Inalta societate

30/08/2016
inalta societate recenzie carte

Înalta societate -Alexander von Schonburg

De când cu tabloidizarea presei la nivel mondial, cu greu mai poți găsi o publicație tipărită sau online, un canal de televiziune fără să fi asaltat de o știre mondenă, de pățaniile cel mai adesea nefericite ale vreunei persoane publice. Observarea vieții autohtone, fără griji, extravagantă a celor bogați (nu neapărat merituoși sau stilați) continuă să facă audiență, fie ca pol al detestabilității (invidiate însă pe ascuns, de mulți), fie ca pol de modelare al unor  aspirații nefaste parvenite. Cum arată însă lumea celor bogați  de peste graniță, văzută chiar de un cronicar monden care posedă el însuși un titlu nobiliar? Multe aparențe și figuri de carton sau mai multă substanță, mai mult bun gust, ceva ce inspiră respect? Despre înalta societate de ieri și de azi aflăm din colecția de eseuri/cronici semnate de contele Alexander von Schonburg. Vizitele și călătoriile autorului, în preajma celor mai selecte și bogate figuri ale planetei, au prilejuit acestuia adevărate experiențe muzeale în lumea celor mai avuți de pe glob, în lumea în care e ușor să-ți pierzi mințile foarte ușor.

Extravaganțele se proiectează în absolut și măsura grandiozității e dată de dimensiunea petrecerilor, articolele de lux, posesiunile impresionante care subliniază statutul diferit al membrilor high-classului: la Veneția milionarii închiriază palate întregi pe Canal Grande și aduc flori de iasomie tocmai din America pentru un eveniment de o seară, bebelușii bogaților poartă haine de designer, la Saint Tropez petrecerile se dau pe iahturi, cu peste 500 de invitați și niciun obicei nu pare prea ciudat, atâta timp cât particularizează o preferință personală: de la femei aduse în lesă, la aerul condiționat pornit la nivel maxim pentru ca un amfitrion să poată purta pulovere de cașmir chiar și la 30 de grade Celsius. La Baden Baden se întreține pasiunea pentru cai, în cadrul Clubului Internațional care organizează curse de cabaline (fascinația pentru cai a bogaților e explicabilă, după Schonburg, atâta timp cât vorbim de o fascinație pentru un pedigree imaculat). Există însă diferențe notabile în evoluția preocupărilor și atitudinilor înaltei societăți. Dacă pe vremuri bogații adoptau o atitudine ostentativă, fiind important pentru ei să-și etaleze splendoarea în văzul tuturor, să dea tonul etichetelor și al trendurilor, în calitate de modele generatoare de aspirații, astăzi, mai ales după criza economică mondială s-a ajuns la conceptul de stealth-wealth: cele mai bogate familii caută să se ferească de ochiul publicului larg, caută discreția și fug din fața jurnaliștilor și cronicarilor mondeni.

E dificil pentru bogații de astăzi să își mai conserve distincția, statutul elitist, atâta timp cât numărul milionarilor a crescut exponențial din anii 80 și până astăzi iar comerțul de lux a căpătat proporțiile distribuției de larg consum. Marile firme de bijuterii, haine și articole de lux care au înregistrat succese comerciale s-au trezit puse în fața unei alegeri controversate: cea a extinderii producției spre zona de larg consum și cea a conservării prestigiului (există și astăzi magazine cu circuit închis, la care poți ajunge doar cu elicopterul). Există o criză identitară a înaltei societăți: în primul rând e vorba de un asalt al vulgarității și a lipsei de stil, a manierismelor care defineau, pe vremuri, ca mărci ale educației și civilizației statutul high-classului. În al doilea rând e vorba de transformări care vizează reperele vieții de lux din trecut: astăzi nu mai există servitori (idee care pare să intre în conflict nu doar cu corectitudinea politică dar și cu noțiunea de viață privată, atât de mult apreciată în zilele noastre), astăzi colecționarii de artă sunt îndrumați doar de experți  (într-o lume sofisticată estetic, în care prospectul e mai important decât obiectul) și de dorința de a poseda simbolic, fără să mai savureze plăceri estetice particulare. Astăzi a dispărut până și snobismul care, în trecut, era un marker a atitudinilor demne de imitat, un marker al existenței unor modele semnificative care catalizau dorințe de rafinare. În schimb, bogații de astăzi păstrează suficiente motive pentru a se plânge (în fond, așa cum remarcă Schonburg, când prosperitatea ta depinde de alții, ai mereu motive de nemulțumire) și își pleacă fără probleme capul și își ascut răbdarea în fața cabinetelor de estetică medicală sau în fața editorilor revistelor de modă (sunt impresionante articolele despre vizita lui Schonburg la unul dintre cei mai cunoscuți specialiști în dermatocosmetică din Londra și la editoarea revistei Vogue). Așadar o preocupare mai intensă în zilele noastre  pentru aparență (pentru dimensiunea iahtului personal, a submarinului personal), pentru acele particularități care să sublinieze faptul că ești în vârful piramidei, măcar din punct de vedere material. Cât despre arta conversației, cel puțin  în Oxfordshire, în Anglia lucrurile nu s-au schimbat prea mult: impresionează cel capabil să nu ia nimic în serios, să livreze un umor inofensiv, tâmpenie prefăcută și teorii absurde.

Năucitoare sunt aspectele evocate de Schonburg în acest volum: impresionează nu doar extravaganțele, risipitorii obsceni, ci dispariție nobleței, caracterul mai degrabă umilitor decât generator de admirație al preocupărilor celor bogați, obsesia de a livra cele mai fastuoase și poate (inutile) experiențe pentru a-și păstra o anumită notorietate. Pentru că e vorba mai ales de o competiție (probabil la fel de veche precum clasa aristocratică): există o ierarhie dinamică și volatilă chiar și între bogați: întotdeauna va apărea cineva cu un iaht mai lung de un metru, cu o petrecere mai grandioasă, cu un cont bancar mai generos, toate acestea reclamând legitimitatea privilegiilor ulterioare. Să fii bogat pare totuși, așa cum transpare din cronica ironică și plină de spirit a lui Alexander von Schonburg, grozav de stresant uneori, grozav de plictisitor alteori.

INALTA SOCIETATE -Alexander von Schonburg – Editura Baroque Books

Recenzie realizată de Sever Gulea.

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *