Heather, cu totul

12/11/2018

Heather, cu totulM-am uitat la câteva episoade din serialul Mad Men, o poveste proiectată în perioada ascensiunii publicitarilor din anii 60 din SUA și recunosc că m-a prins și am urmărit apoi toate sezoanele – nu pentru că aș avea un interes aparte pentru istoria publicității, ci mai degrabă pentru că Matthew Weiner, creatorul serialului reușește să exploreze psihologia unei epoci (de la relațiile de familie, statutul femeii, standardele profesionale capitaliste) și mai ales să construiască o serie de personaje interesante (locul principal ocupându-l, desigur, protagonistul Don Draper), multidimensionale și enigmatice. Tocmai pentru proba acestui talent,  al construcției credibile și provocatoare de personaje, nu am ezitat să citesc microromanul semnat de Matthew Weiner, HEATHER, CU TOTUL (publicat în limba română la Editura Polirom),  o poveste pe cât de scurtă , pe atât de concentrată despre bizareria dinamicilor familiale.

Mark și Karen alcătuiesc un cuplu destul de obișnuit, intrat deja pe panta degradării armoniei maritale, sub presiunea timpului și a rutinelor încăpățânate. Fiecare pare să se fi aflat aproape de ratare, fie ea profesională sau personală, chiar înainte să se întâlnească, dar căsătoria lor pare să le fi adus șansa unei salvări și recuperări. Mark are în jur de 40 de ani când o cunoaște pe Karen, câștigă destul de bine, nu are o înfățișare favorabilă iar pentru el femeile reprezintă un mister care nu se dovedește neapărat fascinant și generator de curiozitate. Mark este atât de aproape de a rămâne singur, decuplat de contact uman feminin.  Karen nu e conștientă de frumusețea ei, e caracterizată de o timiditate pe care ceilalți o percep uneori drept siguranță de sine și nu și-a găsit vocația, atunci când îl întâlnește pe Mark. Originile amândurora sunt explorate pe scurt, în deschiderea romanului și proiectează câteva umbre asupra personalităților protagoniștilor. Momentul căsătoriei pare să fie un real punct de cotitură pentru ambele personaje: Mark descoperă inițial apropierea (refuzată în copilăria marcată de câteva traume emoționale) autentică de o altă ființă umană, în vreme ce Karen, deși nu găsește pista împlinirii profesionale, află o nouă dimensiune care să îi valorifice potențialul: dimensiunea maternă. Odată cu venirea pe lume a lui Heather, fiica lor, fragilul echilibru salvator dintre Mark și Karen e pe cale să se destabilizeze. În ciuda faptului că Heather pare un copil aproape perfect (frumos, inteligent, neobișnuit de empatic), el va schimba raporturile dintre soți. Karen o va transforma pe Heather în proiectul ei de viață, destinația tuturor investițiilor afective și de timp disponibile, în vreme ce Mark se va retrage pe o poziție de observator, atât în spațiul profesional cât și în spațiul personal. Până în momentul în care Heather va atinge vârsta adolescenței, relația dintre soți va fi evoluat spre un drum al unei oarecare resemnări, un drum în care intimitatea dintre cei doi devine o problemă fără rezolvare dar și fără să amorseze alte tensiuni. Momentul în care Heather devine autonomă și se transformă, din copilul docil și simpatic într-o adolescentă tăioasă și impulsivă este momentul în care Mark și Karen se confruntă cu posibilitatea unei noi pierderi. Karen se teme de faptul că va fi părăsită de copilul care inevitabil se maturizează, în care a investit disproporționat de mult, în vreme ce Mark, la rândul său anticipează, nu la aceeași intensitate că evoluția lui Heather va refocaliza atenția pe mariajul său aproape naufragiat. Atitudinea protectoare a celor doi, aparent obișnuită și izvorâtă dintr-un instinct parental este însă dublată de teama de a pierde o viață nu neapărat confortabilă dar previzibilă într-un disconfort asumat.

Pe un fir narativ paralel apare povestea lui Bobby, un băiat născut într-o familie profund disfuncțională, cu dependenți de droguri, un băiat al cărui parcurs personal și profesional devine dramatic încă din adolescență, când ajunge la închisoare și dezvoltă trăsăturile tipice unui psihopat: lipsă de empatie, ambiții egoiste și porniri impulsive. Bobby ajunge să lucreze ca muncitor pe un șantier în apropierea familiei lui Heather și o întâlnește, mai apoi, pe adolescenta față de care simte pulsiuni erotico-agresive irezistibile. Cum se va încheia confruntarea între această amenințare hazardată dar extrem de periculoasă a lui Bobby (ale cărui planuri sinistre devin destul de transparente) și viața obișnuită de suburbii cu ale sale culise dureroase din familia lui Karen și Mark vă rămâne să descoperiți. Finalul romanului care ai crede că poate fi anticipat din momentul în care intențiile lui Bobby devin clare va avea însă parte de o elegantă și simbolică întorsătură de situație.

Într-un roman extrem de concentrat dar cu personaje solide și convingătoare, Matthew Weiner reușește să exploreze elemente de psihologie familială interesantă, despre felul în care chiar și atașamentele naturale pot ajunge să fie pervertite în esență de un cumul de frustrări și temeri personale.

HEATHER, CU TOTUL – Matthew WeinerEditura Polirom, 2018