Proiecția lunii mai – Aleargă, Lola, Aleargă

02/05/2018

cinemateca st o iosif

Ne aflăm în Berlin în anul 1998. Pe străzile orașului își duc existența non-conformista Lola (Franka Potente) și iubitul ei Manni (Moritz Bleibtreu), un hoț mărunt și un pierde-vară. Situația stă în felul următor: Lola are la dispoziție 20 de minute să strângă 100,000 de mărci, sumă datorată de Manni unor gangsteri locali în urma unui jaf nereușit. Dar iată unde lucrurile devin cu adevărat interesante: Tom Tykwer, pe atunci un tânăr regizor avangardist cu idei mărețe, ne oferă atât desfășurarea acțiunii cât și soluționare problemei în trei variante complet diferite. În toate cele trei variante de rezolvare Lola aleargă căci să strângi atâția bani în atât de puțin timp nu e un lucru ușor. În toate cele trei variante Lola parcurge același traseu, face aceleași opriri și se întâlnește cu aceeași oameni. Diferența dintre cele trei „ture” constă în faptul că interacțiile ei în raport cu mediul înconjurător dar și cu oamenii întâlniți sunt cu totul altele de fiecare dată. Regizorul refuză să dezvăluie care din cele trei scenarii este cel adevărat sau dacă doar unul din ele este adevărat cumva celelalte sunt doar niște visări sau închipuiri. Acesta este însă farmecul acestui film extrem de dinamic și de interesant care își ține spectatorii cu sufletul la gură pe tot parcursul său – este un film scurt de 1 oră și 20 de minute – reușind să îi facă să empatizeze cu situația eroinei și parcă să îi strige din toți bojocii: „Aleargă, Lola, Aleargă”.

Filmul lui Tom Tykwer are un ritm extrem de alert, așa cum sugerează și titlul, și nu lasă loc de plictiseală. Modul în care regizorul german spune povestea Lolei rămâne unul cu totul original chiar și pentru zilele noastre nemaivorbind de faptul că la vremea aceea, 1998, așa ceva nu mai făcuse nimeni. Este vorba de așa-zisa tehnică a tăieturilor adică o tehnică dinamică ce folosește cadre foarte scurte (nici o secvență nu are peste un minut) care se succed cu repeziciune fără să deranjeze sau să obosească ochiul privitorilor. Aceasta era o tehnică folosită în special în videoclipurile muzicale, unde povestea trebuie spusă într-un timp foarte scurt, dar niciodată în cinema. Însă, după cum toată lumea știe, unele videoclipuri muzicale pot fi amețitoare și greu de urmărit. Tocmai aici intervine mâna pricepută a regizorului și spațiul mai generos pe care filmul îl oferă dezvoltării unei povești. Deși Lola aleargă, filmul nu este unul amețitor sau confuz iar povestea decurge în parametri alerți dar normali. „Snatch”, „Fight Club”, „Matrix” și multe alte filme legendare ale genului nu ar fi existat dacă nu ar fi fost acest mic film german; sau poate ar fi existat dar sub cu totul altă formă poate nu la fel de atractivă. Tehnica lui Tom Tykwer din acest film a prins foarte bine atât la public cât și la colegii de breaslă pentru că de atunci foarte mulți încearcă să facă filme „rapide” inspirându-se din alergătura Lolei. O altă tehnică cinematografică extrem de interesantă pe care regizorul german o folosește în acest film este așa-numita tehnică a polaroidului adică poveștile personajelor secundare spuse în câteva secunde prin intermediul fotografiilor. Mai exact: atunci când Lola se intersectează cu anumite persoane în film, povestea acelor persoane este afișată prin intermediul a câteva fotografii – pe un fundal negru iar fiecare poză pe măsură ce este arătată spectatorului este însoțită de sunetul specific pe care îl făceau aparatele foto atunci când imortalizau – în care vedem momentele cruciale din viața lor. Spre exemplu un om al străzii are parte de trei poze: una când se căsătorește, una când câștigă la loto și una când nevasta îl părăsește luându-i toată averea dobândită. Toate aceste elemente plus povestea captivantă fac din „Aleargă, Lola, Aleargă” un film mai mult decât excepțional.
După succesul imens al acestui film, atât comercial cât și critic, regizorul Tom Tykwer și actrița Franka Potente – pe atunci logodiți între timp despărțiți – au făcut pasul cel mare către Hollywood. Tykwer a regizat filme precum „Parfum: Povestea unei crime” sau „Atlasul norilor” iar Franka Potente a deveni cunoscută internațional prin apariția sa în seria filmelor de spionaj cu Jason Bourne. Însă chiar și după reușitele lor în cetatea filmului american, pentru adevărații cinefili, numele amândurora va fi mereu legat de acest film temerar, amuzant, captivant și orice alte epitete mai putem găsi pentru a-l descrie.
Vă așteptăm așadar pe data de 4 mai 2018, vineri, la ora 20:00, la librăria Șt. O. Iosif, la proiecția filmului „Aleargă, Lola, Aleargă”, în regia lui Tom Tykwer. Intrarea este liberă.

Articol realizat de Horia Nilescu.

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *