Afinitățile elective

09/07/2018
Afinitatile elective - Johann Wolfgang Goethe

Afinități elective

Ce au în comun literatura și chimia?  La prima vedere apropierea dintre o știință și un produs al imaginației poate părea neobișnuită, dacă nu te aștepți la un roman SF și totuși, scriitorul german J.W. Goethe (un literat enciclopedist, de altfel)  oferă o poveste de dragoste de secol XIX construită parcă pe o teorie a reacțiilor chimice. Pornind de la o discuție  vizând termenii care dau titlul romanului lui Goethe, personajele din povestea scriitorului german remarcă, fascinate, semnificația afinităților elective: un fenomen al atracției între elemente diferite care, în urma unei interacțiuni intense ajung să se transforme reciproc. În funcție de proprietățile pe care le dețin elementele, gradul lor de atracție poate să varieze, uneori un element e suficient de atractiv pentru un alt element  al unui compus încât să îl disloce din legătura inițială și să genereze un proces transformator nou. Acest mecanism uneori anticipat, dar păstrând, cumva (mai ales în secolul al XIX-lea) o dimensiunea imprevizibilă și spectaculoasă reprezintă concentratul științific din care Goethe imaginează o intrigă amoroasă, oglindind de fapt fenomenul interacțiunilor moleculare în fenomenul relațiilor umane.

Eduard și Charlotte alcătuiesc un cuplu durabil, trecut de prima tinerețe. Eduard este un baron bogat, obișnuit să nu își refuze nicio plăcere, convins că e capabil să învingă orice adversitate, un personaj care depășește obișnuințele unei epoci și are suficientă răbdare pentru a-și împlini visul amoros alături de Charlotte, cea de care se simte legat printr-o iubire tenace și o fidelitate îndărătnică. Charlotte pare a fi o femeie blândă dar inteligentă, diplomată și împăciuitoare, mai răbdătoare poate decât soțul ei cu care a reușit să se căsătorească de abia după mulți și și o altă căsnicie la activ. Cei doi își duc viața într-un conac somptuos, preocupați de noi și noi îmbunătățiri practice și estetice ale domeniului, precum și de discuții rafinate. Eduard și Charlotte par să compună un echilibru stabil: deși diferiți, trăiesc o legătură fundată pe o atracție durabilă, aparent impenetrabilă. Decizia acestora, îndelung discutată, de a aduce la conac alte două personaje le va tulbura însă viața, așa cum bine anticipează Charlotte (dezaprobată de Eduard, încrezător în armonia care domnește în viața sa de zi cu zi). Primul care ajunge la conac este Căpitanul, un bărbat capabil, cu o vastă experiență de viață, preocupat mereu să fie folositor celor din jur, dar fără o locuință și o slujbă stabile. Creativitatea și zelul său în a sprijini eforturile de reamenajare de la conac, pasiunea pentru conversații sofisticate sunt apreciate imediat de Eduard (care vede în invitația pe care o lansează acestei vechi cunoștințe un act de generozitate). Solidaritatea masculină care se instalează între cei doi bărbați o minimalizează însă pe Charlotte care își simte rolul și competențele puse la îndoială. Sosirea lui Otillie, nepoata lui Charlotte, o figură blajină, calmă, serviabilă,  o fire pe deplin orientată domestic, nelipsită de inteligență și intuiție (nu foarte apreciate la școala internat pe care a absolvit-o) reașază talerele în balanțele relaționale. Otillie devine o desfătare pentru ochii masculini de la conac iar grija, atenția și vorba ei cumpătată devin repere tot mai fascinante pentru Eduard. Cuplul durabil Eduard-Charlotte își demonstrează fragilitatea pe măsură ce pasiunea pune tot mai puternic stăpânire pe Eduard care își petrece tot mai puțin timp cu Căpitanul și tot mai mult cu nepoata lui Charlotte. Acesta se apropie, la rândul său de Charlotte, anticipând o legătură tot mai puternică. Plecarea Căpitanului de la conac atrage după sine o nouă decizie în privința sorții lui Otillie. Dându-și seama că relația matrimonială pare aproape compromisă, Charlotte propune, pentru binele tuturor ca Otillie să îi părăsească. Eduard este însă transformat, nu mai este doar un element cu o afinitate electivă pentru un alt element, ci un element care a reacționat deja transformator. Realizând că nu va putea accepta plecarea lui Otillie și îngrijorat de viitorul acesteia, Eduard alege să își părăsească temporar căminul cu condiția ca tânăra sa iubită secretă să rămână la conac. Imediat după plecare află că Charlotte este însărcinată. Iată cum, apariția aparent neînsemnată a două personaje în viața altor două personaje ajunge să complice lucrurile exponențial: o căsnicie trainică a unui cuplu prosper, într-un palat îmbelșugat e tensionată la maxim, două femei rămase în urma bărbaților ajung să dezvolte o legătură puternică, deși sunt aparent rivale, prin intermediul unui copil și prin dezamăgirile pe care le-au trăit. Și totuși, timpul ajunge să domolească pasiunile, să rezolve totul, să refacă armonia sub semnul căreia debutează povestea lui Goethe? Ce se va întâmpla, peste ani, când Eduard se va întoarce acasă? Care vor fi finalitatea și impactul afinităților elective?

Povestea frumoasă a scriitorului german reprezintă un exercițiu provocator și pentru cititorul contemporan, nu doar prin felul, pe alocuri reducționist și simplificant în care un fenomen din lumea fizică e oglindit în lumea interacțiunilor umane ci mai ales prin mesajul oarecum cinic, dar onest legat de fragilitatea convingerilor noastre, de aroganța încrederii în propriile forțe. Dincolo de rațiune și liber arbitru și oamenii par fi stăpâniți de o serie de postulate biologice care, în contextul potrivit își vor demonstra aplicabilitatea. Povestea lui Goethe este și despre vulnerabilitatea noastră, despre contingența relațiilor noastre pe care le credem necesare și inalienabile în fața unor elemente surpriză, pe care le percepem inofensive și în exteriorul lumii pe care am construit-o, dar care odată intrate în proximitatea cotidianului nostru ajung, în cele din urmă să fie asimilate, schimbându-ne pentru totdeauna.

Afinitățile elective – J.W. GoetheEditura Rao, 2018