Proiecția lunii august – Despre Schmidt

14/08/2018

Despre Schmidt

 

Numele de Jack Nicholson este unul din acele nume asociat instant cu lumea filmului. Cu toții cunoaștem multe nume de actori și actrițe însă doar câteva sunt numele care ne introduc rapid în lumea magică a filmelor fără a sta deloc pe gânduri. Alte astfel de nume ar fi Marlon Brando, Alain Delon, Robert De Niro, Sophia Loren, Meryl Streep sau Leonardo DiCaprio. Și mai impresionant este faptul că aceste nume nu ne duc cu gândul doar la ideea de film în sine ci ne îndreaptă către cel puțin două sau trei capodopere care ne-au rămas întipărite în minte și la care revenim cu plăcere de fiecare dată. Când spunem Jack Nicholson ne gândim imediat la „Easy rider”, „Zbor deasupra unui cuib de cuci”, „Chinatown”, „The Shining”, „Batman” (varianta din 1989), „Mai bine nu se poate” și multe altele. Am putea afirma chiar că de la „Easy rider” (1969) și până în zilele noastre, cu câteva excepții, Jack Nicholson a făcut filme doar unul și unul. Evident că pe măsură ce a înaintat în vârstă, filmografia sa s-a mai rărit. După 1997 – an în care Nicholson a câștigat cel de-al treilea său Oscar – celebrul actor a făcut din ce în ce mai puține filme devenind, cum era și firesc, mai selectiv în alegerea rolurilor. Asta nu înseamnă că s-a retras; Nicholson a mai oferit publicului său, printre altele, „Cârtița” (capodoperă marca Martin Scorsese), „Promisiunea” (thriller marca Sean Penn), „Al naibii tratament” (delicioasa comedie în care face duet cu Adam Sandler), „Ultimele dorințe” (unde face un cuplu formidabil cu Morgan Freeman) și bineînțeles excelentul film dulce-amărui „Despre Schmidt”.

În acest film Jack Nicholson este Warren Schmidt, un bărbat la vârsta a treia proaspăt pensionat și proaspăt văduv. Acum că a rămas fără meseria sa de economist si fara sotie, viața sa pare că nu mai are niciun sens. Desigur are o fiică, însă relația sa cu aceasta este una deloc apropiată. Totuși, atunci când aceasta îl invită la nunta ei, eroul nostru hotărăște să meargă văzând acest lucru ca pe o oportunitate perfectă…dar nu cea la care ne-am gândi în mod normal și anume șansa de a se re-apropia de fiica sa, ci o oportunitate de a o împiedica pe aceasta să facă cea mai mare greșeală a vieții sale. În opinia domnului Schmidt, viitorul său ginere este un ratat iar fiica sa poate deveni și ea o ratată dacă se va mărita cu el. Drumul pe care personajul nostru îl va parcurge din Nebraska sa natală până în Denver, orașul în care locuiește fiica sa, se dovedește a fi unul de cunoaștere și autocunoaștere atât pentru el cât și pentru spectatori, care află tot mai multe despre domnul Schmidt și viața sa măruntă și ajung să îl sprijine din ce în ce mai tare în această încercare de a face ceva „măreț” acum spre sfârșit. Modul în care publicul primește informații despre personaj este unul foarte ingenios la care numai un mare regizor precum Alexander Payne se putea gândi. Înainte să plece în călătoria sa, Warren Schmidt acceptă să „sponsorizeze” un copil nevoiaș din Africa trimițându-i bani lunar. El este încurajat să-i scrie acestui băiețel pentru ca „relația” lor să nu fie doar una de sponsorizare. Astfel, bărbatul începe să-i scrie copilului despre viața sa de până în acel moment dar mai ales despre situația curentă a existenței sale și despre toate sentimentele care îl încearcă în această perioadă. Folosind tehnica epistolară, regizorul ne identifică pe noi, publicul, cu acel copil inocent complet străin de angoasele oamenilor mari trecuți prin viață.
Alexander Payne este un maestru al poveștilor oamenilor mici, obișnuiți (toate capodoperele sale, „Sideways”, „The descendants” sau „Nebraska”, vorbesc mai mult sau mai puțin despre destinele unor astfel de oameni). Pe regizor nu îl interesează destinele de geniu al marilor figuri ale omenirii le fel cum nu îl interesează să inventeze personaje eroice sau antieroice cu personalități remarcante și acțiuni grandioase. Regizorul combină stilul de „road-movie” cu stilul epistolar pentru a ne prezenta viața obișnuită a unui om obișnuit ajuns în niște situații un pic mai puțin obișnuite. Povestea lui Warren Schmidt poate fi povestea oricui și de aceea ne prinde; pentru că ne putem identifica usor cu personajele sau, dacă acest lucru nu se întâmplă, precis ele ne amintesc de cineva din familie sau din cercul de prieteni. Jack Nicholson nu este om obișnuit însă imensul său talent actoricesc îl face să se piardă în corpul și mintea lui Warren Schmidt. Filmul nu poate fi încadrat în genul dramatic dar nu este nici o comedie în adevaratul sens al cuvântului. Atunci când a câștigat Globul de Aur pentru cel mai bun actor într-un rol dramatic, Jack Nicholson s-a arătat surprins spunând că el a crezut că filmează o comedie. Această imposibilitate de a plasa filmul într-un anumit gen se datorează măiestriei regizorului Alexander Payne.
Vă așteptăm așadar, pe data de 17 august 2018 (vineri), la Librăria St. O. Iosif, la ora 20:00, la proiecția filmului „Despre Schmidt” cu Jack Nicholson în rolul principal. Intrarea este liberă.
Articol realizat de Horia Nilescu.

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *