Alegem să nu fim indiferenți! CarteTeca. O singură carte, Șanse infinite.

Povestea CarteTeca O singură carte, Șanse infinite a început în 2019.

Cu ajutorul Salvați Copiii România și prin generozitatea fiecărui cititor care a ales să doneze șanse la finalul fiecărei comenzi, avem posibilitatea să împărtășim copiilor din bucuria cititului.

Împreună, alegem să nu fim indiferenți și să încercăm să facem o diferență. Pentru că noi suntem de părere că o carte poate reprezenta o rază de speranță, un portal către o altă lume.

Misiunea noastra este aceea ca în 5 ani CarteTeca să ajungă în peste 350 de unități de învățământ, cu donații de volume actuale, care să-i atragă pe copii și adolescenți către lectură. Fiecare an ne aduce mai aproape de acest obiectiv. Ediția din acest an aduce 80 de premii în valoare de 200.000 lei, ceea ce înseamnă că în acest moment CarteTeca a adus volume noi pe rafturile a 149 de biblioteci, volume a căror valoare totală se ridică la suma 378.000 lei.

Mesajele primite anul acesta completează imaginea adusă de statistici și informațiile oferite de participanții la edițiile trecute. Am selectat câteva din întrebările pe care noi ni le-am pus încă de la demararea acestui proiect și împărtășim cu voi răspunsurile la acestea, așa cum au reieșit din aplicațiile primite.

Care este situația rafturile bibliotecilor școlare din țară la momentul actual?

Numărul volumelor deținute de o bibliotecă școlară de cele mai multe ori nu reflectă oferta de carte accesibilă copiilor. Sunt multe situații în care rafturile sunt pline de cărți, iar totalul acestora poate ajunge la un număr impresionant atingând și cifre de ordinul miilor. Dar în cele mai multe cazuri, acestea sunt cărți foarte vechi, uzate care nu sunt casate doar pentru a mai păstra biblioteca în viață. Funcționarea unei biblioteci depinde de numărul de volume avute în evidență, indiferent de starea și/sau conținutul acestora. Prin urmare, mii de cărți cu conținut irelevant sau într-o limbă ce nu este cunoscută și/sau predată elevilor umplu în mod artificial rafturile bibliotecilor care nu pot să onoreze toate cererile elevilor, chiar și atunci când e vorba de titlurile incluse în bibliografia școlară. Cum putem ajuta astfel încât toți copiii să aibă șanse egale la educație? Dincolo de titlurile atractive care i-ar putea atrage pe copii către lectura de plăcere, unii elevi nu au acces nici măcar la titluri incluse în bibliografia școlară bligatorie.Pentru că da, deși poate e greu de crezut sau imaginat pentru unii dintre noi, există și elevi care nu dețin o bibliotecă acasă și elevi pentru care achiziția chiar și a unei singure cărți pe an nu poate fi susținută financiar de către familie.

Totodată, nu puține sunt unitățile de învățământ în care împrospătarea fondului de carte este nu este pe lista priorităților și nu rare sunt cazurile în care ultima achiziție de carte a avut loc în urmă cu mai bine de zece ani de zile.

Care sunt unele dintre provocările cu care se confruntă un profesor din România anului 2021?

Înainte de a ne uita la câteva dintre aceste provocări, poate e important să menționăm că nu considerăm aceste provocări ca fiind specifice doar profesorilor din țară, cu ele confruntându-se cadre didactice din întreaga lume, considerând era digitală și condițiile socio-economice în anumite cazuri. De asemenea, suntem convinși că există și părinți care s-au confruntat cu aceleași întrebări:

  • Cum poate cartea să câștige „lupta” cu internetul când la un click distanță există o lume care, deși nu oferă beneficiile aduse de lectură, este mult mai atrăgătoare copilului prin stimulii atât de puternici, satisfacția imediată pe care o oferă jocurile și activitățile online, accesul aproape instant la informație?
  • Cum îi poți convinge pe elevi să citească o carte, când rezumatul sau ecranizarea acesteia este disponibil online?
  • Cum poate deveni cititul o rutină, dacă nu există încurajarea acestui comportament în mediul familial al copiilor?
  • Cum îi poți determina să citească pe elevii care nu au fost îndreptați către lectură la vârsta potrivită și ajung în școala gimnazială cu dificultăți de scriere și citire?

Iar poate cea mai dureroasă și dificilă întrebare pentru anumiți profesori este aceea cu privire la modalitatea de a reduce rata de abandon școlar datorită situației financiare precare. De aceea, dincolo de cărțile noi ce pot ajunge pe rafturile bibliotecilor, cei care reușesc să facă adevărate minuni sunt cadrele didactice și bibliotecarii care se implică mult dincolo de ceea ce presupune fișa postului.

Poate o carte să aducă o schimbare în viața unui copil sau adolescent?

Noi credem cu tărie că da. 

Îmbogățirea rafturilor unei biblioteci cu volume noi, actuale este primul pas. Bineînțeles, o carte pe raftul unei biblioteci nu va face minuni de una singură și, de aceea, în fiecare an suntem în căutarea unor parteneri entuziaști care au posibilitatea să se implice în activități cu ajutorul volumelor primite ca donație.

Ce înseamnă implicarea cadrelor didactice? 

Într-o lume ideală educația începe și se continuă acasă. Realitatea este însă că există medii vulnerabile în care copiii au acces la o bibliotecă doar la școală, iar pentru unii copii întrebarea nu este laptop, jocuri video sau teme?, ci sarcini gospodărești versus teme. Iar uneori, timpul, energia și condițiile necesare pentru concentrarea asupra temelor sunt departe de a fi suficiente.

Pentru aceștia, dar nu numai, poate una dintre puținele șanse la un viitor mai bun este dată de un bibliotecar sau un profesor care să-i acorde grija, atenția și îndrumarea necesară. 

Prin intermediul aplicațiilor primite am avut privilegiul de a cunoaște persoane cu adevărat dedicate copiilor și actului educațional, care s-au implicat prin donații personale de carte, organizare de activități în timpul liber, care au încercat să găsească modalități de a accesa fonduri pentru dotarea bibliotecii. Și, dincolo de aceste acțiuni, a căror importanță nu e deloc de minimizat, am fost impresionați și de ingeniozitatea activităților menite să încurajeze lectura, toate făcute cu multă dragoste, dedicare și înțelegere a faptului că dincolo de diferențele dintre copii, fiecare copil are potențial, fiecare copil merită si are nevoie de grijă, atenție, dragoste și educație. Iar când ne referim la diferențe, ne gândim la condițiile socio-economice, dezvoltarea emoțională, situația familială etc. pentru că realitatea crudă este că nu toți copiii au șanse egale.

Oricât ne-am dori, nu putem schimba acest aspect, dar împreună, putem să facem pași micuți, parte dintr-un proces complex și de durată.

Nu putem reda peste 250 de povești, nici să surprindem atât de bine ca autorii lor esența emoțională a acestora și nici complexitatea proiectelor prezentate, dar dorim să menționăm pe scurt doar câteva dintre proiectele ce ne-au atras atenția: 

  • proiecte ce țin cont de era digitală în care trăim și care integrează modalitățile de prezentare oferite de tehnologie în activitățile de lectură; 
  • inițiative prin care încearcă să se aducă în față personalități și personaje feminine, menite să încurajeze și să inspire elevele aflate la vârsta la care sunt în căutarea unor modele de urmat; 
  • activități ce implică un dialog între două sau chiar trei generații etc.

De asemenea, am fost plăcut impresionați să observăm interesul ridicat față de poveștile terapeutice și impactul acestora asupra dezvoltării emoționale și sociale a copilului. 

Ne vom opri pe scurt asupra unui proiect dedicat elevilor de la nivel liceal, proiect care  se distinge în mod deosebit prin actualitatea temei, impactul pe care bănuim că l-a avut și modalitatea practică de desfășurare:

Campanie de lectură privind trauma – activitate inspirată de documentarul Wisdom of trauma, ce face cunoscute conceptele apreciatului autor și doctor Gabor Mate.  

Astfel, am descoperit cărți valoroase care își dezvoltă poveștile pe temele delicate ale hărțuirii, excluziunii, a  traumelor parentale, a bolilor mintale, resurse de inspirație pentru proiecte viitoare. Evenimentul, care a promovat beneficiile lecturii, conștientizarea de sine, renașterea umanității, folosind totodată noile tehnologii, a făcut grupul de 30 de elevi să înțeleagă că numai împreună, într-un dialog intergenerațional permanent, putem deveni din ce în ce mai buni ca ființe umane, poate puțin mai înțelepte, învățând lecția acceptării, a speranței, învățând să trăim. într-o lume mai sigură care ar trebui construită pe baze mai puțin „distopice”, în conformitate cu principii universal valabile.” – Profesor Bălan Alina, Câștigător CarteTeca, ediția 2021

Ce poate fi mai frumos și ce poate aduce mai mult sens decât acest tip de dăruire? Să fii persoana care îndrumă un copil sau adolescent către un drum mai bun, să-l ajuți să-și găsească calea nu e puțin lucru. Toată admirația și tot respectul nostru pentru cei care încearcă să aducă o schimbare prin intermediul cărților și activităților susținute cu ajutorul acestora.

Noi am fost curioși să vedem și care sunt titlurile menționate cel mai des într-o bibliotecă școlară. Iată  ce am aflat de la cei înscriși în ediția a treia a proiectului CarteTeca:

  • Cele mai împrumutate titluri în cel mai recent an școlar în care activitatea bibliotecii nu a fost influențată de contextul pandemic:

Amintiri din copilărie – Ion Creangă

Poezii – Mihai Eminescu

MatildaRoad Dahl

  • Top 3 titluri dorite de aplicant pe rafturile bibliotecii:

Matilda – Road Dahl

Harry Potter – J.K. Rowling 

Minunea – R.J. Palacio

  • Top 3 titluri dorite de elevi pe rafturile bibliotecii:

Harry Potter – J.K. Rowling 

Jurnalul unui puști – Jeff Kinney

Cronicile din Narnia – C.S. Lewis

Suprapunerea de titluri nu e întâmplătoare, e clar că bibliotecarii și profesorii își doresc să poată oferi copiilor titlurile actuale, la care cei mici râvnesc. Și nu e de mirare că pe primul loc în rândul titlurilor pe care aplicanții le-ar dori să le vadă incluse în bibliografia școlară este Minunea de R.J. Palacio, volum menționat atât în secțiunile referitoare la titluri dorite de elevi, cât și în cele legate de activități.

Cel mai recomandat titlu de către aplicanți cadrelor didactice este Învățarea vizibilă. Ghid pentru profesori – John Hattie.

Titlurile menționate ne-au inspirat și pe noi, iar unele au sfârșit în wishlist-ul personal: Amintiri și povești mai deocheate – Neagu Djuvara, În amintirea memoriei – Marina Stepanova, I had that same dream again – Yoru Sumino.
În fiecare an, cea mai dificilă misiune este alegerea unităților de învățământ către care vor pleca donațiile de carte. De ce? Pentru că în spatele fiecărei aplicații există o nevoie reală și copii și/sau adolescenți care s-ar putea bucura de o carte nouă; prin urmare, trierea aplicațiilor nu este ușoară, întrucât ne-am dori să putem răspunde cu o donație de carte fiecărei biblioteci înscrise. Ne propunem însă ca acest proiect să crească tot mai mult în fiecare an, astfel încât să putem să ajungem în cât mai multe biblioteci și unități de învățământ. Dacă și tu crezi în misiunea noastră, te invităm să ni te alături edițiilor următoare. Scrie-ne un mesaj la adresa carteteca@libris.ro și hai să povestim cum putem să contribuim la dotarea bibliotecilor școlare, începând cu ediția a 4-a, care se va desfășura în 2022.

One Response

  1. Bună seara!
    Românașii mei sunt în clasa a IVa ,pe parcursul celor cinci ani petrecuți împreună am reușit ca in fiecare zi de vineri sa avem ora de lectură astfel, românașii căci asa am numit clasa ..,,Clasa românașilor „de la Școala Gimnazială nr.14 Drobeta-Turnu Severin, județul Mehedinti au făcut cunoștință cu autori romani consacrați precum Ion Creangă marele povestitor roman,Mihail Eminovici marele poet roman și universal si marele dramaturg roman Ion Luca Caragiale au reușit să il transpună pe Dl. Goe sa intre în pielea personajelor. Citeam opera, identificam personajele și apoi intrau în pielea personajelor. Alte scenete jucate de echipa de actori sunt:
    Cinci pâini de Ion Creangă
    Pacala avocat Ion Creangă
    Operele lui Vladimir Colin
    Mama de George Coșbuc

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *