Proiectia lunii octombrie – Fitzcarraldo

09/10/2017

“Fitzcarraldo” are toate premisele unui film foarte prost – o producție în limba germană despre un irlandez ce trăiește în mijlocul Amazoniei Peruviene. În ciuda acestor coordonate de început, dar și a problemelor ce survin filmării unei aventuri la scară largă în mijlocul junglei amazoniene, regizorul Werner Herzog, înarmat cu o ambiție titanică de a-și vedea proiectul dus până la capăt fără compromisuri, a reușit să pună pe ecran una din cele mai spectaculoase povești cinematografice a tuturor timpurilor. Filmarea acestei pelicule a intrat în istoria cinematografiei ca fiind una din cele mai problematice, alăturându-se astfel unor alte filme legendare („Apocalypse Now” sau „Heaven’s Gate”) a căror filmări au fost de coșmar. Relației tensionate dintre regizorul Werner Herzog și actorul Klaus Kinski, i s-au adăugat barierele de limbaj, revolta indienilor băștinași ce fuseseră angajați ca figuranți, îmbolnăvirea echipei tehnice și mai ales construirea de la zero a unui vapor 300 de tone.

Fitzcarraldo

Fitzcarraldo

Tot ce ține de acest film este împins până la limita grandomaniei. Însăși povestea peliculei este una de proporții foarte mari. Acțiunea se petrece la începutul secolului XX în orașul Iquitos (un oraș aflat în mijlocul Amazoniei considerat, alături de Manaus, ca fiind capitala acestei regiuni vaste și misterioase ce se întinde pe teritoriul a nouă țări). În acest oraș în care până mai de curând nu se putea ajunge decât pe calea apei, au venit foarte mulți oameni din diverse colțuri ale lumii pentru a-și încerca norocul în exploatarea arborilor de cauciuc. Printre aceștia îl regăsim și pe excentricul irlandez Brian Sweeney Fitzgerald (Klaus Kinski), poreclit de către localnici Fitzcarraldo. Spre deosebire de ceilalți, Fitzcarraldo dorește să scoată bani din exploatarea cauciucului pentru a-și vedea cu ochii marele său vis și anume acela de a construi o sală de operă în mijlocul junglei amazoniene. Odată intrată în mintea sa, această idee îi acaparează toată viața lui Fitzcarraldo transformându-l dintr-un visător într-un maniac și dintr-un simplu iubitor de operă într-un obsedat de perfecțiune. Pentru a scoate foarte mulți bani dintr-o singură expediție de exploatare, eroul nostru pune ochii pe o pădure aflată într-un loc aproape inaccesibil – o bucată de pământ dincolo de o zonă unde fluviul Amazon cotește la 360 de grade și creează o mulțime de vârtejuri. Singura soluție pentru a ajunge acolo este ca la un moment dat vaporul să iasă de pe cursul fluviului și să fie tractat peste munte. Această operațiune sisifică este și tema principală a filmului acționând ca un motor pentru toată derularea poveștii. Herzog a insistat ca celebra scenă să fie realizată și filmată fără niciun efect special pentru ca metafora să fie cât se poate de realistă și de perceptibilă vizual și senzorial. Aceasta încăpățânare l-a făcut pe regizor să se autoproclameze conchistadorul inutilului.

Fitzcarraldo

Cinemateca Șt. O. Iosif

Nu putem vorbi despre acest film fără a vorbi despre relația de iubire/ură dintre regizorul Werner Herzog și actorul său preferat Klaus Kinski. Filmul marchează cea de-a patra colaborare (din cinci) dintre cei doi. Filmele pe care le-au făcut împreună sunt considerate cele mai bune creații atât din filmografia lui Herzog dar mai ales din cea a lui Kinski. Poveștile cu cei doi de pe platourile de filmare a peliculei „Aguirre, Mânia Zeilor” (primul lor film împreună) au ajuns mitologice. Se spune că actorul ar fi vrut să renunțe la proiect în mijlocul filmărilor iar Herzog i-a pus pistolul la tâmplă amenințându-l cu moartea și apoi cu propria-i sinucidere. După ce Kinski a fost constrâns să rămână, a filmat, scenele rămase, sub amenințarea unei puști pe care regizorul o ținea îndreptată asupra sa. Cei doi au jurat să nu mai lucreze niciodată împreună, însă succesul fenomenal al filmului i-a făcut să înțeleagă că formează o echipă redutabilă. Astfel au ajuns să mai creeze filmele „Nosferatu” și „Woyzeck” – după „Fitzcarraldo aveau să mai lucreze la filmul „Cobra Verde”. „Fitzcarraldo” avea să fie filmat în limba engleză și să îl aibă pe Jason Robards în rolul principal. Robards s-a îmbolnăvit de malarie și a plecat așa că Herzog a apelat din nou la muza sa și a reluat filmările de la capăt în limba germană. Excentrismul lui Kinski nu s-a dezmințit, însă dacă poveștile de la filmările anterioare nu pot fi probate, de pe platourile lui „Fitzcarraldo” avem înregistrări video (foarte populare pe youtube) cu actorul german având niște crize de isterie inimaginabile. Cu toate aceste disfuncționalități, cuplul Herzog-Kinski a produs o încă o capodoperă universală iar, în mod bizar, tensiunile dintre cei doi au contribuit la credibilitatea naturii obsesive ale personajului principal și a filmului în general. Herzog (un cineast german cu o afinitate nemărginită pentru America Latină) este un regizor de geniu iar Kinski a fost un actor neasemuit.

Vă așteptam așadar vineri, 13 octombrie 2017, la ora 20:00, la librăria Șt. O. Iosif, la proiecția epopeei „Fitzcarraldo”. Intrarea este liberă.

Articol realizat de Horia Nilescu.

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *