Recenzie carte Mindfulness urban – Gáspár György

14/10/2020

Titlu integral: Mindfulness urban: exerciții de curaj, compasiune, conectare

Editura: Curtea Veche Publishing, 2018

Recenzie carte Mindfulness urban - Gáspár György

Cartea lui Gáspár György vine în completarea colecției Biblioterapia a Editurii Curtea Veche fiind un ghid de psihologie practică care oferă o experiență plăcută și complexă de lectură, având, alături de exerciții menite să aducă un plus bunăstării noastre psihice, pagini pline de culoare și fotografii care induc o stare de relaxare și confort.

Datorită acestei cărți aflăm că unele dintre cele mai noi studii în domeniu susțin teoria conform căreia sănătatea noastră fizică și mintală depinde de diversitatea emoțiilor pe care ni le permitem noi înșine să le trăim, faptul că nu valența lor – adică faptul că sunt pozitive sau negative – este cea mai importantă, ci diversitatea și frecvența acestora. Mai mult decât atât, este importantă precizarea că mindfulness nu înseamnă gândire pozitivă, deoarece chiar și aceasta poate fi limitativă, iluzorie și chiar greșită.

Totuși, a-ți permite să trăiești tot spectrul emoțiilor umane nu este deloc un lucru ușor, mai ales că noi oamenii avem tendința ca în momentele critice să ne deconectăm de la noi înșine și resursele noastre din acele momente și să acționăm în mod instinctiv, în feluri care nu ne caracterizează, pe baza unor experiențe copleșitoare din copilărie sau a unor proiecții din mintea noastră, care nu face diferența între realitate și imaginație. Faptul că reacționăm în acest fel la provocări, pe pilot automat, ne stoarce de energie și ne lasă pradă unor sentimente intense de pierdere, neputință sau panică.

Tocmai din acest motiv, practicarea mindfulness-ului este utilă sau, putem spune, chiar necesară și această carte ne poate ghida primii pași înspre o stare de prezență, luciditate, care să ne permită să acționăm cu calm și adecvat situațiilor în care ne pune viața, ba chiar mai mult decât atât, să acționăm cu curaj, compasiune și conectare.

Cartea este structurată în 3 părți, prima trece prin toți pașii pe care îi presupune o stare personală de mindfulness, a doua se extinde asupra mindfulness-ului în cuplu, în relația părinte-copil și în viața profesională, iar cea de-a treia merge puțin mai departe cu noi perspective asupra stresului, anxietății, fricii și a depresiei. De asemenea, cartea are în cadrul fiecărei secțiuni exerciții (deloc complicate ca și logistică sau postură) prin care să învățăm să ne concentrăm asupra respirației și a corpului nostru care are rol de ancoră în prezent, atunci când gândul ne fuge în trecut sau viitor, să exersăm sentimente de compasiune și recunoștință față de noi înșine și față de ceilalți, dar și să ne observăm gândurile și emoțiile, să le lăsăm să existe fără a interveni asupra lor și fără a ne identifica cu ele, pentru a nu le da șansa să se transforme în stări de care nu mai putem scăpa.

În toate aceste arii, fie că este vorba de viață personală sau profesională, descoperim că funcționăm si acționăm după niște formule în care durerea – de care fugim atât de mult și totuși este inevitabilă – este factorul comun. Diferența o face felul în care privim noi durerea, dacă alegem să o acceptăm, punem premisele vindecării, dacă o negăm, ne înfuriem sau alegem conștient sau inconștient orice altă formă de respingere, ea se va transforma în suferință. Acceptarea, compasiunea, îngăduința (față de noi înșine în primul rând), curajul și conectarea pot face diferența pentru o viață trăită asumat și o minte sănătoasă, flexibilă și receptivă la noi informații.

Cartea lui Gáspár György este ideală pentru a ne învăța să fim mai puțin critici și a nu ne mai judeca pe noi cu atâta asprime pentru că ea însăși este scrisă într-un stil cald, prietenos, pe un ton din care simțim dorința autorului de a ne împărtăși lucruri și experiențe vindecătoare, de a ne ghida să încercăm să controlăm mai puțin și să trăim mai mult – cu uimire, curiozitate și deschidere față de experiențe noi, cu recunoștință și bucurie.

Oricât de neașteptat, surprinzător sau inconfortabil ar fi momentul prezent, adevărul gol-goluț este că acesta este singurul pe care-l avem […].”

Ceea ce contează cu adevărat este ca, prin practica mindfulness, să devenim mai intimi și mai prietenoși cu noi înșine, având astfel acces la resursele noastre de adult, necesare pentru a trece cu bine peste problemele inerente ale vieții și pentru a rămâne umani în relațiile cu cei care ne îmbogățesc viața.”

Cartea lui Gáspár György este în același ton și se completează foarte bine cu o altă carte publicată la editura Curtea Veche, semnată de Brene BrownCurajul de a fi vulnerabil, ambele pledând pentru diversitate emoțională, care ne păstrează conectați la “singurul lucru care dă scop și sens existenței”.

Mai multe recenzii pentru Mindfulness urban de Gáspár György, puteți citi pe pagina dedicată cărții de librăria noastră online, libris.ro.