Simpatizantul

30/05/2017
Simpatizantul

Simpatizantul – Viet Thanh Nguyen

Câștigătorul Premiului Pulitzer pe anul 2016 este Viet Thanh Nguyen, un scriitor american de origine vietnameză al cărui roman dens și provocator a fost tradus și în limba română,  în cea mai proaspătă colecție de literatură a Editurii Art, colecția MUSAI  dedicată cărților importante contemporane, aflate sub reflector internațional.

Romanul SIMPATIZANTUL este un amestec de poveste de război, spionaj, o cronică de epocă și o dramă psihologică, presărată cu umor negru și metafore surprinzătoare. Narațiunea este o relatare la persoana I, o confesiune a protagonistului masculin care își deapănă istoria personală în fața autorităților din Vietnamul cucerit de comuniști. Este de fapt povestea unui dublu agent antrenat în cel mai cunoscut conflict din Asia de Sud-Est din anii 60. Personajul principal, născut într-o familie săracă din Vietnam, înainte de începerea războiului, întemeiază încă de mic prietenii durabile cu cei care vor ajunge simpatizanți comuniști, devenind, la rândul său un agent al stângii. Ajuns cu o bursă de studiu în SUA,  protagonistul romanului rămâne un atașat secret al forțelor comuniste, dar rolul său va deveni cu adevărat proeminent atunci când va fi recrutat de armata americană într-o brigadă specială care va opera în Vietnamul de Sud.

Romanul lui Viet Thanh Nguyen debutează de fapt odată cu înfrângerea trupelor americane în Vietnam și cu momentul sângeros și disperat al evacuării Saigonului. Retragerea americană este orchestrată în secret, listele scurte și corupția aranjamentelor de abandon a capitalei din sud se înmulțesc la fel de repede ca atacurile Armatei Naționale Vietnameze și ale Viet Congului.  Personajul principal reușește să părăsească în ultimul moment Saigonul, alături de superiorul său, Generalul și de alți câțiva cunoscuți, plecarea  sa reprezentând o mișcare strategică a agentului dublu susținută de autoritățile comuniste. Reîntors în SUA, într-o țară traversată de mișcările pacifiste și de emancipare socială care nu îi privește cu ochi buni nici pe veteranii de război și nici pe imigranți, agentul dublu și cunoscuții săi sunt nevoiți să își schimbe viețile, să o ia de la zero, să lucreze pe unde pot cu ziua, pentru a se refugia noaptea în băutură, nostalgii și recuperări ale fragmentelor de identitate și familiaritate în comunitățile lor recreate ad hoc. Protagonistul pare să se intersecteze cu oportunități contradictorii, inevitabile asociate statutului său de agent dublu: producătorii de film americani vor să îl angajeze în calitate de consultant pentru o megaproducție despre războiul din Vietnam, în vreme ce Generalul și serviciile secrete americane, alături de politicienii republicani sunt gata să susțină mai departe, în forme subtile, o mișcare de rezistență împotriva comuniștilor vietnamezi. În tot acest timp, povestitorul rămâne însă fidel originilor sale stângist-socialiste și trimite rapoarte în scrisori complicate și codate superiorilor săi din Asia de Sud- Est. Provocat să ducă la bun sfârșit asasinate pentru a-și proba loialitatea aparentă față de cei pe care trebuie să îi spioneze, aproape ucis  (ce ironie!) pe platourile de filmare de nepăsătorii artizani ai poveștilor deformatoare de război, protagonistul romanului lui Viet Thanh Nguyen va desăvârși confuzia în care pare să plutească atunci când va primi o ofertă de a se reîntoarce, sub acoperire, în Vietnamul comunist și va avea oportunitatea să se întâlnească cu cei cărora le-a fost cel mai dedicat, în activitatea sa, indiferent unde s-a aflat. Cum îl vor primi aceștia și ce revelație va trăi personajul principal, vă rămâne să descoperiți într-o avanlanșă de scene care amintește, prin intensitate și perversitate a gândirii de finalul deznădăjduitor din 1984 al lui Geroge Orwell.

Dincolo de povestea captivantă a personajului-narator, romanul lui  Viet Thanh Nguyen zugrăvește convingător ororile războiului (care nu se consumă doar în prima linie, ci ard mocnit mai departe, în mișcările strategice și cinice de culise) dar și chipul hidos al participanților la conflictul din Vietnam: pe de o parte Vietnamul, un loc în care crima nu are nevoie decât de o scuză și de un instrument, o țară distrusă pentru a fi salvată, căzută victimă într-o înfruntare ideologică străină, în care violența și sărăcia par să rămână singurele constante existente, indiferent de orientarea politică a forțelor de ocupație. De partea cealalată este America aparent înfrântă, cu o imagine șifonată după un război extrem de costisitor dar care reușește să triumfe global prin cu totul alte mijloace, anume cele (pseudo)culturale.  Hollywoodul și capitalismul de consum sunt instrumentele prin care istoria e scrisă pentru prima oară nu de învingători, ci de cei învinși, prin producții și evenimente  în care se cultivă prejudecățile și clișeele triumfaliste paralele cu realitatea. Mai mult decât atât, romanul lui Viet Thanh Nguyen atrage atenția asupra unei probleme extrem de actuale și în societatea contemporană: problema asimetriilor culturale și a identităților scindate. Protagonistul este el însuși un exponent al fenomenului de volatilizare identitară, generator de dramă. Născut bastard (un tabu în cultura vietnameză), personajul principal e marginalizat de proprii săi compatrioți, pe de altă parte americanii, în ciuda faptului că vorbește perfect engleza și e familiarizat cu cultura vestică nu îl acceptă  nici ei  pe deplin în mediul lor, privindu-l cu o oarecare suspiciune.  Prins între extreme, între Orient și Occident, între anticomuniști agresivi și fanatici ai stângii, protagonistul nu va putea atinge nici nivelul de atașament și nici nivelul de ură care se așteaptă de la el, dovedind, pesimist, că este un pion pierdut într-o lume intolerantă care reclamă în subisdiar, o apartanență fermă la un tablou categorial bine definit și rigid.

SIMPATIZANTUL – Viet Thanh Nguyen – Editura Art, 2017

Recenzie ralizată de Sever Gulea.

 

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *