Proiecția lunii septembrie – In the mood for love

31/08/2018

cinemateca st o iosif

Fără doar și poate, dragostea este cel mai ofertant subiect al artiștilor. În numele iubirii s-au scris cărți, s-au compus cântece, au fost create sculpturi, picturi și bineînțeles au fost făcute foarte multe filme. Din păcate, multe din filmele dedicate iubirii sunt în cel mai bun caz mediocre. Atunci când vorbești despre dragoste, e foarte ușor să cazi în clișee și romantism gratuit. De multe ori acest lucru se întâmplă fără voia autorului și asta pentru că există niște tipare foarte tentante care par să nu dea greș niciodată: muzică romantică de pian sau vioară pe fundalul unei revederi/îmbrățișări prelungite/sărut pasional, imagini cu doi îndrăgostiți plimbându-se nestingheriți fie prin niște locații foarte romantice (un parc parțial acoperit de ceață, o pădure dis-de-dimineață, o plajă însorită etc.), fie printre picăturile unei ploi la fel de romantice, dialoguri dulcege sau monologuri pompoase în care unul din personaje îi declară iubire eternă celuilalt etc. Din fericire, odată la câțiva ani, mai apare câte un film care îndrăznește să vorbească altfel despre iubire sau să vorbească despre un cu totul alt tip de iubire menținându-și, în același timp, frumusețea și bucuria de a vorbi despre acest sentiment unic. Pentru că putem vorbi despre mai multe tipuri de iubire: iubire ce arde intens sau iubire ce mocnește, iubire împărtășită sau neîmpărtășită, iubire trainică sau iubire de moment, iubire heterosexuală sau iubire homosexuală dar și iubire carnală sau iubire platonică. Despre o relați de iubire extrem de intensă și totuși platonică alege să vorbească marele regizor Wong Kar-Wai în excepționalul său film „In the mood for love”. Deși filmul este în limba chineză (mai precis în dialectul cantonez), titlul a fost gândit în limba engleză pentru că această construcție gramaticală luată dintr-un cântec al legendarului Nat King Cole, sună foarte bine și caracterizează perfect povestea și tonul filmului. De aceea nu vom încerca, nici noi, să traducem în limba română.

Așadar, „In the mood for love” este o poveste de dragoste relativ simplă: în Hong Kong-ul anilor `60, un jurnalist (Tony Leung) închiriază o cameră, într-o clădire de apartamente, care se află exact lângă ușa camerei unei secretare frumoase și misterioase (Maggie Cheung). Deși ambii sunt căsătoriți, destinul face ca ei să fie neînsoțiți de fiecare dată când se întâlnesc. Ei se întâlnesc fie dimineața când pleacă spre muncă fie seara când se întorc. Atracția dintre cei doi este evidentă încă de la început însă nici unul nu face nimic în acest sens. De ce? Motivul este unul pe care nu îl putem găsi decât în creațiile autorilor asiatici. Amândoi au bănuială că jumătățile lor îi înșală dar amândoi consideră că dacă ar da curs acestei atracții indiscutabile nu ar fi ajunge ceea ce au disprețuit toată viața: un soț infidel, o soția infidelă. Rămânând cu capul pe umeri cei doi speră să le dea un exemplu jumătăților infidele și să salveze cele două căsnicii. Astfel, pasiunea lor continuă să fie una platonică chiar dacă durerea este evidentă și sporește pe zi ce trece. Filmul este atât de bine realizat încât spectatorul aproape că poate simți fizic durerea unei relații ce pare ruptă din perfecțiune dar care nu se poate consuma niciodată. De fapt puterea incontestabilă al acestui film nu stă în povestea în sine ci în stările emoționale pe care ți le induce și tonalitatea pe care o impune firului narativ. Culorile explodează atunci când dragostea este în aer și devin gri-cenușii atunci când eroii noștri revin cu picioarele pe pământ. Chiar și ploaia (un element important al filmului) pare să cadă sacadat în ritm cu povestea personajelor. O altă găselniță interesantă a lui Wong Kar-Wai este aceea de nu ne arăta niciodată pe soțul secretarei sau pe soția jurnalistului pentru a nu ne insufla, fie și involuntar, subiectivsm în judecata noastră asupra filmului. Regizorul nu dorește ca nouă să ne fie milă de posibilii încornorați și astfel că ne-cunoscându-i pe aceștia, fără să vrem, începem să ne dorim ca relația eroilor noștri să se consume și să își urmeze cursul firesc.

in the mood for love
Nu putem încheia fără a vorbi un pic și despre Wong Kar-Wai, unul dintre mari vizionari ai cinematografului mondial. Până la Wong Kar-Wai, atunci când se vorbea despre Hong Kong în materie de filme discuția mergea către genul artelor marțiale și al acțiunii. Inevitabil Hong Kong-ul era asociat cu Bruce Lee și filmele sale sau, mai târziu, cu John Woo și fabuloasele sale filme de acțiune cu multe împușcături, explozii și sânge. Apoi a venit acest rezigor (sfârșitul anilor `80) care a îndrăznit să spună poveștile unor oameni reali, palpabili și să vorbească despre sentimentele comune ale umanității (iubire, gelozie, visuri) într-un mod artistic și proaspăt. Astfel, copilul teribil al cinemaului asiatic, a dat lumii capodopere precum „Chungking Express”, „Days of Being Wild”, „Happy Together” și bineînțeles „In the mood for love”.
Vă așteptăm așadar pe data de 7 septembrie 2018 (vineri), la ora 20:00, la librăria Șt. O. Iosif, pentru proiecția filmului „In the mood for love”, în regia lui Wong Kar-Wai. Intrarea este liberă.

Articol realizat de Horia Nilescu.

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *