Recenzie carte: „Imunitatea. Arta de a fi sănătos” de Jenna Macciochi

Criza pandemică pe care o traversăm este dublată, din păcate, și de o criză a credibilității științifice (afectată, oricum și de fenomenele pe care Tom Nichols le identifica în volumul tradus la Editura Polirom, „Sfârșitul competenței”). Teorii ale conspirației, medicina alternativă, profeți care promit scurtături în rezolvarea problemelor complexe privite drept paravane întreținute de oculte mondiale au explodat îndeosebi pe rețelele de socializare.

Ce ne mai rămâne de făcut, mai ales când vine vorba de subiecte provocatoare și de interes pentru noi, așa cum este menținerea unei stări de sănătate, în acest context confuz și toxic informațional? Să ne informăm în continuare, cu precauție la surse.

Rolul comunicatorilor științifici care să se adreseze publicului și care să combată atitudinile simplificatoare și rețetele miraculoase este astăzi mai important ca oricând iar orice publicare de volume pe teme complexe, explicate într-o manieră accesibilă și corelate cu recomandări practice realiste, întemeiate pe rezultate ar trebui întâmpinată ca un eveniment editorial.

Un asemenea eveniment a pregătit Editura Creator, atunci când a tradus volumul semnat de Jenna Macciochi, o specialistă britanică în imunologie, intitulat „Imunitatea. Arta de a fi sanatos”. E vorba de un volum consistent de popularizare care valorifică cercetări relevante pentru a ne înțelege sistemul imun și ce putem face pentru a-i asigura o funcționare optimă.  Iar asta pentru că imunitatea nu este relevantă doar acum, în contextul discuțiilor inflamate despre vaccinuri și pandemie ci de când ne naștem și până murim (fiind și unul dintre jucătorii importanți în îmbătrânirea noastră, amorsarea diverselor boli cronice mai cunoscute sau mai puțin cunoscute).

Înțelegerea sistemului imunitar este o sarcină deloc ușoară. Îmi amintesc, încă de pe vremea când eram student la Medicină, că disciplina de Imunologie și Alergologie mi s-a părut printre cele mai dificile domenii pe care le-am avut de parcurs. În fond e vorba de o mulțime de celule și semnalizatori, care sunt condiționate genetic dar se și educă în interacțiunea cu mediul, de reacții pro și antiinflamatorii într-un dans răspândit în întreg organismul, aflat într-un balans uimitor dar care, atunci când se dezechilibrează, are răsunet fulminant.

În ciuda acestei dificultăți și complexități, chiar dacă sistemul imun este realmente o minune tăcută, o adevărată galaxie care cuprinde o parte înnăscută și o parte adaptativă, Jenna Macciochi ne explică pe înțelesul celor fără pregătire medicală aspectele esențiale. Sistemul imun nu doar ne protejează împotriva infecțiilor și germenilor de tot felul, ci el guvernează refacerea și vindecarea organelor, reglează greutatea corporală și metabolismul, definește felul în care îmbătrânim, determină succesul unei sarcini, monitorizează funcționarea celulară și joacă un rol important în prevenția cancerului.

La fel de importantă ca partea militarizată care recunoaște și elimină amenințările din exterior este însă și partea blândă, partea autodezactivatoare a sistemului imun care până acum a fost mai puțin cunoscută. E la fel de important să declanșăm o reacție inflamatorie la momentul oportun precum și să o neutralizăm atunci când ea și-a depășit atribuțiile.

Cu toții avem sisteme imune unice,  semnături imunologice personale cum le numește Macciochi, tocmai pentru că fiecare individ are o relație unică cu mediul (tocmai de aceea transplantul de organe e o sarcină atât de provocatoare, pentru că organele noastre sunt recunoscute după un tipar particular al fiecărui individ). Este firesc să fie așa, atâta timp cât diversitatea tipurilor de răspuns la amenințările din mediu ne-a ajutat ca specie să facem față atâtor provocări (Jenna Macciochi a exemplificat acest lucru, în interviul pe care l-a acordat în cadrul târgului Libfest, chiar printr-un fenomen decelabil în pandemie: dacă toți am fi răspuns în același mod la infecția COVID, probabil această boală fie ne-ar fi decimat deplin ca specie, fie n-ar fi fost băgată în seamă).

Așa cum ne explică autoarea, există diferențe nu doar de la individ la individ, dar și diferențe de gen când vine vorba de imunitate (bărbații sunt aparent mai puțin rezistenți la infecții, dar femeile sunt mai vulnerabile la bolile autoimune).

Un capitol distinct e dedicat înțelegerii felului în care evoluează sistemul imun de la naștere și pe măsură ce îmbătrânim (și sunt discutate subiecte diverse: de la pierderile de sarcină, unele dintre ele provocate tocmai de asemănarea imunologică a părinților care nu este de bun augur pentru un urmaș, la felul în care expunem copiii la mediu și la alimentație în primii ani de viață și până la rolul jucat de imunitate în conservarea longevității).

Jenna Macciochi reunește apoi cercetările ultimilor decade în înțelegerea relației bidirecționale dintre sistemul imun și existența noastră zilnică. Mișcarea, somnul, alimentația, sănătatea mintală toate sunt interconectate între ele pentru a asambla starea noastră de bine.

Când vorbim de îngrijirea noastră și a stării de sănătate e esențial să avem în vedere și îngrijirea microbiomului (ne-am dezvoltat să colaborăm cu un ecosistem bacterian care e menținut într-un echilibru delicat de către sistemul imunitar).

Ne întrebăm adesea de ce unii oameni răcesc frecvent în sezonul rece, în vreme ce alții par să numere pe degete pe parcursul întregii vieți numărul de infecții respiratorii de care au suferit. Ne întrebăm de ce ne îmbolnăvim mai ușor atunci când nu avem suficiente ore de somn. Ni se pare ciudat și dezagreabil faptul că unii copii scoși la plimbare în natură, gustă chiar și din pământul cu care se joacă. Observăm că în ultimii 30 de ani a crescut foarte mult incidența bolilor autoimune și a alergiilor, ne confruntăm adesea cu reacții dermatologice intense, sunt copii care dezvoltă astm și eczeme, deși i-am crescut în cele mai igienice condiții.

Observăm că persoanele mai triste sau singure se îmbolnăvesc mai des (și de infecții și de boli cronice). Remarcăm uneori, cu frustrare, că ne îmbolnăvim chiar atunci când plecăm în concediu și poate ne gândim că suntem urmăriți de ghinion. Jonglăm într-un mediu stresant, dinamic și solicitant cu zeci de sarcini, stând la birou în fața calculatorului, mâncând pe apucate și căutăm să facem loc unor repere compensatorii sănătoase: să ajungem la sala de fitness măcar o dată sau de două ori pe săptămână, să ținem tot felul de diete și chiar să luăm suplimente alimentare (nelipsitele vitamine, lingurița de miere, vitamina C și echinaceea dacă nu chiar mai mult, în contextul dezvoltării industriilor de profil). Este asta suficient? E un compromis rezonabil în societatea contemporană?

Clarificări și explicații la toate aspectele amintite mai sus găsim în cartea semnată de Jenna Macciochi. Și nu doar atât, ci și demitizarea unor prejudecăți și critica unor obsesii sau obiceiuri care nu și-au găsit fundamentul în cercetările științifice (mai ales legate de alimentație și diete).

Cel mai important după trierea prejudecăților și miturilor e faptul că autoarea oferă repere practice legate de un stil de viață favorabil imunității. Spun stil de viață favorabil pentru că toate elementele contează: și activitatea fizică și somnul și alimentația (cât și ce mâncăm).

Nu există o rețetă perfectă, tocmai pentru că fiecare dintre noi are o semnătură imunitară individuală, dar există obiceiuri și tipare pe care le putem avea în vedere pentru a asigura premisele de funcționare optime pentru imunitate. De câte suplimente avem nevoie, ce tipuri de alimente sau diete pot fi de ajutor pentru imunitate, ce tipuri de exerciții fizice și de câtă mișcare avem nevoie? Toate acestea sunt discutate de Jenna Macciochi în carte, într-o manieră prudentă și echilibrată: înainte de a spera că putem găsi vreo promisiune miraculoasă profetică pentru o superimunitate, e mai important să ne gestionăm așteptările pe baza unei înțelegeri corecte a propriului organism.

Acest lucru ne va despovăra de la a proiecta expectații nerealiste, de a ne supune unor regimuri pretins minune care nu țin cont de resursele de supraviețuire și adaptare pe care le-am dezvoltat în milioane de ani. Și, mai mult decât atât, ne va face să privim mai circumspecți pe cei care promit, abuzând de tactici de marketing că ne oferă Graalul imunității în atâtea și atâtea produse și tehnologii de pe piață.

Cel mai important lucru în cartea Jennei Macciochi, dincolo de o poveste fascinantă și uneori contraintuitivă despre felul în care funcționăm, este asamblarea unui spirit critic față de orice extremism facil, scurtături care să ne ducă elegant spre o destinație nerealistă care nu ține cont sau simplifică exagerat felul în care funcționăm.

Are sens să luăm suplimente alimentare, să mestecăm comprimate de vitamina C, să apelăm la echinaceea, să eliminăm proteinele animale, să vănâm cu atenție fiecare ingredient al alimentelor cumpărate din magazin? Putem să dormim în timpul zilei pentru a compensa un somn nocturn cu prea puține ore? E mai bine să facem exerciții intense sau moderate? Cum putem să ne mobilăm casa pentru a face mai multă mișcare? Ce legătură e între mobilitatea articulațiilor și imunitate?  Iată doar alte câteva întrebări practice la care veți găsi răspunsul în acest volum.

Ceea ce a reușit să facă Matthew Walker reabilitând importanța somnului, în volumul „Despre somn”, publicat la Editura Vellant, reușește să facă Jenna Macciochi pentru imunitate în această carte, deopotrivă teoretică și practică atât de binevenită în această perioadă.