REVOLUTIONARY ROAD – Richard Yates – Litera, 2019

La finalul anilor ‘40, după încheierea celui de-Al Doilea Război Mondial și după relansarea economiei mondiale, tot mai mulți americani au avut nevoie de locuințe spațioase. Levitt and Sons, o companie de construcții condusă de William Levitt, a combinat tehnicile militare logistice din Marina Statelor Unite ale Americii cu proiectele civile imobiliare pentru a dezvolta comunități care au ajuns să fie cunoscute drept „Levittown”.

 REVOLUTIONARY ROAD - Richard Yates - Litera, 2019

Așa s-a născut realitatea, dar și mitul suburbiilor americane: case spațioase, ridicate rapid, cu aspect identic, la marginea metropolelor, în cartiere liniștite care ofereau confort accesibil și premise de prosperitate familiilor tinere și nu doar lor. Ele au ajuns să proiecteze, în timp, un stil de viață și să devină un simbol al viitorului societății de consum, un orizont de aspirație pentru americanul de rând. După anii grei de război, suburbiile păreau să fie soluția pentru o viață echilibrată, o zonă intermediară, un compromis fezabil între liniștea și avantajele vieții rurale și urbanizarea cu toate ameliorările ei tehnice și de consum.

În aceste comunități, generația Baby Boomers a născut imaginea idilică a vieții americane (simultan cu supremația economică pe care SUA au dobândit-o odată cu încheierea celei de-a doua conflagrații mondiale): navetistul entuziast și optimist, cu familie numeroasă, cu o soție casnică care se bucura de electrocasnice și cumpărături la magazin, cu petreceri la grătar, vizite între vecini, peluze bine îngrijite. Aceste aparențe luminoase și optimiste au creat în cele din urmă o specie de uniformitate tiranică, un soi de rețetă pentru fericire obligatorie, compusă din convenții tot mai rigide care au ajuns să penetreze, odată cu boom-ul economic, nu doar obiceiurile de consum (de la electrocasnice, mașini tot mai mari, haine, coafuri, produse de curățat, toate infuzate de puterea narativă a publicității), ci și felul de a gândi, de a conversa și chiar aspirațiile locuitorilor. Fericirea acelor timpuri, privită retrospectiv, pare una depersonalizată, prescrisă, artificială, iar povestea lui Richard Yates, ecranizată în anul 2008, cu Leonardo diCaprio și Kate Winslet în rolurile principale scoate în evidență caracterul amar și palpabil al crizelor personale din spatele imaginii imaculate a unui prezent îndestulător.

Revolutionary Road”, romanul tradus în limba română la Editura Vellant și apoi la Editura Litera spune povestea unui cuplu aparent împlinit din suburbiile americane, Frank și April Wheeler, recent mutați într-una dintre comunitățile construite după modelul „Levittown”.

Frank și April trăiesc într-o lume care nu era făcută să găzduiască tragedii, în care mulțumirea este un rezultat inevitabil al acumulării economice, o rețetă conform căreia ai doar de urmat o serie de reguli și modele pentru a ajunge la împlinirea trasă la indigo. Chiar dacă nu și-au atins aspirațiile de carieră (puse pe seama unor vise de tinerețe, venite la pachet cu naivitatea vârstei),  Frank, April și cei doi copii ai lor au o viață stabilă și rutine de bun simț. Doar că pentru ei stabilitatea aceasta prescrisă și tangibilă devine sufocantă, nu găsesc în ea un spațiu de expresie al propriilor personalități, ba chiar ajung să se simtă înstrăinați și detașați, trăind doar pe un pilot automat care pare să fie activat de dimineața până seara, din spațiul profesional până în cel personal. De acolo din mediocritatea în care se simt cufundați, întărită constant de prezențe precum cuplul Giving sau Campbell, Frank și April găsesc o aspirație bovarică de a ieși din impas și anume o mutare în Europa, un univers mult mai plin de posibilități și mai deschizător pentru o viață autentică, croită pe măsura propriilor idealuri și aspirații și nu pe un standard al unor comunități uniforme și șterse.

Doar că, deși se entuziasmează inițial de această idee a plecării, Frank și April nu știu de fapt ce vor și nici măcar cine sunt (sau știu, dar e mult prea dureros să accepte, cel puțin inițial, și mai ales să confrunte acest adevăr al faptului că sunt doi străini uniți mai degrabă de convenții și circumstanțe, și nu de alegeri acordate interior). Întreaga proiecție a mutării care speră să le aducă salvarea, reinventarea este mai degrabă un miraj care va fi erodat din interior de micile amănunte burgheze imprevizibile precum o propunere de avansare în carieră, scurte escapade sexuale și chiar apariția unui nou copil. Evadarea mai confortabilă pentru Frank în aceste scurte alternative existențiale nu va fi însă oglindită la fel de către April. Cuplul Wheeler e pe cale să sufere o implozie,  însă viața de pe „Revolutionary Road”va merge mai departe neștirbită.

Critică a societății americane aflate în plin avânt, înainte de mișcările tectonice sociale ale anilor ‘60 care au fracturat generațiile, romanul lui Richard Yates păstrează o linie de mijloc între dramă și comedie neagră, pe alocuri satirică spunând însă povestea, cu accentele ei ridicole ale tentativelor de reinventare de sine pe coordonate inautentice.

O lectură valabilă și astăzi, în contextul prescripțiilor de fericire livrate cu porția consumerismului.

sever gulea

Articol realizat de Sever Gulea pentru Libris.ro.

„Am studiat filosofia, medicina, am fost librar, în prezent sunt medic psihiatru în pregătire. Celebrez în fiecare zi faptul că suntem oameni născocitori (homo fictus).
Trăiesc înconjurat de povești, fie că deschid cărți, fie că ascult (cu plăcere) oameni, fie că mă povestesc pe mine însumi. Gândesc adesea în povești, visez în povești.
Pentru mine lectura e pur și simplu o prelungire firească a existenței, o formă de a reactualiza esența experienței umane etern narativă.” – Sever Gulea

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *