Proiecția lunii noiembrie – Vânătoarea

05/11/2018

La mijlocul anilor ‘90, doi tineri regizori din Danemarca au vrut să revoluționeze lumea cinematografiei și până la un punct au și reușit. Numele lor: Thomas Vinterberg și Lars Von Trier, iar numele manifestului lor: „Dogma 95”. Manifestul cinematografic al celor doi regizori era, în esență, o întoarcere la origini. Acesta avea un set de reguli stricte de la care niciun regizor care adera curentului nu avea voi să se abată. Ideea principală era că un film trebuie făcut în condiții 100% naturale și nimeni nu are voie să își asume meritul pentru el. Astfel nici un film apărut sub egida „Dogma 95” nu menționa cine este regizorul, scenaristul sau actorii. Dar mai important, toate filmările trebuiai realizate în locația descrisă în scenariu, aveau să fie folosite doar camere de filmat care puteau fi manevrate cu o singură mână, doar lumină naturală și doar sunetele naturale produse de locația aleasă. Curentul a ținut aproximativ zece ani și a produs multe filme cel puțin interesante dar și două capodopere neașteptat de impresionante: „Breaking the waves – Abisul sufletului” (în regia lui Lars Von Trier) și „Festen – Sărbătoarea” (în regia lui Thomas Vinterberg). Dacă filmul lui Von Trier se abate de la o regulă a manifestului – este folosită muzică deja existentă – filmul lui Vinterberg este singura producție „Dogma 95” ce respectă în totalitate regulile acesteia. La un moment dat însă, cei doi regizori au abandonat aceste idei radicale și într-un fel limitativă și fiecare a luat-o pe drumul său: Von Trier a luat drumul Hollywoodului iar Vinterberg a rămas fidel Europei. Ce le-a rămas însă din acestă experiență a fost disciplina și etica de muncă impresionantă. Filmul „Vânătoarea” este un film de Thomas Vinterberg post-Dogma 95 însă este evident încă de la primul cadru că este făcut de un maestru al cinematografiei care vine dintr-o școală extrem de disciplinată și stilizată. Filmul este fără doar și poate o capodoperă iar mulți critici îl plasează printre cele mai bune ale secolului curent. cinemateca noiembrie
Filmul se numește „Vânătoarea” însă nu este nicidecum un film de aventură. Este povestea lui Lucas (Mads Mikkelsen), un educator de grădiniță dintr-un orășel de provincie din Danemarca. Viața lui Lucas pare că s-a redresat după un divorț dureros: face parte dintr-un cerc de prieteni, are o nouă iubită și este în relații foarte bune cu fiul său adolescent. Pe lângă toate acestea, Lucas este foarte îndrăgit de copiii de la grădiniță, de părinții acestora și de comunitatea orășelului în general. Totul se va schimba însă peste noapte iar eroul nostru va ajunge paria societății. De ce? Din cauza unei minciuni aparent nevinovate din partea unei fetițe de la grădiniță care dezvoltă o pasiune pentru educatorul ei. Ea îi mărturisește această pasiune și lui Lucas, însă acesta îi explică că toți copiii sunt tratați la fel și că nu poate avea preferați. Simțindu-se respinsă, fetița inventează o poveste conform căreia a fost atinsă într-un mod nepotrivit de către acesta. Povestea ajunge de la părinții fetiței la conducerea grădiniței și de acolo în tot orășelul. Scandalul provocat trezește resentimente și prejudecăți în rândul oamenilor ce transformă comunitatea lor armonioasă într-o gloată plină de ură desprinsă parcă din epoca medievală unde furcile și torțele au fost înlocuite cu bârfe și acționări în instanță. Astfel, vânătoarea poate începe.

Apărut în 2012, filmul a generat foarte multă vâlvă și controversă pentru că atinge un subiect foarte sensibil pe care nu mulți se simt confortabil să îl discute. La fel ca și capodopera lui Michael Haneke din 2009, „Panglica albă”, filmul lui Vinterberg pune la îndoială inocența copiilor și certitudinea adulților că aceștia spun întotdeauna adevărul. Ca și Haneke, Vinterberg alege să trateze copii ca pe niște adulți și și-ar dori parcă ca aceștia să suporte consecințele vorbelor și acțiunilor lor ca și oamenii mari. Desigur că acestă temă de discuție este foarte ofertantă și poate fi dezbătută mult și bine fără a se ajunge neapărat la o concluzie certă. Pentru a ne împiedica și mai mult să ajungem la un consens cu noi înșine în această problemă, Vinterberg a distribuit în controversatul rol o fetiță cum dulcică, blonduță cu o fetișoară cum nu se poate mai inocentă. Oricât de rațional ai fi este greu de crezut, uitându-te la acest omuleț, că este capabil de asemenea grozăvii. Și tocmai aici este geniul regizorului care dozează foarte bine povestea și nu încearcă nicidecum să fie imparțial. Dimpotrivă, el vrea ca noi, publicul, să cunoaștem adevărul pentru a trage concluzia corectă. Un alt mare atuu al filmului este Madds Mikkelsen, poate cel mai talentat actor pe care l-a avut Danemarca vreodată care face, în opinia multora, cel mai bun rol al carierei sale. Oricât de multe roluri a avut în producții hollywoodiene, este foarte clar că acesta se simte cel mai bine jucând în limba sa nativă.
Vă așteptăm așadar pe data de 9 noiembrie (vineri), la ora 20:00, la librăria Șt. O. Iosif, pentru proiecția filmului „Vânătoarea” în regia lui Thomas Vinterberg. Intrarea este liberă.

Articol realizat de Horia Nilescu.

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *