Apele Nordului

05/09/2017

“Cleverness, he thinks, will get you nowhere; it is only the stupid, the brilliantly stupid, who will inherit the earth.”  ― Ian McGuire

Ian Mcguire

Ian Mcguire

Înainte de ascenisunea petrolului și a combustibilor fosili, înainte de electrificarea la scară largă și de a doua revoluție industrială, Europa se folosea încă de alte resurse naturale, precum grăsimea de balenă, pentru iluminat și alte procese industriale. Ca să valorifice însă  asemenea resurse, navele comercianților și ale experimentaților vânători erau nevoite să ajungă departe, spre Groenlanda, în așa numitele ape ale nordului, terifiante capcane și comori deopotrivă chiar și pentru cei mai încercați mateloți, ținând cont de faptul că vânătorii se puteau întoarce fără nicio pradă, dacă nu chiar ajungeau să-și piardă și vasul și viața. În acest univers aventuros, întunecat și dens în surprize sinistre este proiectat originalul roman al lui  Ian McGuire, o explorare care amintește de expedițiile imaginate de Jules Verne (precum cea din Căpitanul Hatteras) dar cu o amprentă mult mai crudă și realistă.

La mijlocul secolului al XIX-lea, când vânătoarea de balene era deja în declin, pe măsură ce alternativele progresiste în dezvoltarea industriei europene își făceau simțită prezența, un vechi comerciant  propune unui echipaj suficient de pestriț o incursiune în apele nordului, cu potențiale recompense consistente. Departe de imaginea eroică îndrăzneață, voluntarii de pe navă reprezintă perfect imaginea unor personaje înfiorătoare, abrutizate de duritățile expedițiilor anterioare, atât din punct de vedere fizic, cât și din punct de vedere moral. Căpitanul este o figură ambițioasă, cu o reputație îndoielnică după ce ultimul său vas a ajuns pe fundul oceanului.  Alături de el este secundul Cavendish, un personaj iute de mânie și alunecos, un galez furios, un dulgher plăpând și desigur Henry Drax, un harponier priceput, dar un autentic psihopat, ale cărui fapte de o o cruzime necosmetizată deschid și povestea lui McGuire. Împreună cu ei  este doctorul Sumner, un supraviețuitor al războiului civil din India, căzut în dizgrație și dispus să accepte că, chiar și o destinație sălbatică și necunoscută precum Groenlanda este mai ușor de tolerat, decât ororile conflictului la care a luat parte. Față în față cu asprimea și provocările nordului, fragilul echilibru de la bord se destramă, imediat ce pornirile impulsive perverse și ucigașe ale unuia din membrii echipajului duc la moartea unui tânăr aghiotant de la bord. Cadavrul acestuia, violat și desfigurat este găsit pe fundul unuia dintre butoaiele de pe vas. Deși căpitanul pare să încerce să tranșeze cât mai rapid misterul polițist (o crimă cere un criminal cât mai repede), apelând la câteva declarații și operând o arestare facilă, doctorul Sumner, examinând cu atenție leziunile cadavrului lansează ipoteze mult mai întemeiate, dar, în același timp prea sofisticate pentru cadrul în care sunt proiectate.

Apele Nordului

Apele Nordului – Ian Mcguire

Fără probe prea consistente, dar asamblând, bucată cu bucată puzzleul în care bucățile trebuie reajustate de fiecare dată, Sumner reușește să catalizeze rezolvarea intrigii detectiviste. Dar cu ce preț? Pe măsură ce tensiunea crește și adevăratul vinovat e adus la lumină, vasul Volunteer se afundă tot mai adânc în apele nordului, între ghețari, urși, balene și temperaturi îngrozitoare.  Apropierea de actul de justiție, de aflarea dreptății, simbolul moralității și civilizației este contrapunctată de afundarea vasului în sălbăticie, acolo unde forțele naturale exterioare și interioare sunt gata să se dezlănțuie, sfidând fragilele aranjamente convenționale umane. Așadar,  McGuire folosește o strategie de construcție interesantă: rezolvarea enigmei polițiste, prin demascarea și prinderea (măcar temporară) a făptașului nu epuizează narațiunea ci deschide de fapt o cutie a Pandorei cu surprize neplăcute și violente care vor fi antrenate tocmai de necesitatea echipajului de a valorifica toate talentele de pe vas, indiferent de coloratura lor morală, în fața naturii dezlănțuite. Unde va ajunge nava pierdută în apele nordului? Ce se va întâmpla cu acești deznădăjduiți dezlănțuiți la marginea lumii? Ce va face criminalul prins, atunci când are de ales între o captivitate confortabilă dar cu sentință clară și o evadare într-un deșert de gheață?  Vă rămâne  să descoperiți toate aceste lucruri, alături de a o a doua intrigă polițistă, imprevizibilă, care orchestrează de fapt întreaga construcție narativă dar care nu se va dezvălui decât la momentul potrivit.

Romanul lui Ian McGuire nu este doar un roman cu aer detectivist, este o frescă dură a unor realități cutremurătoare, deloc cosmetizate, ale profesiilor periculoase, o frescă  în care ai impresia că distanța dintre evul mediu și Europa de după secolul luminilor, este cu mult mai mica decat ti-ai imaginat,  dincolo de saloanele aristrocraților. Nu doar universul narativ, prin premisele sale este înfricoșător, dar McGuire nu se ferește să expună cele mai viscerale scene, când vine vorba de condițiile de trai de pe vas, de apucăturile marinarilor, de înfruntarea cu animalele sălbatice sau de faptele criminale. Nimic nu e eclipsat, fie că portretizează scenele de război civil din India, întâlnirile cu urșii polari sau cu eschimoșii, povestea lui McGuire îți dă senzația, încă de la primele pagini că ai intrat într-o sală de operație  în care totul este necenzurat, în care totul îți atacă simțurile pentru a monta o experiență de lectură multidimensională. Mizerie, vomă, duhori, boli venerice, puroaie, amputații, balene care se descompun, rechini care își înfulecă propriile măruntaie, sodomizări, o călătorie blestemată, superstiții, repere volatile, secrete din trecut gata să iasă la iveală, toate își găsesc locul în aceeastă poveste despre limitele conditiei umane. Nu e un roman pentru cititorii delicați, ci pentru cei care sunt gata să coboare în subteranele și infernurile deopotrivă naturale și psihice.

APELE NORDULUIIan McGuire– Editura Polirom, 2017