Doamna Doubtfire

29/05/2018
Doamna Doubtfire - Anne Fine

Doamna Doubtfire – Anne Fine

Sunt printre cei care au copilărit în anii 90 și, inevitabil, nu pot să îmi desprind copilăria de filmele lui Chris Columbus, filme care pentru mine au definit genul peliculei de familie în care ai parte de umor accesibil, personaje simpatice, lecții simple de viață și o senzație tonică. Poate tocmai de aceea, în ultimii 10-20 de ani, canalele de televiziune au explotat până la saturații asocierile facile între unele dintre producțiile lui Chris Columbus și sărbătorile centrate în jurul familiei, generând o serie de reacții ironice (nu contează dacă ninge, dacă se transmite la televizor Home Alone, înseamnă că a venit Crăciunul). Printre filmele la care revin mereu cu aceeași placere, în ciuda faptului că le-am văzut de peste douăzeci de ori rămâne comedia superbă  care îl are în rol principal pe regretatul Robin Williams, Mrs Doubtfire. Povestea tatălui despărțit de soție, care e dispus să treacă, cu imaginație și puțină nebunie peste verdictul judecătorului, deghizându-se într-o menajeră britanică trezește aceleași senzații calde, indiferent de numărul de vizionări, glumele nu par să-și piardă din prospețime, în ciuda naivității lor, ele încă funcționează și livrează zâmbete sau chiar hohote de râs și după ce le revezi de mai multe ori. Nu am știut însă niciodată, până în urmă cu o lună că acest film amuzant și cunoscut are însă la bază cartea unei scriitoare britanice de succes, intitulată, desigur Mrs Doubtfire, apărută la finalul anilor 80 și tradusă în limba română la Editura Arthur.

Am parcurs cartea Annei Fine în doar două zile. La fel ca filmul și cartea este un volum adresat întregii familii. Povestea este în linii mari cea cunoscută: Daniel și Miranda Hillard au un mariaj eșuat, sunt despărțiți și au trei copii. Daniel este un actor fără o slujbă stabilă, dezordonat și greu capabil să susțină o rutină funcțională, genul de clovn iresponsabil dar bine intenționat pe care toată lumea îl îndrăgește. La polul opus, Miranda este o perfecționistă responsabilă, genul de femeie de succes care își ia în serios și obligațiile casnice și maternale dar care nu poate supraviețui alături de un partener atât de împrăștiat precum Daniel. Cei doi par două personalități incompatibile (sau complementare?) și, așa cum reiese din primele pagini ale volumului, divorțul le-a lăsat un gust amar amandurora. La mijloc sunt însă cei trei copii de vârste diferite, nevoiți să ia parte la schimbul de replici dur dintre părinții neconsolați:  pentru Daniel, Miranda este o vrăjitoare egoistă, rece și plină de venin, în vreme ce pentru Miranda fostul soț este același incapabil să aducă până și pensia alimentară la timp, ce să mai vorbim de a oferi un cămin primitor copiilor.  Daniel este nemulțumit de faptul că nu apucă să își vadă copiii decât la finalul săptămânii pentru câteva ore, însă programul încărcat al Mirandei, imposibilitatea ca cei doi să mai trăiască sub același acoperiș și, mai ales, dorința Mirandei de a angaja o bonă-menajeră îl stimulează pe Daniel să găsească o soluție originală pentru a fi alături de cei dragi: își asumă o identitate falsă, Euphegenia Doubtfire, o femeie britanică respectabilă și se oferă să obțină postul, deghizat în femeie. Mrs Doubtfire este de fapt catalizatorul care îl va responsabiliza pe Daniel: pentru a fi convingător în slujba asumată, Daniel trebuie să se dovedească ferm și responsabil, să gătească, să respecte un program, adică să se plaseze la antipodul comportamentelor care o exasperau pe Miranda. Cu toate că lucrurile par să meargă bine (Daniel are ocazia să-și vadă copiii iar Miranda e ușurată că are un ajutor de nădejde), Mrs Doubtfire este totuși o ficțiune, o anomalie care nu poate supraviețui la nesfârșit în viața de familie.  Demascarea ei și confruntarea dintre Daniel și Miranda sunt pași necesari în reconstrucția unei normalități suportabile după o căsnicie eșuată

Sunt, desigur și câteva diferențe notabile între carte și film. În carte, copiii cunosc de la început tertipul tatălui lor, demascarea are loc într-un alt context (nu la un restaurant select, ca în film), cartea nu este atât de densă în glume și umor de situație (efectul cinematografic și performanța lui Robin Williams rămân autonome, din acest punct de vedere). Este interesant totuși felul în care Annie Hall ajunge să centreze narațiunea mai degrabă pe experiența copiilor, prinși fără voia lor într-un război rece între cei doi părinți, un război în care se aruncă scrisori, porecle, reproșuri, spionări și dorințe de posesie. Povestea nu capătă o dimensiune dramatică prea accentuate, deși Mrs Doubtfire poate fi mereu privită drept o metaforă a nevoii de compromis între doi oameni între care dialogul eșuează: pentru Daniel este motivația de a se schimba, pentru Miranda este prilejul de a-și expune și asuma vulnerabilitățile. La fel de caldă, cu dialoguri savuroase, mai economică din punct de vedere narativ (și nici pe departe atât de preocupată să exploateze dimensiunea comică pe care o are filmul), Mrs Doubtfire rămâne un roman pentru toată familia, despre nevoia de reconciliere, despre nevoia recuperării sau reinventării unei unități familiale, chiar și după ce partenerii s-au despărțit. Iata un roman pe care il puteti (re)descoperi in preajma Zilei Copilului.

DOAMNA DOUBTFIRE Anne FineEditura Arthur (Grupul Editorial Art), 2017
Recenzie realizată de Sever Gulea.

 

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *