Mai multe generatii de scriitori si cititori… sambata, la Targ

02/04/2017

A treia zi a Târgului Internațional de Carte și Muzică de la Brașov a pregătit un mix cultural intersant pentru vizitatori, un mix omogen menit să deschidă orizonturi noi de lectură, să cultive curiozități dar și să ofere plăcerea familiarităților valoroase consacrate. Fie că vorbim de istorie, literatură sau dezvoltare personală, evenimentele reunite în ziua de sâmbătă care au propus vizitatorilor  întâlniri cu scriitori și artiști din toate generațiile au atras un public numeros și variat. Personalități consacrate ale domeniului cultural și ale spațiului public, dar și tineri debutanți dornici de afirmare au urcat pe scena evenimentului care aduce primăvara la Brașov și au deschis apetitul pentru lecturi și audiții.

Centrul expozițional Business Park Brașov s-a dovedit a fi  destinația preferată a brașovenilor, încă de la primele ore ale dimineții și i-a întâmpinat pe vizitatori cu o atmosferă matinală de weekend ideală: muzică bună, cărți provocatoare, cafea și ceaiuri aromate. Printre nenumărate noutăți și oferte speciale pregătite la standurile editoriale, cititorii și melomanii au avut ocazia, încă de la ora 10 să devină părtași la primele lansări din ziua de sâmbătă, pe scena Târgului Internațional de Carte și Muzică de la Brașov.

TARG DE CARTE

Primul eveniment al zilei a fost unul muzical, vizitatorii au fost întâmpinați de vibrația entuziastă a vocilor de mâine. DARIUS MOISA,  un tânăr de numai 10 ani, dar cu o prezență scenică promițătoare și o voce plăcută a oferit un recital de 6 piese din repertoriul național și internațional, potențând bunadispoziție a auditoriului. Ediția a XIV-a Târgului Internațional de Carte și Muzică de la Brașov este un cadru în care ne exprimăm încrederea în talentele tinere, tocmai de aceea ne-am bucurat să le primim pe scena evenimentelor pe fetele de la Centrul cultural Artist pentru Arte. KARINA ROȘU TELEANU din Râșnov a pregătit un minirecital în care a interpretat inclusiv compoziții proprii, PORANCEA ARIANA din Zărnești și-a sărbătorit ziua de naștere oferind un cadou muzical auditoriului iar SORINA RUCĂREANU din Zărnești a încheiat în note vibrante momentul muzical al tinerilor de la Centrul Cultural Artist pentru Arte.

I-am invitat pe brașoveni la o întâlnire cu o personalitate culturală de proporții enciclopedice, un reputat om de știință care a adus în discuție cauzele nonmateriale ale bolilor, fundamentele morale ale universului, depășirea opoziției dintre spiritual și material, un autor care a marcat mai multe generații de cititori prin cunoscutele volume Inteligența materiei, Mintea de dincolo: DUMITRU CONSTANTIN DULCAN. Medic neurolog, profesor universitar, o personalitate enciclopedistă cu un apetit impresionant pentru cunoaștere și mai ales cu o generozitate a împărtășirii, domnul profesor Dulcan a adus în atenție două volume din colecția Noua Spiritualitate pe care o coordonează la Editura Școala Ardeleană, o colecție despre care Vasile Dâncu a amintit că vine în întâmpinarea crizei spirituale contemporane. CELE NOUĂ TREPTE. O PRIVIRE SPIRITUALĂ ASUPRA GENEZEI FIINȚE UMANE, un volum publicat inițial în Canada, semnată de doi psihologi Daniel Meurois și Anne Givaudan este o carte provocatoare care are în centru capacitatea de călătorii astrale, de a traversa spațiul cu spiritul și de a prilejui întâlniri fascinante cu entitățile din afara lumii materiale. E vorba de o perspectivă care ne amintește că există un sens și un rost al fiecăruia pe pământ, că viitorii noștri copii își aleg părinții, dar că o concepție are nevoie de iubire între mamă și tată. Celălalt volum TAINELE LUMINII este semnat de un fost ofițer CIA, Dannion Brinkley, pe care profesorul Dulcan a avut șansa să îl cunoască și în România și în SUA. E vorba de un om care a trecut de mai multe ori printr-o experiență similară morții clinice și a întâlnit ființe de lumină, a traversat un proces de transformare personală, devenind un înțelept care atrage atenția asupra riscului mare al agresivității și violenței globale ce ne poate aduce dispariția ca specie. În acest conext șansa noastră rămâne doar o reformare profundă personală pe care fiecare dintre noi o putem implementa. Profesorul Dulcan a răspuns și întrebărilor din public și a oferit întâmpinări interesante legate de (im)posibilitatea transplantului de creier, momentele în care călătorim în universuri paralele (de la vise, extaz mistic și până la moartea clinică), situația bolilor contemporane (Demența din Boala Alzheimer ar putea fi o pregătire pentru viața următoare, în care uităm ce ni s-a întâmplat în existența terestră).

I-am invitat pe brașoveni la o întâlnire cu un brașovean adaptat și adoptat de Maramureș, un clujean de weekend dar un ardelean cu mintea și sufletul: DORU ȘUPEALĂ. Un om pasionat de lumea comunicării, de ideile frumoase și de oamenii faini, așa cum spun ardelenii, Doru Șupeală a propus vizitatorilor volumul EXPERIENȚA FACE DIFERENȚA, publicat la Editura Libris Editorial. Dana Anghelescu, Director Libris Editorial, a amintit că îl cunoaște pe autor din mediul online și îl respectă pentru atitudinea civică. Profesorul și sociologul GHEORGHE ONUȚ, care îl cunoaște pe Doru Șupeală din perioada în care punea bazele uneia dintre primele televiziuni locale brașovene, l-a apreciat pe autor drept cel mai mare viitor ziarist român, un specialist de excepție al cărui volum poate fi socotită o veritabilă teză de doctorat. RALUCA FEHER, colegă de presă cu Doru Șupeală și-a exprimat admirația pentru acest volum de vârf, scris pentru o realitate care la ora aceasta este doar posibilă nicidecum concretizată in tara noastra. DORU ȘUPEALĂ a amintit că o parte a conținutului cărții este și rezultatul activităților pe care le-a desfășurat cu o parte dintre colegii săi, un volum care anticipează o schimbare în comunicare și marketing, o schimbare care va face trecerea la scară largă de la utilizarea promovării prin intermediul mijloacelor clasice (televizune, radio, panotaj etc) spre un marketing de proximitate valorificând avantajele tehnologiei

Scena Târgului de la Brașov este, de ani de zile, un spațiu al schimburilor de idei. Specialiști din multe domenii au fost prezenți alături de noi de-a lungul anilor și au discutat, în conferințe, mese rotunde și dezbateri teme actuale de psihologie, pedagogie, litere, jurnalism, comunicare, filosofie, geopolitică și multe altele. Și la ediția din 2017 am mediat așadar întâlnirea între profesioniști și publicul larg, trezind curiozități pe teme istorice legate de Transilvania. Doi invitați prestigioși, specialiști în istorie, profesori universitari la univesitatea desemnată în anul 2016 drept cea mai bună universitate din România (conform unui raport al Ministerului Educației), Universitatea Babeș Bolyay au urcat pe scena Târgului pentru a aduce în atenție trei volume deosebite: ISTORIA TRANSILVANIEI (ediția a II-a revăzută și adăugită), TRANSILVANIA STAREA NOASTRĂ DE VEGHE, PRIMUL RĂZBOI MONDIAL ȘI REALITĂȚILE DEMOGRAFICE DIN TRANSILVANIA – FAMILIE, MORALITATE ȘI RAPORTURI DE GEN (de Ioan Bolovan). Absolvent al Liceului Andrei Șaguna din Brașov, profesorul și academicianul IOAN AUREL POP  a amintit că volumul semnat de colegul său, Ioan Bolovan (Președinte al Comisiei de Demografie Istorică), este, printre altele, un omagiu adus contribuției umane la realizarea statului național.  Volumul TRANSILVANIA, STAREA NOASTRĂ DE VEGHE este  o carte sinteză, cu 20 de capitole susținute de un aparat critic impresionant care oferă o pledoarie pentru românism înțeles ca matrice națională prin care românii dovedesc că își merită un loc în familia europeană. ISTORIA TRANSILVANIEI este un volum necesar, atâta timp cât 40% din populație e concentrată în Transilvania, atâta timp cât Ardealul  e singurul loc din Europa în care o biserică bizantină stă lângă una barocă, gotică alături de o sinagogă, un creuzet multicultural care ne spune multe despre conviețuirea pașnică, mai mult decât despre conflicte.

Brașovenii au avut ocazia să se întâlnească apoi cu CRISTINA PODREANU, autoare a volumelor Lumea lui Zeze, Kalimera sau Bărbați. Astrologul a adus în atenția o poveste de viață emoționantă, o poveste închinată memoriei unei motocicliste cunoscute: LUP NEBUN, o poveste publicată de Editura For You. Experiența traumatică a pierderii prietenului său nu i-a anulat autoarei optimismul și forța creatoare.

Pe scena Târgului a urcat apoi unul dintre cei mai respectați și lucizi jurnaliști, o voce distinctă, inteligentă cu un stil inegalabil: CRISTIAN TUDOR POPESCU a lansat la Brașov un volum cu un titlu ironic, capcană, așa cum a surprins dl conf univ ADRIAN LĂCĂTUȘ de la Facultatea de Litere a Universității Transilvania Brașov: VIAȚA ȘI OPERA (Editura Polirom, 2017). Volumul de proză al scriitorului cuprinde amintiri, reportaje, recenzii literare, impresii cotidiene. În unele texte  predomină umorul amar, altele feliază bucăți de realitate cotidiană înainte și după 1989 (fie că vorbim de o călătorie cu taxiul, de o scenă la iață, de aventurile cu automobilul Dacia), alte texte vorbesc despre mici plăceri vinovate, despre obiceiuri (abandonarea fumatului, scrisul, arta beției), unele texte dau impresia unor veritabile scurt metraje. Conf univ dr ADRIAN LĂCĂTUȘ a recunoscut că aceasta este prima carte semnată de Cristian Tudor Popescu pe care o citește, o carte care a produs o surpriză frumoasă, o carte care l-a făcut să îl descopere pe scriitorul de dincolo de jurnalistul cerebral și retoric, o carte care dezvăluie o pluralitate remarcabilă de fațete, într-un registru variat. VIAȚA ȘI OPERA este un volum care reflectă originalitatea prozei lui Cristian Tudor Popescu în peisajul literaturii contemporane, o proză care nu suferă de anxietatea influenței și a diferențierii, o proză în care autorul nu ezită să creeze convingător personaje și euri dar să vorbească la fel de relaxat despre sine, un autor care e capabil să exploreze zona speculativului (în volumele sale SF) dar și concretul, cotidianul marcat social și politic.  CRISTIAN TUDOR POPESCU a vorbit despre definiția jurnalismului, despre felul în care condiția de jurnalist ucide condiția de scriitor, despre efectul toxic al televizorului (și a popularității nefaste care îi face pe telespectatori să ceară autografe fără să cunoască numele celui pe care îl admiră), despre faptul că presa  radio-tv sau din mediile online, prin cultura vizuală și viteza de transmisie a informației dezafectează cultura cuvântului scris.

Brașovenii au avut ocazia să întâlnească apoi un scriitor și un istoric care a dovedit o consecvență în efortul de a pune în lumină proporția documentată a impactului comunismului în România. MARIUS OPREA a lansat la ediția din 2017 a Târgului volumul TURMA PĂSTORULUI MUT (Editura Polirom, 2017), o poveste cu nuanțe alegorice, o poveste în care aparența normalității e penetrată de absurdități, o poveste in care rezidentii unui spital de psihiatrie incearcă să înființeeze o republică liberă. Conf univ dr ADRIAN LĂCĂTUȘ a amintit faptul că faima lui Marius Oprea în domeniul istoriei o precedă, pe nedrept pe cea a unuia dintre cei mai angajați și pasionali scriitori contemporani. Marius Oprea este un autor care nu scrie cu miză gratuită, ci un autor pentru care o carte deschide probleme esențiale, eliberează dificultăți de conștiință. Prof univ dr CAIUS DOBRESCU, prieten de peste 30 de ani cu autorul, a amintit că MARIUS OPREA aduce în atenție un roman care ne vorbește despre pluralitatea realității, structura ei difuză, în care, totuși sunt posibile miracole, urmărind un personaj care caută să fie consecvent în propriile decizii dar care se lovește de ambiguitatea graniței dintre bine și rău. MARIUS OPREA a mărturisit că a scris TURMA PĂSTORULUI MUT, pornind de la ipoteza provocatoare că singurii oameni sănătoși în această lume sunt chiar nebunii.

Următorul invitat care nu a fost prima oară prezent la evenimentele organizate de Libris, o personalitate care ne-a demonstrat că scriitorii nu sunt neapărat niște visători neangajați în realitate, ci pot fi la fel de activ în spațiul public și imaginar. VARUJAN VOSGANIAN, prim vicepreședintele Uniunii Scriitorilor din România, autorul prozelor publicate la Editura Polirom: CARTEA ȘOAPTELOR, JOCUL CELOR O SUTĂ DE FRUNZE ȘI ALTE POVESTIRI, primite cu entuziasm de public și de critică, traduse și peste hotare. Varujan Vosganian a adus la Brașov cel mai recent roman COPIII RĂZBOIULUI o poveste despre traumele trecutului, despre victime și călăi, despre nesăbuință și înțelepciune, o poveste amplă și plină de personaje variate, întinse pe aproape jumătate de secol. Despre acest volum care are pe copertă, neîntâmplător, un detaliu dintr-o operă de Caravaggio a vorbit și Laurențiu Ciprian Tudor, sociolog și secretar de redacție al Revistei Culturale Libris, care a observat că subiectul aparent simplu al romanului ascunde multe înțelesuri care nu devin transparente încă de la început, oferind și un inventar generos de profiluri de personaje din epoca comunistă. VARUJAN VOSGANIAN a recunoscut faptul că i s-a reproșat că amestecă politica și cultura, doar că acest lucru se întâmpla în vremurile în care a face politică era un act de cultură. Istoria României comuniste poate fi explicată și prin prismă romanească, prin prisma personajelor capturate în ficțiune care au traversat epoca respectivă. În acest sens, autorul se consideră într-un fel norocos că a traversat regimul dictatorial pentru că are acum ocazia să îi educe și pe cei care nu l-au îndurat.

 

Publicul brașovean a primit-o cu entuziasm pe AURORA LIICEANU, o specialistă în psihologie care și-a asumat o condiție hibridă la granița dintre scriitor și om de știință, un exercițiu nelipsit de dificultăți și riscuri. Autoarea care a ales să vorbească despre psihologie nu doar în limbajul arid al cercetătorului ci folosind o abordare accesibila și publicului larg care să ne facă chiar și pe cei mai profani dintre noi să descoperim repere interesante despre relațiile de cuplu, de familie sau despre condiția femeii. La Brașov, AURORA LIICEANU a adus în atenție volumul MADLENA. VOCEA DIN DULAP (publicată la Editura Polirom, în seria de autor Aurora Liiceanu), un volum inspirat de elementul simbolic proustian care, urmărind amintirea unei vacanțe la mare în alte timpuri, explorează un personaj memorabil. Despre Aurora Liiceanu, coordonatorul MIX TV Brașov, Onelia Pescaru a remarcat că aceasta e unul dintre oamenii capabili să schimbe vieți, care a scris și volumul lansat, Madlena, ca o respirație, fără efort,  un volum care ne așază un șirag de mărgele metaforice, o tavă de madlene, o invitație de a ne lăsa purtați de firul amintirilor.

Următoarele evenimente pe scena Târgului au fost reunite sub sigla Editurii Humanitas. RADU PARASCHIVESCU, un autor greu de criticat, cu opinii extrem de pertinente așa cum a amintit MIHAIL VAKULOVSKI, a adus în atenția brașovenilor volumele ROMÂNIA ÎN 7 GESTURI, respectiv AȘTEPT SĂ CRĂPI (DE ASTĂZI ÎN PRIME TIME). Radu Paraschivescu, un adversar al imposturii și al antimodelelor, un scriitor care a expus, a ridiculizat în forme inteligente și pline de umpr toate derapajele lingvistice și comportamentale din universul cotidian pestriț, a recunoscut că este un om cu o voluptate a șpargatului (e capabil să stea cu un picior în Europa îndepărtată geografic și temporal și cu celălalt picior în actualitatea românească pulsatilă). Fără să își asume calitatea de jurnalist, Radu Paraschivescu a încercat  în volumele sale să sancționeze felul clișeic în care ne exprimăm, dar a exprimat și o autentică revoltă, în volumul ROMÂNIA ÎN 7 GESTURI, un volum care aduce în atenție momente mai cunoscute sau mai puțin cunoscute din istoria recentă care au dat tonul unor mode nefaste, unor obiceiuri toxice spațiului public. AȘTEPT SĂ CRĂPI (DE ASTĂZI ÎN PRIME TIME) este o colecție de 5 proze  a căror apariție s-a suprapus cu un incident online care a născut o serie de suspiciuni amuzante pe alocuri.

I-am invitat pe vizitatorii Târgului să descopere audiobookului pregătit de Editura Humanitas: CELE MAI FRUMOASE POVEȘTI DE DRAGOSTE LA PRIMA VEDERE, o colecție de texte citite și create de Ioana Pârvulescu, Radu Paraschivescu, Gabriel Liiceanu, Ana Blandiana și  Adriana Bittel. IOANA PÂRVULESCU, autoarea volumului INOCENȚIII (cel mai bine vândută carte românească la Târgul de Carte de la Paris, din 2017) și-a exprimat speranța că un audiobook poate fi măcar o întâmpinare care să rezolve criza cititorilor de carte din România și a vorbit despre experiența introducerii conceptului de audiobook pe piața de carte din România la începutul anilor 2000. RADU PARASCHIVESCU a amintit că prezentul disc cuprinde o serie de cinci povești bumerang, de amor neîmpărtășit, povești care pot fi savurate și în intimitate dar și la volanul mașinii, un disc în care el își asumă rolul de haimana îndrăgostită, un contrapunct comic a întregului proiect.

Pe scena Târgului a urcat apoi o scriitoare care abordează subiecte provocatoare, subiecte sensibile în spațiul public și în mentalul colectiv, și o face cu talent literar dar și cu o experiență jurnalistică serioasă și bine documentată. Redactor la BBC World Service, autoare a primului roman de nonfiction (Spovedanie la Tanacu), semnatara unor volume importante dedicate biografiei personalităților casei regale (Regia Maria, ultima dorință, Mihai I ultimul rege al românilor), TATIANA NICULESCU a adus în atenție volumul MISTICA RUGĂCIUNII ȘI A REVOLVERULUI, o poveste care abordează biografia controversatului Corneliu Zelea Codreanu. Ioana Pârvulescu a apreciat curajul dublat de talent și seriozitatea cercetării autoarei, care a oferit, prin volumul publicat de Editura Humanitas o poveste care aduce informații noi, chiar dacă nu e o carte de istorie pură, o poveste care ne ajută să înțelegem ascensiunea întemeietorului Gărzii de Fier, într-un stil echilibrat, amprentat de caracterul unui documentar BBC. Radu Paraschivescu a remarcat și el că lectura acestui volum este una răsplătitoare, în contextul unui comerț cu aberații, cu haos mitologizant, în care mulți deși nu au citit prea multe despre Corneliu Zelea Codreanu sunt tentați să facă judecăți imbatabile. Volumul Tatianei Niculescu ne oferă amănunte care provoacă prejudecățile cultivate timp de 50 de ani despre legionari, fără să devină însă părtinitoare.

Un nou titlu original apărut sub sigla Libris Editorial a fost prezentat brașovenilor: GABRIEL HUDIȚĂ a propus un titlu provocator: CĂLĂTORIND PRIN EUROPA ALĂTURI DE GEORGEI HUDIȚĂ ÎN LUMEA CUVINTELOR ÎNCRUCIȘATE despre care a a vorbit și Ion Popescu Topolog care i-a fost profesor.  E un volum cu o construcție-document care cuprinde atât rebusuri dar și informații cu caracter enciclopedic.

MARIUS ALBERT NEGUȚ a propus cititorilor un proiect caritabil deosebit: o  poveste aventuroasă intitulată ÎNGERII RĂTĂCIȚI publicată sub aceeași siglă Libris Editorial, o carte despre rememorarea trecutului într-o manieră constructivă, o carte integrată într-un proiect de fundraising ale cărei vânzări vor ajunge la copiii defavorizați din cartierul bucureștean Ferentari.

O tânără scriitoare născută la Brăila, dar cu studii de scriere creatoare la City University Londra, reporter și actriță, autoare de piese de teatru a propus vizitatorilor din Târg romanul CUM L-AM ÎNVINS PE DRACULA (Editura Libris Editorial, 2017). CORNEL NISTORESCU, Director al ziarului Cotidianul a atras atenția că romanul semnat de Nicole Duțu, deși se deschide cu o călătorie cuminte pe Valea Prahovei, deși pare o poveste polițistă, se dovedește mai degrabă un pretext pentru o plonjare de adâncime, după tehnica suprapunerii folosită de Italo Calvino, o poveste despre pasiunea malefică a unui personaj, despre căutarea propriului diavol, o poveste care ne conduce spre un infern psihologic. LIGIA SOARE, traducător și organizator de evenimente, prima cititoare a acestui roman a observat că proza lui Nicole Duțu este densă narativ, multistratificată, densă în amănunte și ține în suspans cititorul până la finalul neașteptat. Dificil de încadrat, având elemente istorice, fantastice, simbolice, CUM L-AM ÎNVINS PE DRACULA este o expriență cu totul provocatoare pentru orice tip de cititor, pasionat de istorie, pasionat de policier, de romane de dragoste sau de scrieri gotice, așa cum ne-a amintit Nicole Duțu.

Târgul Internațional de Carte și Muzică, un loc de poveste și de povești, a fost un moment prielnic pentru a proiecta fața umană și socială a Comisiei Europene, dincolo de aparențele birocratice reci. Vizitatorii au avut ocazia să participe la o conferință intitulată: ROMÂNIA, 10 ani în UE, scriitorii, 10 ani departe- scriitori europeni și scriitura lor. Parteneri în organizarea ediției din 2017 a Târgului de la Brașov au fost și reprezentanții Comisiei Europene: Angela Cristea, șef al reprezentanților Comisiei Europene, Iulia Badea Gueritee – coordonator de presă al Comisiei Europene. Iulia Badea Gueritee a amintit că această inițiativă vine să sugereze că Uniunea Europeană și Comisia Europeană nu reprezintă niște entități abstracte, fundamentate în marile capitale, ci sunt organisme active în toate regiunile țării. TATIANA ȚÎBULEAC, scriitoare din Republica Moldova care locuiește în Franța și se simte româncă a  sugerat că orice scriitor care se deplasează spre alte state, pleacă totuși cu cochilia țării sale în spinare acolo unde ajunge care se traduce în nevoia de a-și defini identitatea în fața celorlalți. Pe de altă parte, ADRIAN BUZ, scriitor originar din Craiova, stabilit în Spania, autor al romanului 1989 (Editura Polirom), a amintit că astăzi, într-un spațiu al frontierelor deschise, oamenii nu mai au neapărat rădăcini, ci picioare iar problema originii unui scriitor în spațiul european s-ar putea să-și piardă din relevanță. ANGELA CRISTEA i-a invitat pe cei prezenți, în încheiere să se apropie de UE, în acest an aniversar, ca de un personaj viu cu victorii și înfrângeri, capabil mereu să meargă mai departe.

Zona din fața scenei a devenit neîncăpătoare la următorul eveniment care l-a adus în fața publicului pe ieromonah Savatie Baștovoi autorul controversatului volum care a atins recorduri de vânzări, ANTIPARENTING, apărut la Editura Cathisma. Este vorba de o carte care pledează pentru apropierea experienței parentale de zona firescului, o situație în care părintele nu mai e infantilizat de specialiști și  nu își mai asumă un raport de inferioritate cu proprii părinți, un volum care dă un vot de încredere părintelui și pedagogului intuitiv din noi și care deschide o discuție complexă pe marginea unei experiențe care pare să devină tot mai epuizantă și aparent inaccesibilă. Ieromonah SAVATIE BAȘTOVOI a subliniat că nu și-a propus să ofere un îndreptar de educație și nici să demonteze sistematic o mulțime de abordări din parentingul ultimilor 20 de ani. Mai degrabă autorul născut în Republica Moldova, ale cărui lucrări au fost traduse și în Franța și în Italia a întrerpins o meditație pe o temă pe care o consideră importantă și a fost surprins și determinat să rămână consecvent în fața unui val de protestari inchizitoriali care și-au făcut simțită  prezența în mediul online, care au pledat pentru o cenzură impersonală. Savatie Baștovoi a fost nemulțumit în primul rând de tabuizarea problemei parentingului în epoca contemporană, în care el vede o expresie a dezbinării în microgrupuri tot mai mici, fundamentate pe repere superficiale. Volumul său în trei părți nu încearcă să accentueze această dezbinare, cât mai degrabă să lanseze o invitație de destrămare a zidurilor și cortinelor care au început să despartă experiențele parentale, o invitație de apărare a libertății copilăriei.

Spiritul primăverii s-a simțit intens în recitalurile muzicale care au încheiat cea de-a treia zi a Târgului Internațional de Carte și Muzică de la Brașov. HORIA NILESCU ne-a amintit elementele care s-au amestecat pentru a amprenta în memoria iubitorilor de muzică caracterul impresionant al grupului care a urcat pe scena Târgului: 5 tineri, 5 voci, perseverență, talent și o mare de sunete. CVINTETUL VOCAL ANATOLY, adică Andrada Mureșan, Gabriel Baciu, Ciprian Cucu, Ciprian Țuțu, Marius Modiga au fost prezentați în cuvinte elogioase și de către MIHAI COSMIN POPESCU, realizatorul emisiunii radio Omul cu chitara care a amintit că valorea și profesionalismul membrilor grupului au fost deja probate în nenumăratele reprezentații pe care le-au oferit. Recitalul Grupului Anatoly ne-a purtat prin toată lumea: de la pricesnele potrivite postului Paștelui la fragmente muzicale din muzica pop dar și din opere celebre.

 

Ultimul eveniment al serii a avut un caracter compozit, dar omogen. Bluesmanul și jazzmanul A.G WEINBERGER și-a lansat volumul SINGULAR. LAMENTĂRI, OBSERVAȚII, STUDII ȘI ALTE TEXTE și a pregătit și un minirecital memorabil pentru cei prezenți. Cantautorul deja cunoscut brașovenilor și publicat de Libris Editorial, Silvan Stâncel s-a aflat într-o postură inedită de prezentator de carte și recitator. Silvan Stâncel a evocat câteva repere biografice ale lui AG Weinberger: absolvent al Universității de Muzică, chitarist, vocalist, interpret la muzicuță, producător de albume care a cucerit și segmentul blues-rock din SUA, AG Weinberger a publicat acest volum care reprezintă, în opinia lui Silvan Stâncel, o expresie a personalității unei personalități, texte în care se decelează spiritul demn asumat, spiritul critic expus cu îndrăzneală care tânjește după un cadru al normalității. Mihai Cosmin Popescu l-a apreciat pe AG Weinberger pentru curajul acestuia de a se întoarce în România, pentru a-și rupe din timpul turneului Gringotronic pentru a lansa acest volum la Brașov. AG WEINBERGER a remarcat cu umor că are cea mai inutilă meserie din lume și și-a descoperit condiția ingrată de a-i convinge celorlalți să cumpere un produs de care nu au nevoie, dar care pot aduce un plus de valoare existenței, dincolo de nevoile fundamentale.

În acorduri de chitară, într-o seară frumoasă de primăvară, cu ecourile curiozităților și cu emoția anticipației față de lecturile desscoperite la Business Park Brașov am încheiat cea de-a treia zi a Târgului Internațional de Carte și Muzică de la Brașov. Vă așteptăm și la duminica tradițională a evenimentului care aduce bunavestire culturală la Brașov!

Articol realizat de Sever Gulea.

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *