Nimicul – Hanif Kureishi

29/03/2019

Nimicul - Hanif KureishiAm citit romanul lui HANIF KUREISHI, publicat la Editura Humanitas în urmă cu ani de zile, AM CEVA SĂ-ȚI SPUN care m-a inspirat în campania pe care am realizat-o împreună cu colegii mei de la Librăria Șt O Iosif Brașov (ce au inclus și scurt metraje de care ne amintim cu drag) Cărți și Cd-uri cu dor de ducă. Am ales atunci să pledez pentru romanul lui Kureishi drept călăuză de lectură, pentru cei care își planificau o potențială călătorie la Londra, atâta timp cât volumul autorului de origine pakistaneză te scufunda pur și simplu în atmosfera de Turn Babel, caracteristică capitalei britanice de astăzi. Pentru ediția din luna martie a Clubului de Lectură am ales tot un roman de Kureishi, mai scurt, mai concentrat și cu o altă miză decât zugrăvirea atmosferei unui spațiu, centrat mai degrabă pe reconstrucția atmosferei unei vârste, totul încapsulat într-o înșelătoare intrigă psihologică.

NIMICUL, cel mai nou roman semnat Hanif Kureishi, tradus și publicat în limba română la Editura Humanitas spune povestea lui Waldo,  un scenarist de succes, țintuit la pat de infirmitate, de boală și de vârsta înaintată. Waldo a fost un bărbat frumos și inteligent,  și-a trăit tinerețea în anii 60-70, în perioada exploziei emancipării, în vremurile în care orice era permis, în care tradiția fidelității și temnița convenționalismului erau contestate, în care etica părea a fi o formă de violență. Privind retrospectiv, Waldo recunoaște că a rămas un senzualist care îl are pe marchizul de Sade drept ghid moral, dar că a renunțat la falsul ideal de masculinitate și la aroganța pe care frumusețea i-a impus-o ani de zile, susținând un stil de viață centrat pe droguri și promiscuitate. La toate acestea a ajuns să renunțe după ce a întâlnit-o pe soția sa, Zee, o femeie din India, cu 20 de ani mai tânără decât el, poate singura pe care a ajuns să o iubească, cea care l-a salvat de la abuzul de cocaină și din anturajele sociale dubioase și autodistructive (după ce Waldo, la rândul său, a salvat-o de o căsnicie nefericită pe continentul asiatic). Relația dintre cei doi e pusă la încercare, în momentul în care Waldo e răpus de neputință fizică la pat, în vreme ce Zee pare să înflorească și să își trăiască o a doua tinerețe. Fundamentele solide ale cuplului atipic londonez sunt tensionate și de apariția lui Eddie, un personaj alunecos (mai mult decât o cunoștință, dar mai puțin decât un prieten), un jurnalist de film tânăr în care Waldo nu are încredere, pe care îl consideră un escroc, un pișcotar, un parazit la modă, manierat și curtenitor. Mereu surprins în situații problematice din punct de vedere financiar, Eddie ajunge să se instaleze în apartamentul luxos al lui Waldo și chiar să dezvolte o legătură strânsă cu Zee. Conștient de vulnerabilitatea sa și de problemele pe care decăderea fizică le-a perpetuat în relația cu Zee, Waldo devine tot mai convins că Eddie și Zee au o aventură. Această suspiciune adulteră îi alimentează deopotrivă pornirile detectiviste și punitive dar și imaginația de scenarist. Waldo caută, prin mai multe mijloace tehnice sau chiar prin intermediul altor cunoscuți să își valideze ipoteze adulterului și sa deconspire profilul oportunist al lui Eddie. Sunt lucrurile ceea ce par? Au Eddie și Zee o legătură? Ceilalți apropiați ai lui Waldo au și ei intenția să îl inducă în eroare? Vă rămâne să descoperiți pe parcursul unei narațiuni concentrate, nelipsită însă de teme provocatoare, dincolo de intriga psihologico-polițistă.

Romanul lui Hanif Kureishi pune în discuție în primul rând problema unei relații asimetrice între parteneri. Deși pare să aibă temeiuri autentice, diferența de vârstă atrage în cele din urmă drama autonomiei și a dezechilibrării potențialului de cuplu: Waldo, în ciuda faptului că psihic se simte încă în putere, nu mai e capabil să se autosusțină fizic și nici să vină în întâmpinarea nevoilor soției sale Zee (ceea ce ridică întrebarea, la fel ca în filmul lui Lars von Trier, Breaking the Waves, ar fi moral și generos din partea lui să tolereze și chiar să încurajeze adulterul?). Raportarea lui Zee la Waldo pare să fie un amestec neclar de iubire și recunoștință, dar chiar și așa sacrificiul de sine nu pare să aibă sens deplin, dat fiind faptul că Waldo nu vrea (sau nu mai poate) să compenseze măcar pe plan psihologic intimitatea pierdută (el fiind obișnuit atâtea decenii cu firescul familiarității fizice). E pusă în discuție, desigur și felul în care ajungi să îți reprezinți realitatea, din perspectiva unui observator cu acces limitat la informații directe(ceva asemănător thirllerului lui Hitchcock, Rear Window la care există o referință la un moment dat) – timpul pe care îl petreci în singurătate îți lasă răgaz deopotrivă de reflecție dar și de construcții imaginare cu potențial paranoic. Nu în ultimul rând romanul lui Kureishi pune în discuție raportul tensionat și dureros între condiția artistului, teoretic universală și eternă și condiția umană fragilă și supusă declinului – așa cum remarcă Waldo, un artist nu se pensionează niciodată, pe măsură ce avansează în vârstă frenezia lui ar putea deveni chiar mai intensă. Pornind de la această observație este cu atât mai interesantă reacția, pe undeva ambivalentă a protagonistului la potențialul scenariu adulterin (o ambivalență care prelungește de fapt cele două coordonate de care aminteam: artistic și uman): pe de o parte e dezamăgit, disperat, vindicativ pentru că insinuarea lui Eddie în relația sa (un om pe care îl consideră inferior din punct de vedere al șarmului și al frumuseții) este oglindirea dureroasă a faptului că Waldo este un bătrân irecuperabil (iar Eddie beneficiază de un atu de necompensat: cel al tinereții), pe de altă parte procesul verificării ipotezei infidelității și scenariile pe care Waldo le pregătește, de acolo din patul său, din scaunul său cu rotile reprezintă un prilej-surogat de revigorare artistico-profesională. Deci, ceea ce pare a fi inoportun și  dureros pare să aibă un revers motivant și plăcut.

Vă așteptăm impresiile voastre despre acest roman, la o nouă ediție a CLUBULUI DE LECTURĂ, VINERI, 29.03.2019, începând cu ora 18, în Salonul Șt.O.Iosif!

Nimicul – Hanif Kureishi- Editura Humanitas, 2019