –  produc o dependenţă perversă împreună şi îşi dezvăluie reliefurile distructive (iar dacă despre consecinţele negative ale stresului aţi auzit destule, ca să vă faceţi o idee despre potenţiala forţă consumptivă a orgasmelor, citiţi satira lui Chuck Palahniuk, Beautiful You). Ne eliberăm de stres, căutând orgasmele şi revenim, despovăraţi  şi motivaţi de culmile experimentate (chiar şi temporare) pentru a ne încărca cu o nouă porţie de stres. O ciclicitate firească trăită de fiinţele perfectibile, un lanţ al slăbiciunilor care ne caracterizează dureros condiţia? Cert e că în această buclă e surprins şi protagonistul romanului Anei Mănescu, Robert. Un tânăr iubitor de muzică şi cărţi (sau mai degrabă… salvat de muzică şi cărţi), marcat de câteva excentricităţi memorabile (îşi păstrează cărţile în chiuvetă şi poartă discuţii filosofice în baie), suferind de insomnii tratate cu substanţe care îi potenţează simţurile înainte de a-i induce efectul hipnotic, Robert nu este însă un boem deplin, ci, dincolo de afinităţile sale culturale şi angoase  e presat de nevoile de subzistenţă, astfel că şi el are un job corporatist, asumandu-si şi statutul de profesor de muzică. Între pasiuni, vicii, fiinte, revolta (culorile care il definesc), între cărţi şi nopţi albe, între reprizele de bigo (drogul care îi anesteziază anxietatea problemelor de somn) şi întrebări, Robert este prins, desigur,  într-un triunghi amoros, între două prezenţe feminine la care nu poate renunţa. Una dintre ele, Iana, eleva căreia îi predă lecţii de muzică  este, aparent, doar o adolescentă timidă şi capricioasă. Doar că, pe parcursul întâlnirilor, Iana va fi personajul care inevitabil îl va cuceri, prin viaţa pe care o degajă în fiecare gest, prin felul în care muzica se ridică pentru ea deasupra oricărui cuvânt şi aspiraţie, prin filtrul ludic prin care trece orice experienţă, prin arta de a se irosi, prin capcaitatea de a-l schimba pe Robert, de fiecare dată. La polul celalălalt este Candy, figura feminină care s-a instalat organic în viaţa protagonistului, cea care nu pare atinsă de trecerea secundelor, cea care a produs un singur efect durabil dar ireversibil în personajul masculin,  capturându-l pe Robert într-un soi de eternitate maladivă, inspirându-i sentimente de o intensitate (auto)distructivă (ceva ce mi-a amintit, în cele din urmă, de relaţia dintre Nastassia Filippovna şi Rogojin din Idiotul lui Dostoievski).

Aruncat în lume (în cel mai existenţialist înţeles al conceptului), într-un context neprielnic,  Robert se confruntă, se răzvrăteşte şi caută să  se reconcilieze cu această condiţie stresantă care îl urmăreşte pe tot parcursul romanului: stresul cuplului, stresul subzistenţei, stresul asumării identitare fragmentate, stresul libertăţii pe care o are şi nu o are, stresul de a şti cum să trăiască cu Iana şi Candy dar şi fără ele, stresul de a nu fi tot ce poate fi. Pe de altă parte, orgasmele, momentele de abandon în imaginaţie sau în corporalitatea celuilalt, în idolatrizarea partenerelor şi a secundelor trăite alături de ele, pauzele în absolut nu vor avea întotdeauna un caracter eliberator, tocmai dimensiunea lor trecătoare şi intensitatea incandescentă vor da impresia unor culminaţii tensionate, obositoare, epuizante.

Prinşi între stres şi orgasme sau între orgasme şi stres (până la un posibil punct de convergenţă?), între polii aparenţi care ne inflamează şi ne hrănesc anxietăţile deopotrivă, descoperim, prin Robert, că acea calea spre acceptarea de sine şi spre (re)descoperirea firescului, trece prin mărcile imperfecţiunilor noastre,  prin faptul că suntem morbizi, stresaţi, egoişti, nesătui, perverşi, întunecaţi, artişti, fericiţi, nefericiţi, nemulţumiţi, isterici, neliniştiţi, nesăbuiţi, deci perfect normali şi suficient de ciudaţi ca să nu ne plictisim. E vorba de o călătorie neîncheiată şi reproductibilă pe care o poţi anticipa şi ulterior, ca un modus vivendi ce depăşeşte paginile cărţii.  Povestea condiţiei noastre, a condamnării la ciclicitatea stresului dintre orgasme pe care toţi o experimentăm de fapt, cu unităţi de măsură diferite, e reconstruită cu iscusinţă în acest roman reflexiv şi poetic deopotrivă, un roman care livrează o compoziţie în care muzica şi literatura se completează firesc, un roman în care Lit-J-ul  Ana Mănescu se rafinează tematic şi stilistic, livrând în acelaşi timp, cu generozitate, acea senzaţie viscerală şi familiară pe care doar o poveste bine spusă o poate provoca si pe care o regăsesc perfect în această construcţie: numai aşa ai putea simţi cum ţi se ridică pagină cu pagină şi fir cu fir părul de pe mâini şi de pe ceafă, ai putea să te scufunzi adânc în alte vieţi şi să respiri cu altă gură, să vezi cu alţi ochi şi să iubeşti cu alt trup….

 STRESUL DINTRE ORGASME – Ana Mănescu – Editura Herg Benet, 2015

Cartea poate fi comandata online pe www.libris.ro.

 

 

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *