Ghici cine vine… la Cinemateca

12/12/2015

Cinemateca de la Librăria Şt.O.Iosif, un proiect care în această lună decembrie împlineşte nu mai puţin de 3 ani de când îi invită pe braşoveni în călătoria de neuitat din lumea filmului a oferit spectatorilor o ultima proiecţie din 2015 într-o seară de vineri în care nu a fost nevoie… să ghicim ce a urmat: acele repere familiare pe care le regăsim cu drag în fiecare lună – introduceri pertinente făcute de un librar cinefil cu experienţă şi zeci de minute în compania viziunilor grandioase ale celor mai cunoscuţi regizori.

guess

Sunt reperele pe care le-am aflat şi VINERI, 12.12.2015, în Salonul Şt.O.Iosif Braşov la proiecţia filmului semnat de Stanley Kramer, în 1967, un vector popular care a accelerat transformările sociale şi ideologice în America acelor vremuri: GUESS WHO S COMING TO DINNER.

Acelaşi amfitrion generos care ne-a făcut curioşi de atâtea ori şi ne-a pus proiecţia în context, Horia Nilescu a făcut o scurtă recapitulare a peliculelor şi regizorilor cu care ne-am întâlnit, în 2015: de la Almodovar la Bertolucci, de la dramele scandinave, la Fellini şi Lucian Pintilie.

Despre filmul din această seară, Horia Nilescu ne-a sugerat că acesta s-a dovedit o adevărată predare de ştafetă cinematografică: ultimul film al lui Spencer Tracy, respectiv unul dintre primele filme ale lui Sidney Poitier, ambii deveniţi astăzi legende ale Holywoodului. Deşi nu a crezut iniţial ca va putea finaliza producţia, fiind bolnav, Spencer Tracy a reuşit ( susţinut de Katharine Hepburn),  o performanţă uluitoare  unui rol nominalizat, postmortem, la Oscar.

GUESS WHO S COMING TO DINNER este o declaraţie destul de explicită de emancipare a mentalităţilor, cu un mesaj puternic, integrat într-o cheie comică şi o intrigă amoroasă. Acest film alături de cealaltă producţie din 1967, tot cu Sidney Poitier au contribuit decisiv la reformarea prejudecăţilor rasiale din epocă.

Deopotrivă o comedie dar şi un film serios despre pericolul intoleranţei, despre curajul de a înfrunta curentele majoritare de opinie, despre consecvenţa principială, despre relaţiile dintre părinţi şi copii, despre vulnerabilităţi dar şi despre virtuţi, filmul lui Kramer s-a simţit la fel de viu şi de actual, prin mesaj şi prin tiradele memorabile, mai ales în contextul destul de tulbure al evenimentelor şi tensiunilor internaţionale.

Ne revedem în anul 2016, în ianuarie, când vom deschide noul sezon al Cinematecii Şt.O.Iosif cu un film românesc.

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *