Frumusetea trecerii timpului… intr-un film asiatic, la Cinemateca

07/05/2016

Vremea capricioasă care pare să falsifice primăvara la Brașov a fost un detaliu trecător care nu i-a împiedicat pe iubitorii de film să participe la evenimentul pe care îl organizăm în fiecare lună în Salonul Șt.O.Iosif. Cei care au ales să ajungă pe strada Mureșenilor nr 14 în Brașov în această seară de vineri nu au regretat, pentru că au avut ocazia să descopere o bijuterie a cinematografului asiatic modern.

VINERI, 6.05.2016, la Librăria Șt.O.Iosif Brașov am găzduit o nouă ediție a CINEMATECII la care am proiectat filmul din 2003 semnat de Ki-duk-Kim, PRIMĂVARĂ, VARĂ, TOAMNĂ, IARNĂ ȘI…IARĂȘI PRIMĂVARĂ, o compoziție cinematografică de excepție în care puterea imaginii în mișcare a oferit un adevărat regal al expresiei artistice , dincolo de orice cuvinte și orice scenariu.

20160506_201038

Horia Nilescu, gazda noastră ca de fiecare dată, a deschis evenimentul amintind celor prezenți de faptul că în luna mai 2016, în premieră la Cinematecă, se proiectează un film asiatic, o peliculă care se diferențiază semnificativ de cinematografia europeană și dramele ei sofisticate, de blockbusterurile americane, de spiritualitatea rusească.

La fel ca lectura literaturii japoneze, atunci când simți că ceva îți rămâne impenetrabil, că ceva îți scapă din jocul și ritualurile personajelor care fac un cult pentru politețe, pentru mascarea sentimentelor, consumându-și dramele la o intensitate modulată de repere simbolice, pe cât de simple, pe atât de profunde și vizionarea unui film din spațiul asiatic poate fi o reală provocare pentru un privitor european. Fie că șochează prin violența fără margini (dar încărcată de semnificație), prin erotismul extrem proiectat uneori la granița dintre artă și pornografie, prin simbolismul generos, filmele asiatice nu te lasa indiferent.

Cinematografia asiatică rămâne însă un fundament, o rădăcină esențială pentru cinematografia mondială, atâta timp cât regizori mari precum Ingmar Bergman, Andrei Tarkovsky și mulți alții au recunoscut valoare și puterea de inspirație oferită, de pildă, de Akira Kurosawa.

Despre filmul proiectat în această seară Horia Nilescu a amintit că reprezintă un adevărat spectacol vizual. Minimalist din punct de vedere al dialogului și al scenariului, povestea maestrului și a ucenicului din templul așezat în mijlocul unui lac, pe un munte, o poveste marcată de trecerea anotimpurilor este o adevărată fabulă despre ciclicitatea momentelor esențiale în lumea viului, despre felul în care omul la fel ca natura, trăiește, în existența sa momente inițiatice, momente de înflorire și decădere, acest tipar traversând destinele personajelor dar și al decorului (el însuși un personaj silențios) până la întâlnirea deplină și convergentă a trecerii la cele veșnice.

A fost o seară în care am avut parte de o delectare vizuală plină de sensibilitate. Ne revedem în luna iunie!

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *