Celalalt pe care-l adoram

31/10/2017

Cum arată viața unui intelectual contemporan, în contextul provocărilor ultimilor 20 de ani, în care distanțele, relațiile interumane, statutul profesional au cunoscut o mutație profundă sub presiunea schimbărilor politice și tehnologice? Despre toate acestea aflăm mai multe din romanul semnat de Catherine Cusset, o poveste fermecătoare și tragică deopotrivă, o poveste despre maturizare și eșec, despre dificultăți de adaptare dar și despre curaj, îndrăzneală, o poveste proiectată pe parcursul ultimelor două decade ale secolului XX.  Încă din primele pagini ale romanului Celălalt pe care-l adoram aflăm că protagonistul este găsit mort în locuința sa, înainte să fi împlinit 40 de ani. Misterul morții unui tânăr inteligent, rafinat, cu o experiență personală și academică impresionante se dezvăluie într-o narațiune originală semnată la persoana a II-a, din perspectiva primei sale iubite din tinerețe, cea care pare să-l fi cunoscut cel mai bine (sau nu) pe parcursul a aproape 20 de ani.

Celalalt pe care-l adoram - Catherine Cusset

Celălalt pe care-l adoram – Catherine Cusset

În Franța anilor 80, măcinată de agitație civilă, reforme universitare, protagonistul Thomas Bulot este un tânăr care pare să aibă lumea la picioare: ambițios, cu mare potențial intelectual, șarmant, încrezător în propriile forțe, el trăiește primul său eșec în momentul în care nu este admis la Școala Normală Superioară. Fără să se lase descurajat, în plină forță a celor 20 de ani pe care îi are, Thomas se pregătește pentru următoarea admitere și decide să plece cu prietenii într-un tur al Europei și mai apoi al Americii. După ce eșuează și a doua oară, fără să-și poată explica de ce, în a studia la instituția prestigioasă franceză, Thomas decide să aplice pentru studiu la facultate în SUA și este admis la Columbia University din New York.  Pasionat de literatură, muzică, cinematografie, Thomas își încheie masteratul și se gândește deja la un doctorat îndrăzneț, provocator și cuprinzător pe opera lui Proust. Protagonistul accepta că realizarea sa profesională nu se poate desăvârși decât în context universitar, academic, că plăcerea sa cea mai mare rămâne aceea de a împărtăși perspective intelectuale studenților și de a valorifica vasta experiență de cunoaștere pe care o are (asemănătoare, pe alocuri, cu cea a unui homo universalis a Evului Mediu).

Mediul universitar american, centrat pe rigoare, cantitate și experiență nu se potrivește însă prea bine cu ambițiile plenare și cu stilul de viață haotic al lui Thomas. De la reușita de a fi acceptat și a petrece o perioadă la Princeton, Thomas alunecă într-o spirală descendentă a necesităților academice susținute și periodice pe care nu le poate îndeplini și ajunge să țintească universități mai modeste în care să activeze, izbutind cu greu să-și finalizeze teza de doctorat și să ducă la bun sfârșit publicarea unor articole tot mai importante în contextul universitar al lui publish or perish. Din tânărul promițător și seducător, Thomas ajunge un adult aflat la ananghie, vulnerabil și copleșit până la exasperare de problemele mundane elementare, din cauza stilului său de viață extravagant și a plăcerilor pe care cu greu și le refuză: de la adăpost și până la viitorul profesional pe termen mediu și lung – toate par a fi în pericol, femeile și slujbele îi scapă printre degete.

Catherine Cusset

Paris

Încercând să se elibereze de presiunile zilnice și de exigențele profesiei, îmbătat cu ritmuri de jazz, muzică clasică și citate din Proust, Thomas preferă, indiferent la trecerea timpului să trăiască într-o stare ieșită din timp, a savurării prieteniilor vesele și afectuoase, a călătoriilor între America și Europa, în compania nenumăratelor femei care îl găsesc irezistibil. Însă teama sa de mediocritate și preferința pentru traiul boem sunt lovite de realitățile academice necruțătoare: ipocrizia colegilor, micile gafe greu de reparat care îi compromit accesul sau poziția în universitate, faptul că universitățile nu caută staruri ci colegi politicoși care să nu îi pună în umbră, faptul că universitățile evaluează fără indulgențe cercetarea întrerpinsă anual. Și în dragoste Thomas pare să aibă o viață extrem de volatilă. Prima sa legătură amoroasă, mai degrabă o prietenie erotică este cu Catherine, în Franța, sora unui bun prieten de-al său, care se întoarce însă la fostul ei iubit din America (ulterior cu ea va păstra o prietenie durabilă și respectuoasă, amprentată de nașterea copilului lu Catherine și de moartea mamei lui Thomas).  Urmează apoi aventura americană alături de Elisa, o doctorandă cu simțul amorului și al perfecțiunii, pasionată de jazz si hip-hop, cu talent la muzică, cu un complex de inferioritate intelectuală și o lentoare care îl exasperează pe Thomas. Eșecul relației cu Elisa, cauzat și de impulsivitatea și nestatornicia lui Thomas se încheie, în mod ironic cu întoarcerea doctorandei la Paris. Ana, următoarea amantă de origine română, pare indiferentă la viața materială, pare că nimic nu o rănește, plămădită din același trecut și aceleași idei cu Thomas, dar în spatele imaginii de poetă se ascunde o eleve cuminte cu mult prea mult respect pentru autoritate. Olga, o rusoiacă independentă, rezistentă și reticentă  e genul de femeie care îl bucură și îl torturează pe Thomas, uimindu-l cu un conservatorism extrem în excursia prematrimonială de la Sankt Petersburg, în vreme ce Nora, figura inocentă, neinițiată îi inspiră o tandrețe copleșitoare deși se află la o generație și un univers distanță.

Catherine Cusset

New York

Pendulând între Parisul vibrant, călduros și antiburghez și SUA strălucitoare, cu farmecul bibliotecilor bine dotate, confortul, opsitalitatea, abundența, paradisul insomniacilor, Thomas nu pare să își găsească locul nici în dragoste, nici în profesie. Vârsta strălucitoare a tuturor posibilităților pălește pe măsură ce avansează în vârstă, pe măsură ce nu mai poare să aibă loc nici mental nici geografic nicăieri. Dosarul său de universitar e tot mai subțire, studenții devin neumulțumiți, fostele sale amante depășesc relația cu el iar Thomas ajunge să își chestioneze propria integritate psihică în cele din urmă.  Între vârtejul de întrevederi și bulele de singurătate, acest prinț al norilor exilat pe pământ, cu aripile măcinate de mediocritatea lumii profesionale, cu talentul și energia atacate și vag echilibrate de medicamentele pe care le ia târziu, Thomas ajunge în pragul sinuciderii.

Apelând la ample referințe culturale din literatura și muzică, poposind în locuri spectaculoase, din spațiul rural și urban european și american, : provocarea afecțiunilor psihice, dificultatea de supraviețuire universitară, relațiile la distanță, maturizarea neîncheiată și permanenta presiune de reevaluare profesională și personală, livrând o meditație mai generală pe marginea existenței zilelor noastre pusă mereu sub semnul unui provizorat fără de sfârșit.

CELALALT PE CARE-L ADORAMCatherine Cusset– Editura Humanitas, 2017

Recenzie realizată de Sever Gulea.

 

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *