Dulcea mea răzbunare

02/07/2018
Dulcea mea razbunare

Dulcea mea răzbunare – Jane Falcon

Aflându-mă în căutarea unei povești cu iz polițist, potrivită pentru perioada vacaneței, am dat peste cartea lui Jane Fallon, o cunoscută producătoare de show-uri televizate în America, anume romanul Dulcea mea răzbunare, tradus la Editura Trei, în colecția Fiction Connection.  Premisa este pe cât de simplă, pe atât de captivantă: o soție fidelă care și-a sacrificat viața profesională pentru armonia familiei (cariera soțului actor și venirea pe lume a fiicei lor), deduce, din mesajele găsite pe telefonul celui cu care e casatorita  că acesta pare să aibă o aventură cu o colegă de platou și ia o decizie importantă, chiar dacă poate nu dintre cele mai inspirate: răzbunarea.

Jane Fallon nu ne plasează însă, din prima, în mințile unei psihopate care pregătește o capcană din care să țâșnească sânge și disperare (deși și aceasta ar fi fost o direcție întunecată de explorat, care ar fi dat însă o cu totul altă coloratură romanului). Autoarea rămâne în spectrul unei realități plauzibile, în care o femeie destul de comună și de normală vrea să plătească o poliță exemplară celui care nu a știut să-i aprecieze sacrificiile oneste întinse pe mai mulți ani de zile. La citirea mesajului de la amantă,  de pe telefonul lui Robert, Paula pare să aibă de ales între dezamăgirea resemnată, revoltă isterică sau păstrarea tăcerii. Reacția Paulei de a accepta varianta silențioasă și de a o dubla cu un plan sistematic de răzbunare confirmă, încă de la început faptul că mariajul dintre cei doi este ca și încheiat, că e împins mai degrabă inerțial de obișnuințe și de expectativa redefinirii lui odată cu plecarea la facultate a fiicei lui Robert și Paula, Georgia.

Protagonista decide, într-o manieră ironică, să repornească pasiunea mariajului dar nu pentru a rămâne alături de Robert, ci pentru a-l face să-i pară rău că își va pierde soția. Pe de o parte Paula își intensifică atitudinile prin care îi face pe plac partenerului (de la lucrurile mărunte ale preferințelor cotidiene în materie de mâncare sau ieșiri, la strategii în conversație, de aprobare, încurajare, supunere și cenzură care să elimine orice potențial de tensiune între ei) și, pe de altă parte, încearcă să-i cunoască mai bine amanta, Saskia, colegă de platou cu Robert în serialul de televiziune popular pe care aceștia îl filmează. Mai bine de jumătate din roman este dedicat acestor eforturi care întâmpină însă o serie de obstacole: de la lentoarea cu care Robert sesizează schimbările în căsnicia sa, la faptul că și Saskia pare să aibă o agendă personală pe care Paula nu o cunoaște. Dezvăluirea perspectivei Saskiei, în a doua jumătate a romanului, aduce însă în scenă adevărata psihopată, femeia narcisică și nesigură care practică jocuri de culise și țese intrigi pentru a-și atinge scopul, personajul care pregătește perdele de fum și conduce scenariul Paulei pe o pistă greșită. Scenariul de răzbunare al Paulei, în ciuda faptului că va fi întărit de intrarea în joc și a soțului Saskiei, dezamăgit, la rândul său să afle că soția lui îl înșală, se va îndrepta pe o cărare fictivă și riscantă, sub tirul atent și bine calculat al informațiilor trimise de Saskia. În același timp însă, deși pare să controleze jocul răzbunării Paulei (de care nici nu e conștientă), Saskia se simte amenințată de faptul că Robert nu mai e atât de indiferent și absent din viața sa casnică, odată cu apropierea examenului de final de liceu al fiicei sale și odată cu schimbările pregătite de soția sa în viața de cuplu. Această încurcătură de minciuni, scenarii și aparențe mereu deșirate vor conduce spre un deznodământ neașteptat și vor menține suspansul până aproape de ultimele pagini. Când crezi că ai anticipat dezlegarea, mai apare o bucățică de puzzle care îți dă interpretarea peste cap.  Va reuși Paula să-și ducă răzbunarea până la capăt? Va triumfa Saskia în a-l face pe Robert să-și părăsească mai repede familia? Care va fi rolul lui Josh, soțul Saskiei în acest joc al oglinzilor înșelătoare? Vă rămâne să descoperiți.

Deși se simt, pe alocuri, accentele de scenariu de film tv, romanul lui Jane Fallon nu se ia niciodată prea în serios ca să devină ridicol. Toate personajele sunt vulnerabile, toate au slăbiciuni care vor fi, mai devreme sau mai târziu exploatate în acest joc de-a șoarecele și pisica în care rolurile de vânător și vânat se schimbă succesiv. O banală intrigă de infidelitate în căsătorie capătă însă, prin caracterul sistematic și prin suspiciozitatea și consecvența protagoniștilor o arenă a războiului rece în care aparențele diplomatice sunt conservate cu grijă, în care duelul  informațiilor și contrainformațiilor este intens, în care nimeni nu e dispus să renunțe și nici să apese primul pe butonul roșu cu potențial anihilant. Într-un asemenea joc al aparențelor, Paula încearcă să-și dezvolte un proiect de autodezvoltare personală, caută să devină o soție mai bună, să facă mai mult sport, doar pentru a da o lovitură de grație (probabil finalul îi legitimează aceste eforturi, sugerându-se, cumva că răutatea sau psihopatia unora nu poate înțelege decât un limbaj explicit al suferinței, fără alte posibilități de negociere). Spre final, după o comedie neagră  a obsesiilor și tertipurilor de tot soiul, ne regăsim în fața crudului adevăr din spatele acestei curse cu mize punitive:   e vorba de o luptă a unor oameni nefericiți, căutând să-și provoace durere reciprocă, o luptă din care toți vor ieși, într-un fel sau altul răniți. Povestea lui Jane Fallon este o poveste despre vulnerabilitate, despre efectul ratat,  distructiv și comic în același timp al  celor mai rele intenții, despre speranțele salvatoare pe care le investim în dorința de răzbunare și despre caracterul lor iluzoriu, de strategie prin care fugim de fapt de suferința noastră (o suferință  cu care urmează, însă inevitabil, să ne confruntăm, în cele din urmă)

Dulcea mea răzbunare – Jane FallonEditura Trei, 2018