Acasă, pe drum

19/02/2018
Acasa, pe drum

Acasa, pe drum. 4 ani teleleu – Elena Stancu, Cosmin Bumbut

Trăim decenii  în care rețetele de viață alternative sunt pe toate drumurile: de la cărți care îți promit cum să îți schimbi viața, la povești documentate prin reportaje sau bloguri despre oameni care au renunțat la prosperitatea muncită în ani de zile pentru a se implica în diferite proiecte personale aparent disproporționate, în termeni de venituri și confort cu realizările de până atunci. Dacă în Occident asemenea trenduri sunt admirate și încurajate (de la micile schimbări care vizează stiluri de viață mai sănătoase și mai ecologice, la adevărate revoluții personale capabile să inaugureze pilduitor o existență infuzată de natural și apropiere prietenoasă de planetă),  într-o țară încă săracă, precum România, acolo unde prosperitatea balcanică medie este încă inaccesibiliă unei părți mari de populație, asemenea decizii sunt privite cel puțin cu suspiciune, drept o devianță pe undeva naivă, pe undeva iresponsabilă, care nu poate avea decât un deznodământ nefericit. E adevărat că, pentru a lua o decizie radicală de schimbare a vieții, mai ales atunci când ai un job bine plătit într-un oraș mare al țării, e nevoie de câteva ingrediente esențiale: să privești dincolo de viitorul mediu și de lanțul ierarhic care îți definește parcursul profesional (și care, aparent te motivează să ajungi mai sus și să câștigi mai mult), să evaluezi sincer ce îți place să faci și câtă satisfacție îți poate oferi profesia pe care o ai (cu toate constrângerile inerente pe care nu le poți schimba), să îți recunoști și să îți asumi doza de frustrare profesională și personală acumulată de stilul de viață definit de profesie care nu poate fi compensată în bani sau jargon corporatist, să găsești o soluție alternativă în care să investești și, desigur, cel mai ușor sau cel mai dificil pas, să o pui în practică. Este ceea ce au făcut Cosmin Bumbuț și Elena Stancu atunci când au renunțat la slujbele lor din capitală (a fi fotograf și jurnalist într-un mediu definit de regulile onlineului și vânzărilor este presant și limitativ), la garsoniera umedă și înunecată, la starea de amorțire în care intraseră (nu erau nici fericiți dar nici foarte nefericiți) pentru a-și urma visul, acela de a documenta proiecte pe termen lung, de a cunoaște oamenii care le spun povești, de a depăși compromisurile și obligațiile editoriale. Așa au ales Cosmin Bumbuț și Elena Stancu să cumpere o autorulotă și să pornească într-o aventură a vieții teleleu, mai bine de patru ani de zile, a cărei cronică sintetizată se regăsește în superbul volum publicat de Editura Humanitas la finalul anului 2017.

O viață pe drum, în care combini profesionalul cu personalul, în care toate acumulările tale materiale încap într-o autorulotă pare ceva romantic, dar este și ceva greu și obositor: de la înghesuială, căldură, purici, constanta necesitate a aprovizionării cu apă, GPL, la durerile de spate, după ce ore întregi te chinui să stai pe o banchetă ca să scrii la laptop, la lipsa de spațiu care îți limitează mereu, fizic, orice tendință de colecționar sau de consum de dragul consumului – toată această reconfigurare spațială te face să îți regândești nu doar rutinele de zi cu zi ci și să reevaluezi cantitatea de inutil pe care o cumulăm în viețile noastre sub generosul termen de confort.  A fi pe drum patru ani teleleu, cu autorulota, valorificând surse de venit inedite (de la abonamente la cărți poștale la videoreportaje pe o pagină dedicată) schimbă și ideea de muncă (Cosmin și Elena nu mai sunt un fotograf și o jurnalistă ci o familie inofensivă, cu propriile ei vulnerabilități care pătrunde de pe poziții aproape egale în viața celor  a căror istorie urmează să o relateze)și, desigur, schimbă percepția celor din jur, inclusiv a părinților, sfindându-le prejudecățile, primind etichete de vagabond, excentric și suportând profeții funeste legate de pensie. Pe de altă parte, viața în autorulotă, viața de camper oferă, așa cum sugerează și Elena Stancu o altă specie de libertate: libertatea de a te putea întoarce oricând într-un loc, libertatea de a renunța la distincția depresivă vacanță-profesie, de a savura dimineți tihnite și alegeri personale și autentice de valorificare a timpului.

Aventura lui Cosmin Bumbuț și a Elenei Stancu, documentată atât textual, cât și fotografic este însă cu totul specială, nu doar pentru că dezvăluie cum e să trăiești ani de zile într-o mașină, pe drum, ci pentru că reflectă o asumare a unei vieți mai puțin confortabile, dar mai libere, o viață în care muncești și savurezi ceea ce descoperi deopotrivă. Cei doi autori au acoperit, în cadrul proiectului online Teleleu o serie de reportaje despre România disperată, România tristă dar și România umană. Povestea acestor reportaje, așa cum au fost ele elaborate după ce Cosmin Bumbuț și Elena Stancu au petrecut cât timp au crezut de cuviință în comunitățile și alături de familiile despre care au scris, este cuprinsă în acest volum. Sunt povești care scot la iveală fenomene naționale la nivel mental sau instituțional care modelează sau perpetuează, din păcate, sărăcia și condiția de victimă. Sunt povești despre violența domestică (și complicitatea tacită a comunității), sunt poveștile celor din penitenciare, poveștile comunităților de rromi (si povestea documentarului Ultimul căldărar premiat la TIFF 2017), poveștile centrelor de reeducare și povestile copiilor cu dizabilități. Sunt și poveștile celor care cred în microschimbări, ale învățătorilor, voluntarilor, antreprenorilor care încearcă să acopere, prin poduri fragile, uneori dinamitate legislativ, fractura atât de mare între cele două Românii învrăjbite încă de la începutul anilor 90. Sunt și povești despre locuri frumoase și mai ales despre experiențele memorabile trăite în natură, printre oameni, în spiritul locului, în Grecia, Turcia sau Cuba.

Fără să asume rolul de instanțe morale pilduitoare, păstrând o discretă distanță de cronică jurnalistică dar depășind limitele unui reportaj rece și imparțial, ineditul volum semnat de Cosmin Bumbuț și Elena Stancu este o carte unică pe piața de carte din România. O combinație de jurnal de călătorie, reportaj social, o poveste curajoasă și onestă despre alegeri asumate, despre prejudecăți sfidate, despre transfomări posibile, despre realitățile pe care (nu) le cunoaștem, despre vulnerabilitate și despre eroism: eroismul de a încerca să trăiești autentic, dar nu intr-o maniera egocentrista, ci intr-o maniera deschisa spre intelegere, o incercare  de a experimenta altfel lumea, lumea de dincolo de etichetele lipite confortabil din birou si din fata ecranelor, o incercare de a transcende prapastia aparent de netrecut intre cele doua Românii.

ACASA, PE DRUM – 4 ANI TELELEU – Cosmin Bumbut si Elena StancuEditura Humanitas, 2017