Recenzie carte Acolo unde cântă racii – Delia Owens

08/10/2020

Titlu original: Where the Crawdads Sing
Editura Pandora M, 2019

Acolo unde cântă racii - Delia Owens

Acolo unde cântă racii” este romanul de debut al Deliei Owens, care a fost primit extrem de bine de presa internațională și care a impresionat-o atât de tare pe actrița Reese Witherspoon încât aceasta a decis să produca ecranizarea lui, sub aripa Fox 2000.

Cartea ne dezvăluie povestea celei cunoscute în orășelul Barkley Cove din Carolina de Nord drept Fata Mlaștinii – pe numele ei adevărat, Kya Clark. Dacă la început, această poreclă pare să reprezinte o etichetă pusă de localnici asupra fetiței veșnic murdare și complet needucate, care trăiește izolată în acel loc dezgustător cu miros de descompunere și pe care nu o lasă să se apropie de copiii lor imaculați, cu timpul ea capătă o nuanță de duioșie, pentru că într-adevăr, Kya este exact asta – copilul mlaștinii, care are grijă de ea și îi oferă ce are mai bun – hrană, protecție, chiar și anumite forme de tandrețe – atunci când cei din aceeași specie cu ea nu o fac.

Kya este un copil născut într-o familie disfuncțională, care ajunge la o vârstă foarte fragedă să trăiască singură într-o colibă din smârc, fără bani, fără a ști să citească și să-și poarte singură de grijă. După o încercare eșuată de a merge la școală, din cauza faptului că ceilalți copii râd de ea, Kya păcălește autoritățile în repetate rânduri și nu lasă pe nimeni să se apropie de ea. Pentru că suferă din pricina abandonului și a respingerii celorlalți, își creează un scut și nu lasă decât viețuitoarele din mlaștină să îi stea alături. Fiind parte perfect integrată a acestei lumi, Kya este fascinată de tot ceea ce o înconjoară și are o imensă sete de cunoaștere, observă și învață să recunoască specii de plante și păsări, comportamente, cicluri de viață. Respiră zilnic această frumusețe și puritate, pe care numai natura neatinsă de mâna distrugătoare a omului o poate avea și încet, înflorește ca parte din ea și, dintr-o fetiță neajutorată, se metamorfozează într-o femeie splendidă și neîmblânzită, întocmai ca locul care o înconjoară.

Cu toate că oamenii nu au făcut multe gesturi de bunătate față de ea, Kya se lasă totuși învinsă de dorința de apropiere umană și le permite, pe rând, lui Tate și lui Chase Andrews să pătrundă sub carapacea izolării ei. Cunoaște astfel ce înseamnă iubirea, apropierea dintre un bărbat și o femeie, ce înseamnă generozitatea în iubire și dimpotrivă, dorința de posesie a celuilalt, cum iubirea te poate ajuta să crești, să devii mai bun sau te poate micșora, dezbrăca de tot ceea ce ești și te poate duce aproape de dispariție.

În momentul în care unul dintre acești doi băieți, Chase Andrews – genul de bărbat arătos și charismatic, iubit de toată lumea, dar în special de femei – este descoperit mort în mlaștină și decesul lui nu pare a fi un accident, toate indiciile duc către Kya, iar viața ei liniștită, în perfectă armonie cu natura este tulburată și serios amenințată.

Deși are ușoare accente de roman polițist – o parte a cărții fiind dedicată investigației criminale – „Acolo unde cântă racii” nu strălucește datorită lor, ci datorită sensibilității și duioșiei cu care este scrisă. Acuratețea descrierii mlaștinii și frumusețea peisajului zugrăvit de Delia Owens se datorează studiilor ei în zoologie și unor ani întregi dedicați naturalismului și sunt într-adevăr impresionante. Dar ceea ce cucerește cititorul cu adevărat este delicatețea cu care pătrundem în lumea interioară a Fetei Mlaștinii, felul în care devenim martorii trăirilor și sentimentelor ei, felul în care suntem făcuți să înțelegem câtă suferință aduc abandonul, respingerea, izolarea. Ne atașăm puternic de puținii îngeri păzitori ai protagonistei, care veghează uneori neștiuți și de la distanță asupra ei și ne îndrăgostim de gingășia și fragilitatea ei și, în același timp, de forța ei interioară, de puterea ei de a supraviețui în condiții care pe cei mai mulți dintre noi i-ar frânge.

“Peste tot pe unde umbla, întinderea mlaștinii îi purta de grijă. Și apoi, în cele din urmă, într-un moment nedeslușit, durerea din inimă fu absorbită precum apa în nisip. Tot acolo era, dar în adânc. Kya își lăsă palma pe pământul ud, care scotea aburi ca de răsuflare, iar mlaștina îi deveni mamă.”

Atmosfera cărții, stilul duios în care este scrisă sunt foarte asemănătoare cu cele dintr-un alt roman tulburător și extrem de sensibil, foarte iubit de critică și laureat al Premiului Costa pentru Roman de Debut: “Acolo unde femeile sunt regi” de Christie Watson.

Mai multe recenzii pentru “Acolo unde cântă racii” de Delia Owens, puteți citi pe pagina cărții din libraria online libris.ro. Review-uri Libris.ro