Ierbar – Andrei Dosa

10/01/2019

ANDREI DÓSA s-a născut în 1985, la Brașov. A publicat volumele de poezie Când va veni ceea ce este desăvârșit (Editura Tracus Arte, 2011), American Experience (Editura Cartea Românească, 2013), Nada (Editura Pandora M, 2015) și Adevăratul băiat de aur (Casa de Editură Max Blecher, 2017). A tradus mai multe cărți din engleză și maghiară. În anul 2017 a fost unul dintre cei zece scriitori incluși în programul New European Voices, coordonat de platforma Literature Across Frontiers. În prezent este redactor al revistei „Poesis International“.

andrei dosa

Un roman care putea fi despre repetiție și paranoia, dar este despre sensibilitate și prietenie, despre oameni în subsoluri cu lumină slabă pe care îi apropie nesiguranța. Student la Regie, personajul principal visează un film marca Fără Chef Productions în colaborare cu Lehamite Films și ce iese este această carte, la granița dintre supralicitare și plictis, o poveste despre ratare, neverosimilă prin relaxarea și detașarea pe care o induce.
După primele pagini te aștepți ca la un moment dat un valet să scoată pe ușa din spate o piramidă din coji de portocale și lămâi stoarse, cum se întâmpla în Marele Gatsby. Dar nu se întâmplă asta. Un muncitor necalificat la o firmă de finisaje interioare, care moștenește un apartament cu patru camere, nu-și poate permite spectacolul luxului și al opulenței. Fragilitatea unei lumi construite artificial, imaginația surescitată, frazele scurte, laconice, analitice creează compromisul perfect între așteptările cititorului și ceea ce i se livrează.
Ierbar - Andrei Dosa
În schimbul unei povești participanții pot câștiga un set de timbre, inițiindu-se o convenție a jocului à la Decameronul, în care fiecare trebuie să spună o poveste pentru a trece timpul sau, à la Șeherezada, în care fiecare spune povestea pentru a se salva. Drogul ca metodă de exhibare a celui care nu s-ar arăta pe sine în lume așa cum este în stare conștientă și jocul introvertitului deghizat în persoană sociabilă și entuziastă constituie un experiment (poate și un pariu al autorului cu sine) despre câtă (ego)proză ai în tine când vii din poezie.
Ierbar – Andrei Dosa – Editura Polirom, 2018

Recenzie realizată de Ioana Zenaida Rotariu.