Pierdută în așteptare – Gytha Lodge

24/03/2020

După ce a propus un parteneriat proaspăt, lipsit de prejudecăți și deschis scriitorilor români debutanți sau consacrați Libris Editorial își diversifică oferta. Din 2020 Libris Editorial vă propune  prima traducere din literatura internațională în forma unei povești ambițioase și arborescente, din zona thriller-polițistă, semnat de o scriitoare engleză cu studii la Cambridge, romancieră, dramaturgă pe nume Gytha Lodge.

Pierduta in asteptare - Gytha Lodge

Pierdută în așteptare este un roman care se întinde pe aproape 500 de pagini dar care nu își plictisește cititorii, chiar dacă se construiește, în ciuda întinderii sale, în jurul unei sfere  restrânse de personaje. După ce, accidental, trupul unei adolescente este găsit într-o pădure unde aceasta a fost dată dispărută în urmă cu 30 de ani, Inspectorul Șef Jonah și echipa sa din Poliție redeschid o anchetă nerezolvată de decenii și încearcă să reconstituie toate piesele de puzzle în lumina noilor descoperiri. Desigur, e dificil să mai găsești indicii clare și numeroase după atâta timp, fie că faci cercetare la fața locului, fie că încerci să sondezi memoria martorilor de la acea vreme. Cu toate acestea, echipa lui Jonah, depășind superficialitatea predecesorilor săi, identifică mai multe fire posibile care să asambleze o poveste coerentă din care să nu lipsească esențialul oricărui caz întemeiat: motiv, autor, mijloc.  Ancheta polițiștilor îi vizează în primul rând pe cei care au luat ultima oară contact cu victima, pe numele ei Aurora. E vorba de  gașca în compania căreia Aurora și-a petrecut ultima noapte la o petrecere în pădure. Tinerii respectivi au alcătuit, în anii 80 un grup controversat, un grup compus din elevi străluciti dar și rebeli, exact profilul unei trupe populare care atrage atenția și stârnește reacții deopotrivă intimidante și admirative din partea celorlalți. Centrul grupului a fost reprezentat de Benners, un chitarist înstărit, inteligent, atrăgător și cu o bogată experiență sexuală și de viață, Topaz, fosta prietenă a lui Benners și sora Aurorei, cu un apetit crescut pentru încălcarea regulilor, Coralie, prietena lui Topaz, fata mai prostuță dar care compensează prin loialitate, Connor, un rebel antisistem aflat mai degrabă în umbra lui Benners, Jojo, entuziasta logoreică, sportivă și sălbatică. În acea seară din 1983, grupul a recurtat-o pe Aurora, nu înainte de a face rost, printr-un concurs de împrejurări de o mare cantitate de amfetamine. Oarecum stingheră , Aurora încearcă să se integreze, măcar parțial în gașca dezinhibată pentru care noaptea se anunță lungă și furtunoasă, cu alcool, sex și droguri. În același timp ea îl remarcă, discret, incidental pe unul dintre profesorii de la școală, domnul Mackenzie,  aflat și el cu cortul în pădure, care pare să se fi întâlnit accidental cu Topaz dar care nu îi informează și pe ceilalți de acestă întâlnire. A doua zi dimineață tinerii mahmuri constată că Aurora a dispărut și anticipeaza ca vor intra în mare bucluc dacă nu vor ascunde drogurile. Evenimentele din acea seară a dispariției sunt reconstituite de autoare în câteva fragmente, cronologic care constituie firul narativ al trecutului și care alternează cu investigația din prezent. Jonah și echipa sa sunt nevoiți să reconstituie acea seara în detaliu, să interogheze pe fiecare membru al grupului. Adulți funcționali cu profesii variate și experiențe diverse, foștii liceeni sunt nevoiți să își deruleze amintirile care, abordate separat nu par să se potrivească întocmai. Jonah apelează la toate resursele posibile: de la locul dispariției culege orice probă, pentru a înțelege cum a murit Aurora și care a fost traseul ei în ultimele ore din acea seară din 1983, prelucrând fosta gașcă de prieteni în manieră individuală dar și de grup, cercetându-le partenerii de viață, dealerii de droguri și orice alt contact ar putea aduce o cât de mică noutate la dosarul deja alcătuit. Nu e uitat nici profesorul Mackenzie care se pare că a fost trecut cu vederea mult prea ușor de ancheta anterioară, din istoricul căruia nu lipsesc indicii legate de posibile legături cu elevele sale.

Sunt câteva lucruri notabile în povestea scriitoarei britanice. Gytha Lodge construiește un roman polițist interesant, în care, pe măsură ce dăm paginile, cot la cot cu anchetatorii, putem multiplica pistele posibile pentru găsirea vinovatului. Aproape fiecare personaj funcționează ca o oglindă deformatoare pentru alte personaje, antrenând potențiale bănuieli, dezvăluind informații parțial incompatibile cu declarația celui intervievat. În acest fel se genereaza efectul de suspans în care potentialul criminal devine tot mai greu de ghicit, atâta timp cât mai multe personaje nu pot fi excluse din rândul suspecților.

În al doilea rând, Gytha Lodge proiectează un puzzle a cărui imagine panoramica nu e neapărat atât de complexă dar care este spart în bucățele suficient de mici ca să-l facă provocator de asamblat. Avem așadar de a face cu o poveste elegant de simplă , cu personaje puține dar care se reconstituie din amănunte uneori trecute cu vederea. Numărul redus de personaje și concentrarea reconstituirii pe o singură noapte conferă avantajul posibilității de explorare psihologică, iar Gytha Lodge valorifică din plin această posibilitate Preferând să șteargă granița clasică dintre bine și rău (cel puțin până aproape de final), Gytha Lodge ne deschide dimensiunea vulnerabilă a tuturor celor implicați, anchetați și anchetatori (căci și viețile personale ale inspectorului Jonah și ale ajutorului său ajung să interfereze și chiar să se intersecteze cu ancheta), conferindu-le umanitate, repunând în discuție ideea de încredere și vinovăție asupra căreia cei situați de partea  legii nu dețin însă monopol. Nu în ultimul rând, Gytha Lodge explorează dinamica psihologiei de grup (pendulând între grupul din 1983 și grupul din prezent), felul în care, în situații extreme, grupul poate acționa cu o complicitate constructivă sau distructivă, atunci când sunt consecințe importante în joc. Acest fenomen mi-a amintit, parțial de o altă poveste interesantă cu grupuri surprinse în situații deosebite, pe parcursul mai multor decenii, anume IT al lui Stephen King.

În vremurile anxiogene pe care le trăim, redescoperiți plăcerea lecturii, faceți saltul în zona ficțională și lăsați-vă purtați într-o poveste antrenantă și inteligentă.

Pierdută în așteptare – Gytha Lodge- Editura Libris Editorial, 2020