Primavara la Roma a doamnei Stone
Recenzii / 15/09/2017

E greu să uiți ecranizările sau punerile în scenă ale pieselor semnate de Tennessee Williams și nu doar datorită distribuțiilor memorabile (cel puțin în cazul filmelor), cât mai ales datorita dialogurilor intense, personajelor de proporții tragice, replicilor memorabile, tensiunilor conversaționale explozive. Fie că vorbim de Pisica pe acoperișul fierbinte sau de Un tramvai numit dorință (dacă e să amintesc două dintre cele mai cunoscute lucrări semnate de scriitorul american), acestea se dovedesc două incursiuni în psihologia unor personaje în care, chiar și cititorul sau privitorul secolului XXI poate regăsi teme universale. În aceeași linie, a explorărilor aparențelor confortabile, care ascund însă multă suferință și multă dramă, gata să iasă la iveală se înscrie și primul roman semnat de Tennessee Williams și tradus în românește la Grupul Editorial Art (ecranizat de asemenea, în anii 60, având-o în rolul principal pe Vivien Leigh, o actriță care împărtășea, la acel moment, o parte din condiția protagonistei lui Williams). Primăvara la Roma a domnei Stone este un microroman proiectat în Roma postbelică, un microroman care o aduce în atenție pe Karen Stone, o fostă actriță bogată de vârsta a doua nevoită să se confrunte cu trei surse de vlăguire: condiția de văduvă, apusul carierei, instalarea…

Apele Nordului
Recenzii / 05/09/2017

“Cleverness, he thinks, will get you nowhere; it is only the stupid, the brilliantly stupid, who will inherit the earth.”  ― Ian McGuire   Înainte de ascenisunea petrolului și a combustibilor fosili, înainte de electrificarea la scară largă și de a doua revoluție industrială, Europa se folosea încă de alte resurse naturale, precum grăsimea de balenă, pentru iluminat și alte procese industriale. Ca să valorifice însă  asemenea resurse, navele comercianților și ale experimentaților vânători erau nevoite să ajungă departe, spre Groenlanda, în așa numitele ape ale nordului, terifiante capcane și comori deopotrivă chiar și pentru cei mai încercați mateloți, ținând cont de faptul că vânătorii se puteau întoarce fără nicio pradă, dacă nu chiar ajungeau să-și piardă și vasul și viața. În acest univers aventuros, întunecat și dens în surprize sinistre este proiectat originalul roman al lui  Ian McGuire, o explorare care amintește de expedițiile imaginate de Jules Verne (precum cea din Căpitanul Hatteras) dar cu o amprentă mult mai crudă și realistă. La mijlocul secolului al XIX-lea, când vânătoarea de balene era deja în declin, pe măsură ce alternativele progresiste în dezvoltarea industriei europene își făceau simțită prezența, un vechi comerciant  propune unui echipaj suficient de pestriț o incursiune…

Centrul nu se mai poate sustine
Recenzii / 28/08/2017

Schizofrenia se numără printre cele mai stigmatizate și invalidante afecțiuni psihiatrice primare. Dincolo de confuzia răspândită în rândul publicului larg între schizofrenie și tulburarea de personalitate multiplă (sau tulburare disociativă, după noile standarde diagnostice), pacienții cu schizofrenie sunt priviți adesea cu teamă și poate cu milă de semeni, atâta timp cât se anticipează că ei pot deveni violenți, că nu pot trăi o viață satisfăcătoare, nu pot avea prieteni, familii și cariere multumitoare, prizonieri ai unui univers cel mult sedat și neutralizat de medicamente. În acest context, Elyn R. Sacks scrie o carte curajoasă și memorabilă (numai asumarea identității în semnarea unui asemenea volum este un gest de o îndrăzneală colosală), sensibilă și cu virtuți inspiraționale despre ce înseamnă să trăiești cu experiența unei tulburări psihotice (adică o tulburare care îți afectează capacitatea de a păstra contactul cu realitatea), fără ca ea să excludă premisele unei vieți dense în satisfacții. Este o carte despre o poveste de viață impresionantă a unei femei care a reușit să se ridice deasupra condiției de bolnav psihic, chiar și într-un context al pionieratului farmacologiei psihiatrice. Născută la mijlocul secolului XX, într-o familie de evrei  obișnuită, fără lipsuri, abuzuri sau privări afective semnificative, Elyn R….

Sa nu mori inainte de moarte
Recenzii / 23/08/2017

„Dă-mi un mister, chiar numai unul neatrăgator şi simplu, un mister care e sfială şi tăcere, un mister mic, slăbuţ şi desculţ, dar dă-mi un mister, numai unul!” – Evgheni Evtuşenko Debutul tumultuos al anilor 90 a fost marcat de consecințele imediate ale sfârșitului lumii bipolare, ale căderii Cortinei de Fier și redesenării granițelor de după căderea URSS. Tentativa de lovitură de stat din 1991, din Moscova a fost, probabil, ultima zvâcnire a unui regim a cărui prăbușire devenise iminentă, odată cu politicile deschise și transparente avansate de Mihail Gorbaciov. Acel moment culminant, care a catalizat de fapt disoluția Uniunii Sovietice și pierderea definitivă a puterii de către Partidul Comunist din Rusia care deținuse monopolul timp de aproape un secol. Un asemenea moment încărcat de tensiune, de intrigi, de mister ar fi putut fi o perfectă sursă de inspirație pentru un roman politic complex care să surprindă fidel și documentat cronologia evenimentelor. Însă nu un astfel de roman scrie Evgheni Evtușenko, unul dintre cei mai cunoscuți scriitori ruși ai ultimilor 50 de ani care și-a câștigat notorietatea națională și internațională prin creațiile poetice memorabile, prin curajul asumării unor poziții publice ferme care au sfidat intoleranța regimului comunist din perioada poststalinistă. …