Când vina ne desparte

09/05/2018

Complexitatea relațiilor contemporane, într-o lume suficient de diversă, care legitimează multiple stiluri de viață și aspirații individuale devine transparentă, așa cum pare să sugereze romanul Liane Moriatry în cele mai banale situații, în câteva minute, secunde, capabile să îi confrunte pe indivizi cu realitatea nesiguranțelor, vulnerabilităților, problemelor care se asamblează în spatele conviețuirii domestice. Într-o poveste construită original și inteligent, suficient de generoasă narativ, Liane Moriatry analizează probleme relaționale  contemporane, în viețile a trei cupluri diferite care se intersectează în cadrul unei după amieze, la un grătar în curtea din spatele casei, urmând să genereze consecințe cutremurătoare.

recenzie libris

Sursa foto: pexels.com

Romanul, proiectat în Australia zilelor noastre,  este construit inspirat, pe două planuri temporale,  alternând momentele de după după amiaza controversată, în care existențele personajelor par să fi fost serios marcate,  cu întâmplările care s-au petrecut la grătar. Practic, cititorul nu ajunge să afle ce s-a întâmplat de fapt în ziua cu grătarul decât după mijlocul romanului iar autoarea reușește să conserve suficient de bine misterul și, în același timp, să ofere o desfășurare narativă cu sens, chiar și în lipsa intrigii a cărei dezvăluiri este amânată.

Cele trei cupluri implicate în poveste sunt cât se poate de diferite. Erika și Oliver au o relație longevivă, însă nu au copii din cauza unei probleme de fertilitate a părții feminine. Erika este puțin obsesivă, anxioasă, preocupată de curățenie, provine dintr-o familie dezorganizată, cu o mamă bolnavă de disposomanie (adică o specie patologică de colecționarism: adună toate lucrurile inutile și transformă casa în depozit), neglijentă și narcisică. Oliver are părinți alcoolici, e puțin ipohondru, însă e lipsit de vicii, loial și familist. Clementine este prietena din copilărie a Erikăi. Educată de mama ei să se simtă datoare să fie generoasă și protectoare (ceea ce explică, într-un fel, relația complicată pe care o are cu Erika, cea care a fost un copil care avea nevoie de prieteni, avea nevoie să fie salvată de mama neglijentă) a ajuns o muziciană ușor frustrată profesional, mamă a doi copii, pusă mereu în situația de a oferi ceva altora. Clementine e căsătorită cu Sam care nu îi împărtășește pasiunea pentru muzică, lucrează în vânzări și se simte și el plafonat profesional, deși își dorește un al treilea copill. Viața lor de cuplu e în declin, amândoi visează în intimitatea proprie la o resuscitare sexuală, la o regăsire a armoniei și apropierii de altă dată peste care s-au așezat aluviunile rolurilor parentale. Vid și Tiffany sunt petele de culoare, cuplul tampon al romanului. Vid vine din Europa de est, după o căsătorie eșuată și e genul de personaj mereu optimist, glumeț, cu mare poftă de viață. Prosper, răbdător, tolerant, petrecăreț și sociabil, Vid este tipul care nu ia foarte multe lucruri în serios și care nu se împiedică de prejudecăți sau  anxietăți.  Acest aspect este transparent și în alegerea parteneri: e căsătorit cu Tiffany, o fostă dansatoare la bar, reconvertită profesional (cu succes), care arată încă extraordinar și nu se dă în lături să intre în jocul glumelor dezinhibate.

cand vina ne desparte

Într-o după amiază Vid organizează un grătar și invită celelalte două cupluri cunoscute. Deși invitația, destul de spontană nu pare să adune neapărat unanimitatea participanților, Erika, Oliver, Clementine, Sam și copiii acestora se prezintă în cele din urmă la petrecere. În timp ce Dakota, fiica lui Vid și Tiffany se joacă cu cele două fete ale lui Clementine și Sam, restul invitaților încearcă să se destindă. Mici incidente, aparent tolerabile și ușor de trecut cu vederea se petrec înainte de momentul catastrofal care va transmite o undă de șoc printre toți cei prezenți.  Erika are nevoie de ceva ca să-și neutralieze a anxietății, e urmărită de o rugăminte bizară și intimă pe care vrea să o adreseze lui Clementine, motivată de incapacitatea de a concepe un copil. Clementine încearcă să evadeze din presiunea casnică ce o epuizează în vreme ce Oliver și Sam caută să-și exerseze răbdarea pentru partenerele destul de dificile pe care le au. Toate cele trei cupluri prezente la grătar, animate de alcool, de spiritul dezinhibat al lui Tiffany și Vid ajung cumva să genereze o atmosferă de flirt provocatoare în care orice e posibil. Acele câteva minute petrecute pe terasă reprezintă evadarea lor iluzorie din viețile complicate pe care le au, o reîntemeiere a unei bule în care se simte nostalgia, aerul tinereții și potențialul incandescent al întâlnirilor în care renunță la rolurile familiare. Însă vraja se destramă când are loc incidentul care le va precipita crizele casnice și le va complica și mai mult relațiile.  Care este miezul dramatic al acelei după amieze vă rămâne să descoperiți.

Romanul lui Liane Moriatry incită cititorul prin construcția originală, cu intriga catapultată undeva după mijlocul romanului. Dar acest aer detectivist este doar elementul de suprafață care antrenează curiozitatea și interesul cititorului. În aproape 500 de pagini, autoarea sondează fisurile și problemele celor trei căsnicii toate unite parcă printr-un fir roșu al vinei. În primul rând, incidentul de la grătar va proiecta fragmente de vinovăție în mintea tuturor participanților. În al doilea rând se pare însă că fiecare personaj purta deja , chiar și înainte de incident,  specii  de vinovăție care îl îndepărtează și uneori îl apropie de celelalte personaje. O prietenie (aparentă?), construită pe principii asimetrice (Erika-copilul cu nevoi speciale, Clementine –copilul educat să ofere mereu) e pusă la încercare când Erika îi va solicita ovule lui Clementine. Clementine se simte parțial vinovată că nu își mai dorește al treilea copil, în vreme ce și Erika poartă un sentiment de responsabilitate față de dorința mai puternică a soțului ei, pentru un urmaș. Bărbații (poate cu excepția lui Vid, singurul inocent imun din toată povestea) își ruminează vinovățiile pentru căsniciile pe undeva lipsite de pasiunea, destructurate de câte o lipsă sau de rolurile în care se simt prizonieri. Tiffany, cu tot caracterul ei dezinhibat, simte consecințele profesiei pe care a practicat-o la bară, atunci când, în calitate de mamă își întâlnește foști clienți chiar la școala la care învață fiica ei.  Desigur, se nasc multe întrebări, multe posibilități de decizie în jurul acestor relații tensionate de vină, cuplurile par a fi la un pas de destrămare. Și totuși, un incident dramatic și zguduitor pentru relațiile prezentate se va putea dovedi, în același timp și catalizatorul pentru o vindecare, pentru o împăcare pe poziții mai oneste, de dincolo de crusta vinovăției? Vă rămâne să descoperiți.

Când vina ne desparte – Liane Moriatry – Editura Trei, 2017